måndag 13 april 2020

En liten påsköverblick

Passade på att göra en liten påsköverblick i all enkelhet inför att börsen öppnar igen. Syftet var att i all enkelhet få en bild av om aktier handlas till fyndnivåer eller inte. Min slutsats är att fyndläget nog är förbi för den här gången förutom i aktier med en betydande risk på kort sikt.

Dyra - avfärdas

Gjensidige handlas till en YOC under 4% trots det sårbara läget i norsk ekonomi med en dubbel Corona- och oljekriseffekt. Inte särskilt lockande då risken är högre att hälsoförsäkringar faller ut i kristider som denna. Möjligen bör man dock beakta valutapremien på cirka 10% mot normal differens mellan svensk och norsk krona.

J&J handlas till en YOC på 2,65% vilket speglar att det är en sektor som kapital söker sig till i en hälsokris. Förvisso en rätt normal värdering men på intet sätt billigt. Samma gäller AstraZeneca.

Castellum är inte billig till en YOC under 4%. Ej heller Axfood vid under 3,5%. Det är försvarbara värderingar att öka lite men knappast prioritet att köpa just dessa aktier just nu. Holmen är direkt dyr vid en YOC på under 2,5%.

Intressanta värderingar 

BASF handlas till en extrem YOC på över 7%. Nu är det ett företag som jag har tagit en betydande engångsposition i och bevakar mindre aktivt. Därför vågar jag mig inte på att chansa. Men kanske borde man läsa in sig på vad det beror på för i grunden är det ett stabilt företag med en stark marknadsposition. Utifrån min hittills ytliga inläsning framstår det nämligen som att kemikalieförsäljningen fortsätter öka globalt, om än mycket lägre tillväxt än förväntat då påverkan på de första två kvartalen blir stor.

Kopparbergs handlas alltjämt till en YOC på över 5% vilket är bra för en fin defensiv aktie. Samtdigt ska man vara medveten om att företaget drabbas hårt av lägre försäljning i hotell och restaurang. Företaget har också permitterat var tredje anställd i sin huvudfabrik. Att åtgärderna inte är mer långtgående ger ändå mig intrycket av att man har koll på läget. I de senaste årens resultat döljer sig stora investeringar varför det i avsaknad av ytterligare investeringar finns en dold uppsida.

Elanders togs in i portföljen som ett utdelningstillväxttest. Det föll inte väl ut. Noteras dock att stämman är framflyttad till juni varför det finns chans att få bibehållen utdelning till en YOC på cirka 6% i juli. Lockande att slå till och öka lite men ett utfyllnadsinnehav.

Duni värderas till samma nivå som Elanders men håller inne utdelningen. Företaget drabbas hårt då de har hotell och restaurang som en viktig kundgrupp. Därför tveksam.

Normala höga värderingar

Northwest Healthcare, Omega Healthcare och TransAlta Renewables handlas normalt till en högre direktavkastning än svenska aktier. Det gör också att jag inte finner dem speciellt billiga med tanke på att jag har kunnat öka på bättre nivåer historiskt.

Det senaste året har Realty Income haft en rätt mogen värdering där jag funnit aktien något dyr. Nu handlas företaget återigen kring en YOC omkring 5 procent. Med lite perspektiv var aktien dock värderad på dessa nivåer - eller billigare vid nästan samtliga tillfällen när jag tog in aktien i portföljen 2017-2018. brist på utdelning från svenska aktier blir månadsutdelarens trogna kassaflöde av utdelningar viktigare än vanligt. Därför finner jag aktien värd att bevaka lite extra.

Investor är alltid dyr. Därför passade jag på att öka mitt innehav med 40% tidigare i krisen. Skulle gärna öka mer för vill ha en långsiktig portföljandel på över 5% mot cirka 3% just nu. En YOC på 2,8% är dock inte billigt utan snarare en ganska normal värdering för Investor. Jag tror dock att det kommer uppstå fina möjligheter till uppköp i krisens spår och överväger ändå att köpa högst en handfull aktier för att bibehålla min portföljandel i linje med min vanliga strategi för Investor.

Extrema värderingar - på goda grunder

Boston Pizza handlas på nivåer som om företaget är på väg att gå i konkurs. En YOC på nästan 20 procent är extremt. Då ska man dock komma ihåg att Boston Pizza i praktiken knappt har några intäkter just nu samtidigt som det är registrerat i en bolagsform där nästan hela vinsten delas ut. Det innebär att Boston Pizza är känsligare för kriser än vanliga aktier som har en betydligt lägre utdelningsandel. Det är frestande att öka lite men så länge det finns bättre alternativ avstår jag nog.

Serneke har jag minskat i eftersom finansieringen av Karlatornet är minst sagt svajig sedan Oaktree inte genomförde köpavtalet under Coronakrisen. Jag valde därför att sälja mitt korta innehav och endast behålla det långa. Tror man att Serneke lyckas genomföra Karlastadenprojektet med en lönsamhet någorlunda i linje med plan handlas aktien till ett P/E under 1 på föregående års vinst. Det är extremt men speglar också den höga risken. Företaget står och faller med att de större projekten lyckas ge intäkter som balanserar de låga marginalerna i kärnverksamheten. Jag avstår.

Banksektorn handlas fortsatt med premie men då ska man beakta att det sannolikt inte blir utdelningar i år och att de därtill nog är lägre när de kommer. Swedbank står värderat till över 13% på fjolårets utdelning men värderas mer sannolikt till en YOC på 6-8% beaktande mer sannolik utdelning nästa år. Inte självklart värt riskpremien. Tittar hellre på andra sektorer.

Slutsats

Kontentan blir att jag fortsätter spana på att öka lite i Kopparbergs och Minesto. Känner mig efter omständigheterna nöjd med de ökningar jag kunde göra i mars och avvaktar antagligen större inköp under april.

Min grunduppfattning är att många aktier handlas på ungefär samma nivåer som under porföljens första två år men med större osäkerhet kringframtida vinstnivåer. Därför tycker jag inte att det är någon jättebrådska att öka i nuläget och väljer att istället fokusera på att minska belåningsgraden igen. Om börsen inte vänder nedåt bör jag befinna mig i trakterna kring 13,5 procent nu i veckan.

BASF var dock en överraskning och att hitta just den sortens överraskningar som man lätt annars förbiser var ju syftet med denna övning. Ska nu spendera måndagen med att läsa in mig lite mer.

Till sist en disclaimer: nej, jag värderar naturligtvis inte aktier uteslutande genom nyckeltalet YOC. Det är främst ett sätt för mig att snabbt sålla vilka innehav som handlas med premie och vilka som inte gör det. Det här är en hobbyblogg som jag skriver på min fritid. Det innebär att jag främst skriver inlägget som en liten minnesanteckning för eget bruk inför kommande vecka. Som vanligt ska inlägg aldrig ska läsas som finansiell rådgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar