fredag 26 februari 2021

Tankar om Serneke

Efter alla turer kring Ola Serneke den senaste tiden var min nyfikenhet på dagens bokslutskommuniké stor (länk).

Först några reflektioner om avhoppet. Som jag ser det är skillnaden för Sernekes operativa verksamhet inte alls särskilt dramatisk. I praktiken ägde bytet rum redan i höstas när Anders Arfvén med lång erfarenhet från byggbranschen blev VD för Serneke Sverige AB. Ola Serneke fick samtidigt ett tydligare huvudansvar för projekt och investeringar redan då. Skillnaden nu är att Ola Serneke inte kommer ha en lika publik roll, kanske har det sina styrkor då han kan lägga ned all sin energi på att arbeta med projekt och investeringar. För närvarande är Michael Bergling, med mångårig erfarenhet från företaget, tf VD.

Ekobrottsmyndigheten har lagt ned sin förundersökning om Ola Serneke och även om man konstaterar att vissa inlägg var av haussig, överdriven och olämplig karaktär så har de inte utgjort något brottsligt. Inläggen bedömdes inte betraktas som vilseledande i lagens mening. Serneke har helt enkelt bara påtalat att aktien är lågt värderad och att det finns värden i Karlastadenprojektet som borde motivera en högre aktiekurs (vilket också Nordeas analytiker har konstaterat) vilket är olämpligt i hans roll men inget brott.

Jag har alltid gillat Ola Serneke som verkar vara en mycket driven och engagerad person med ett stort samhällsengagemang. Han engagerar sig mycket aktivt samhället och föreningslivet i Göteborgsregionen, kanske mest tydligt som huvudsponsor för IFK Göteborg (där han för övrigt också ryktas ha skrivit på olika supporterforum, då under sitt eget namn). Det var förstås olämpligt och onödigt att gå in och kommentera som han gjorde och de budskapen borde ha kommit ut på ett professionellare sätt, t.ex. i ett pressmeddelande eller intervju där han öppet kunnat kommentera vad företaget gör (men utan att kommentera aktien). Serneke har alltid haft en lite slarvig kommunikation och det är ett av företagets svagheter. De delar en hel del fina grejer omföretagskulturen och sådant medan det ibland har varit rörigt bara att hitta äldre rapporter och det är märkligt att de inte har ett konsekvent sätt att använda sociala medier. De finns t.ex. inte på twitter (kanske lika bra så här i efterhand) och har råkat läcka icke oväsentlig information på linkedin.

Så till rapporten. Den stora besvikelsen är att marginalerna fortfarande är negativa vilket naturligtvis är oroande. Det är dock tydligt från det nya sättet att rapportera separat för affärsområden Sverige och Invest att det är affärsområde Invest, där Karlatornet ingår, som har tyngd marginalerna. Marginalen för Invest är också väsentligt bättre under det fjärde kvartalet. Samtidigt finns en tydlig ljusglimt i det fjärde kvartalet där kassaflödet är positivt på 8,79 kronor per aktie. Klarar Serneke att fortsätta den trenden och ro planerade projekt i hamn kommer de återkomma till historiska lönsamhetsnivåer. Orderingången är 24 procent högre än ifjol och således även orderstocken. Tf VD Michael Berglin understryker också fokus på att etablera lönsamhet och stabilitet (på bekostnad av tidigare fokus på tillväxt). Berglin förtydligar också att transaktionen och övergången av fastigheter från affären med Balder/Selin och Nordea bokförs på Q1 2021 vilket innebär att vi bör kunna förvänta oss bättre siffror i den första kvartalsrapporten i år. Han upprepar också värdet av de bredare byggrätterna till Karlastaden bortom Karlatornet. Karlastaden är i dagsläget inte inräknad i orderboken.

För egen del är min syn på Serneke därför kvar ungefär där den var före skandalen. Jag hade hoppats på bättre marginaler i affärsområde Sverige men tror samtidigt att aktien är minst sagt undervärderad. Det räcker att man ror hem Karlastadenprojektet samtidigt som den underliggande verksamheten är lönsam för att det ska gå att räkna hem nuvarande nivåer som historiskt rör sig på ensiffriga P/E-tal vilket mer än väl prisar in risk för allt annat än konkurs och den risken minskade betydligt efter affären med Balder/Selin och Nordea. Jag vill helst sitta kvar i Serneke tills Karlastaden är realiserat på 2-4 års sikt för det är då man kan räkna hem affären. Samtidigt har jag blivit lite mer tveksam till aktien med tiden då tillväxten och lönsamheten stannade av samtidigt som omsättningen växer. Jag kommer ta mig en funderare över helgen men Serneke kan åka ur portföljen trots att jag då säljer med viss förlust helt enkelt för att jag vill frigöra lite mer kapital till att fynda Minesto nu i anslutning till den orimligt låga aktiekursen inför optionsinlösen. Givet att risken är högst inprisad i aktiekursen med lågt P/E grunnar jag vidare.

OBS! Serneke är ett företag som i nuläget inte gör vinst och har negativa marginaler till följd av utgifterna för Karlatornet-projektet. Därav följer att Serneke är en aktie med väsentlig risk. Detta inlägg ska därför inte läsas som finansiell rådgivning eller rekommendation. Du är själv ansvarig för dina investeringsbeslut och bör alltid självständigt läsa in dig på information från och om företaget.

5 kommentarer:

  1. Nej, inte än så länge. Har fortfarande kvar hela innehavet då jag tycker att aktien är undervärderad men den finns på buffertlistan och kan åka om jag behöver likvider till annat.

    SvaraRadera
  2. Hej! Hur ser du på Serneke idag? Hittar inget inlägg om försäljning och den verkar inte finnas med i den rapporterade portföljen? Tycker aktiepriset är väldigt nertyckt och även om rörelsemarginalen är långt ifrån säg Skanskas så tror jag på bolaget på några års sikt. Skulle vara intressant med dina tankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Visst!

      Jag sålde Serneke i anslutning till inlösen av teckningsoptionerna till Minesto. Jag skrev inget separat inlägg om det men har för mig att jag nämnde dem och andra aktier jag sålde för att kunna lösa in optionerna fullt ut.

      Håller fortfarande koll på Serneke och värderingen är inte avskräckande som ett "dogs"-case. Det som gjort att de inte har åkt in i portföljen är precis som du säger att marginalerna är långt ifrån Skanskas och det har hittills blivit så att jag har köpt Castellum och liknande eller ökat i t.ex. Minesto när jag vill ta lite mer risk.

      Grundverksamheten verkar de ha fått hygglig snurr på nu och noterade att någon rapport nyligen hade vänt till vinst. Mina två invändningar är dels att de lär drabbas hårt av ränteläget - även om de redan har avtal kommer det nog bära emot för flera med så här lång försening att köpa i rådande ränteläge till tidigare prisläge för bostäder i Karlatornet även om det är unikt. Dels att Selin-affären förvisso minskade risk i företaget och säkrar framtiden bortom Karlaprojekten. Men det sker också till att Selin förhandlar till sig en betydande del av uppsidan. Det går helt enkelt inte att räkna hem Karlatornet och Karlastaden i sig på samma nivå som tidigare. Det sagt är P/E fortfarande lågt men som du skriver är lönsamheten inte heller imponerande och företaget är i ett svajigt läge. Det kan bli succé om de ror allt i hamn men de kan också hamna i nya svårigheter med de tunna marginalerna. Jag håller lite koll men har annat som jag också tittar på att öka i så får se hur det blir framöver. Skanska till 4,2 procents direktavkastning före extrautdelning är t.ex. lockande.

      Radera
    2. Tack för svaret! Min tanke är att när väl jätteprojektet med Karlastaden är klart kommer aktie lyfta. Sernekes eget kapital är 2 602 Mkr samtidigt som deras börsvärde är 1170 Mkr och hela Karlastaden beräknas ge ca 2500 Mkr i vinst (beräknat klart 2027). Ser dock risk med prisökningar på byggmaterial

      Radera