torsdag 21 februari 2019

Oroande nyheter om Swedbank och Avanza men fin rapport och höjd utdelning från Kopparbergs

Kriserna i Swedbank och Avanza oroar mig som aktieägare respektive kund. Här följer några spridda tankar för dagen. Många har skrivit om detta det senaste dygnet och vill särskilt lyfta fram Framtidsinvesteringen som har skrivit ett klokt inlägg idag (länk) som jag delar.

Jag är gammal nog att ha upplevt ett par finanskriser i utlandet och har ett rätt cyniskt förhållningssätt till vilken koll bankerna har och förstås min begränsade förmåga att bedöma deras verksamhet. Det är också skälet till att jag har valt defensiva Handelsbanken i min portfölj. Den utgör ändå bara mindre än 3 procent av portföljen och totalt sett utgör finansaktier ungefär 5 procent av portföljen om man inte räknar indirekt ägande genom investmentbolag. I Handelsbankens fall har jag tidigare haft en högre portföljandel men ledningskriserna, arbetsmiljöskandaler och frågan om hur de ska kunna bibehålla sin historiska konkurrensfördel från seriösa kundrelationer när kontoren stängs och verksamheten digitaliseras har gjort mig mer försiktig. Jag tror helt enkelt att det på lite längre sikt finns risk att de kan tappa marknadsandelar till nischbanker och detta är inte lika inprisat i Handelsbankens aktie som hos konkurrenterna. Den senaste tiden har det mest varit nya aktieköp genom arbitragebyten.

Jag har därefter kompletterat med Nordea, SEB, Swedbank och Resurs som var och en är små innehav på cirka 0,5 procent av portföljen. Det tycker jag är en rimlig risk med tanke på den höga direktavkastningen men jag räknar kallt med att det dyker upp fler överraskningar som Swedbanks längs vägen.

Jag valde idag att öka lite i Swedbank. Mest för att det är en ströaktie som jag opportunistiskt köpt. De konkurrerar om tredjeplatsen bland de fyra traditionella bankerna med Nordea utifrån mitt ytliga sätt att bedöma deras långsiktiga verksamhet. Min portföljandel var helt enkelt löjligt låg och oavsett hur dyr notan från rättsprocesserna och eventuella domar blir tycker jag att jag fortfarande kan kosta på mig 0,5 procent av portföljen i Swedbank. Jag viktade helt enkelt tillbaka till tidigare portföljandel. Utdelningen kommer dessutom om några veckor så över 8,5 procent i handen redan i mars känns som en hygglig riskpremie om det skiter sig och aktien faller ytterligare med sänkt utdelning igen som följd. Swedbank är inte precis en utdelningsaristokrat. Jag är däremot försiktig med att gå in stort för risken är hög och svårbedömd. I det kortare perspektivet är det svårt att bedöma hur stor kostnaden blir från en eventuell dom liksom om kundflykt följer.

Att Avanza fått anmärkningar från finansinspektionen för delar av sin verksamhet oroar mig också. Det är slarvigt. Just finansiell stabilitet och datasäkerhet är avgörande för mig som kund. Nu litar jag i och för sig på att Avanza åtgärdar detta, med tanke på deras förändringar i ETF-handel verkar ju omorganisationen av verksamheten redan vara igång. Men när portföljen växer sig större är det sådant här som avgör om man ska våga lägga alla äggen i en korg och ta steget till Private Banking-kund eller inte. Jag passerar min andra miljon i år och har i nuläget mitt sparande till bostad hos en lokal bank eftersom jag har en god kundrelation som kommer bli värdefull den dag jag snabbt behöver ett kreativt lånelöfte. Har egentligen tänkt samla mitt sparande hos Avanza som jag gillar i övrigt men den här skandalen får mig att tänka Nordnettanken för diversifiering en gång extra. Om jag skulle vilja är ett Private Banking-kundsmedlemskap med samlat sparande bara 3-5 år bort.

Att jag inte är aktieägare i Avanza har helt marknadsmässiga förklaringar. Jag tycker helt enkelt att en finansaktie med P/E över 30 och direktavkastning runt 2,5 procent är högt värderad jämfört med riskpremien i branschen i stort. Ökade marknadsavdelningar är redan inprisade för många år framöver och utdelningsandelen är redan hög. Aktien finns dock på min bevakningslista sedan länge.

Dagens mest glädjande besked var istället att Kopparbergs höjde utdelningen. Jag hade räknat med en blygsam höjning från 5,90 kronor till 6 kronor jämt. Höjningen blev dubbelt så hög som jag hade förväntat mig till 6,10 kronor. Det innebär en blygsam höjning om 3,4 procent. Värt att komma ihåg att Kopparbergs sågs som en given tvåsiffrig utdelningshöjare för ett par år sedan men bibehöll utdelningen på samma nivå ifjol. Jag har länge skrivit om hur jag har tyckt att aktien var övervärderad och det är först under det senaste året när den har handlats under 200 kronor som jag har tagit en stor långsiktigt position. Trots det är min yield on cost knappt 3,5 procent vilket är lågt. Resultat per aktie i rapporten (länk) ökade med nära 14 procent till 9,49 kronor per aktie. Det skvallrar om utrymme för en fullt rimlig utdelningshöjning bortemot 6,50 kronor på 1-2 års sikt. Kopparbergs signalerar också uttrycklig framtidstro inför Brexit där man säger sig vara väl förberedda vilket antyder att de senaste två årens investeringar redan anses vara tagna. Därmed borde vi kunna hoppas på finare resultat framöver till följd av en mer normal investeringsgrad. Det som oroar mig desto mer i rapporten är att man inte nämner den amerikanska satsningen. Det var den marknad som skulle driva en mångårig exportframgång. Uteblir den gäller en mer defensiv syn på Kopparbergs som ett fint innehav på lång sikt men med blygsamma förväntningar om tillväxtsiffror i samma utsträckning som historiskt.

Som vanligt ska blogginlägg inte ses som finansiell rådgivning. Gör alltid din egen analys.

3 kommentarer:

  1. Jag minns hur det gick när Nordea var inblandade i Panamaskandalen och hade tvättat pengar åt bland annat Leo Messi. Det blåste över ganska fort. Å andra sidan har DnB kraschat fullständigt efter sin skandal i Estland.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vad jag tror också på längre sikt även om en dom kan bli kostsam och medföra sänkt utdelning på kortare sikt. Samtidigt är banker svårbedömda för oss lekmän. Swedbank var mycket mer illa ute än jag tror de flesta förstod i finanskrisen för tiotalet år sedan. Idag framstår det som att man var dum om man inte köpte då men det fanns en reell risk att de skulle gå omkull. Föredrar som sagt Handelsbanken även om inte gillar deras skandaler på senare tid heller.

      Radera
  2. Hej
    Swedbank delar inte ut förrän i april, 4/4, så även Nordea 8/4, SEB 2/4 och SHB 3/4.
    TP

    SvaraRadera