fredag 15 februari 2019

Andra utdelningsveckan fortsätter svagt

Det märks att vi är på väg in i en lågkonjunktur och att företagen blir försiktigare. Några av mina aktier ger förvisso fina utdelningshöjningar men det tenderar vara mindre innehav som inte kompenserar sänkningar i andra innehav. Jag är därför inställd på att portföljen som helhet inte ger någon nämnvärd utdelningshöjning i år. Utdelningstillväxt har å andra sidan aldrig varit en huvudstrategi för mig och de experiment jag har gjort där har kostat mer än de smakat eftersom utdelningstillväxten ofta är så inprisad att andra alternativ ofta är lönsammare på kort och medellång sikt. Min prioritet är aktier som kan bibehålla vinst och utdelning på en acceptabel nivå även i sämre tider med sänkningar. Såvida jag har köpt dem med tillräcklig riskmarginal är de fortfarande försvarbara affärer. Jag siktar som bekant endast på en årlig avkastning om 5 procent varav 4 procent i utdelningar och har ett utpräglat defensivt tänk i mitt utdelningssparande.

Den andra veckan klarade jag i alla fall utan sänkningar om man bortser från Hemfosas förväntade justering av utdelningen sedan avknoppningen av Nyfosa vilket i praktiken är en slags bibehållen utdelning.

AstraZeneca bibehåller utdelningen på 1,90 USD för kommande utdelning. Valutaeffekten och den svaga kronan gör dock att det i praktiken blir en höjning ändå i år.


Beijer Alma höjde utdelningen till 5,10 kronor motsvarande 7,4 procent. Min YOC är nu över 5,25 procent. En av mina finaste tidiga affärer och så här i efterhand skulle jag ha köpt mer men ett företag som jag aldrig analyserat på djupet och därför varit försiktig med.


Duni bibehåller utdelningen på 5 kronor vilket var väntat. De delar upp den på två tillfällen - i maj och november - vilket gör mig sugen på att öka lite. Just nu utgör aktien knappt en halv procent av portföljen och en procent vore ganska lagom i en hygglig komplementsaktie.

eWork bibehåller utdelningen på 4,50 kronor per aktie.

Hemfosa sänkte utdelningen till 2,40 kronor per år och 60 öre per kvartal. Det var förväntat att de skulle sänka men många har på finanstwitter och i bloggsfären spekulerat i att de skulle höja eller rent av bibehålla de 1,20 kronor som man hade före avknoppningen. Jag gillar att man tar ett defensivt steg för Hemfosa är nu ett mer renodlat samhällsfastighetsföretag med långa hyreskontrakt i sektorer med lägre risk. Precis den delen som gjorde att jag köpte Hemfosa från början. Med en direktavkastning runt 3 procent är aktien på intet sätt billig och jag avvaktar bättre tider. Nyfosa delar som väntat inte ut då deras fokus är mer offensivt värdeskapande.

Kinnevik bibehåller utdelningen vilket kanske inte är så underligt efter stora försäljningar, starkt beroende av Zalando för aktiekursen och att Christina Stenbeck har lämnat. Jag hade ärligt talat räknat med en höjning med 25 öre till 8,50 kronor. Lite tveksam till hur jag ska ställa mig till Kinnevik på sikt då jag tycker aktien är lite dyr och har ett otydligare fokus än förr. Såg dem som en slags teknikfond för att kompensera mina okunskaper på området.

Nordic Waterproofing höjde utdelningen med 75 öre till 4 kronor jämt. Gläds då det ger mig en YOC väl över 5 procent. Ett fint komplement i portföljen om än bara några promille.

Oriflame bibehåller utdelningen vilket faktiskt överraskade mig givet att jag äger aktien till en YOC över 9 procent. I år blir det fina pengar in på kontot kvartalsvis. Frågan är vad som händer nästa år med tanke på att vinsten minskar och att dagens utdelningsnivå i så fall inte långsiktigt hållbar.

SWECO höjde som förväntat med 50 öre till 5,50 kronor. Veckans största höjning med hela 10 procent. En riktigt fin aktie som jag skulle velat ha större portföljandel i men tyvärr värderar marknaden genomgående aktien högt och den är sällan billig. Illustreras av att jag efter höjningen, som var inräknad när jag köpte, bara har en YOC på 3,33 procent som är min smärtgräns för svenska aktier. Fortsatt kurslarm och bevakningslista!

Det verkar till sist också som att Siemens har höjt utdelningen och börjar närma sig en tysk utdelningsaristokrat i ett land som inte har en sådan utdelningstradition. Glädjande!

Till sist är vårsolen redan här på sydligare breddgrader och önskar alla läsare en trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Varför siktar du så lågt vad gäller avkastning? Det leder väl in dig i just låg avkastning, när du i princip då aldrig avvaktar säkerhetsmarginaler vid inköp, eftersom du inte anser dig behöva, utan kan köpa vad som helst när som helst?
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror på att jag i grunden har en pessimistisk syn på långsiktig tillväxt. Många sparare ser ränta-på-ränta-effekten endast utifrån ett ekonomisk-matematiskt perspektiv men det finns bakomliggande faktorer avseende bl.a. befolkningstillväxt, energi och ytterligare marknader att växa på som styr. Jag prioriterar därför stabilitet. Ett företag som Axfood kommer sannolikt sälja mat under decennier framåt även om vinsten minskar om befolkningstillväxten avtar. H&M ett annat intressant exempel som ju fortfarande är lönsamt och gör goda vinster även om marginalerna är sämre. Jag prioriterar helt enkelt långsiktig stabilitet högre. Det beror också på att jag anser att framtida tillväxt ofta är brutalt högt inprisad i de flesta riktigt bra företag varför man behöver väldigt långa perspektiv för att det ska bära sig. Kom ihåg att man såg H&M som en tillväxtaktie som var hur säker som helst för tio år sedan. Det gör man inte idag. Ska utveckla i några blogginlägg senare i vår för tycker ämnet är intressant men vill ha mer tid att skriva mer genomarbetat när jag väl gör det och det har jag hittills inte haft.

      Radera