torsdag 31 januari 2019

Några korta tankar om H&M

Dagens stora snackis är H&M-rapporten och beskedet om att H&M bibehåller sin utdelning trots att den överstiger vinst per aktie. Många andra har skrivit mer och bättre om rapporten men jag vill ändå göra en dagboksanteckning om hur jag agerade. Det har nämligen varit lärdom att tidigare gå tillbaka till mina blogginlägg om H&M för att lära mig mer om felbeslut längs vägen.

Jag valde faktiskt att öka mitt innehav igen. Anledningen är att jag minskade mitt innehav med 9 procent när H&M handlades omkring 165 kronor i september. Nu valde jag helt enkelt att köpa tillbaka de aktierna till 30 kronor lägre kostnad per aktie.

Jag ser det egentligen som att jag även efter återköpet har en portföljandel på lägre än 4 procent i H&M. Jag ser det alltså inte som att jag egentligen ökar min portföljandel utan snarare ser till att den inte minskar så mycket på längre sikt. Jag kan kosta på mig 2-3 procent av portföljen i H&M på lång sikt så länge den negativa trenden bottnar och nu var ett hyggligt tillfälle att fylla på lite.

Den bibehållna utdelningen bidrog också till beslutet då jag handlar till en YOC på 7,25 procent och även om de skulle sänka utdelningen till 6 kronor per aktie nästa år skulle jag klara en YOC på 4,5 procent som är mitt övergripande mål för portföljen som helhet. Inte orimlig risk men med tanke på hur vinstmarginalerna utvecklas och kassan sinar bör man fortsatt vara vaksam kring H&M. Det kan mycket väl gå ännu sämre. Men vänder det här är det en försvarbar ökning tyckte jag. Skulle H&M klara att prestera vinster över 8 kronor per aktie de kommande åren tror jag att man fortsätter bibehålla utdelningen trots lägre vinst per aktie. I så fall handlas aktien till ett P/E-tal på 15-16 vilket inte är speciellt dyrt men det förutsätter ju också att trenden verkligen har bottnat en gång för alla.

Samtidigt har H&M tagit betydande kostnader för investeringar och omställningar under det gångna året. Samtidigt fortsätter omsättningen att öka och att fullprisförsäljningen ökar efter de många reorna de senaste åren är ett positivt tecken. Hög lagernivå oroar men den var något lägre än senast. Får man rätsida på det hela finns det alltså en viss uppsida och min subjektiva bild är att modet har blivit bättre senaste tiden (sådant förstår jag mig egentligen inte på och är en usel trendbarometer men till och med jag borde se när det är direkt dåligt som flera kollektioner var för något år sedan).

OBS! H&M innebär en tydlig risk för lägre vinst och sänkt utdelning. Läs på ordentligt och läs inte blogginlägg som finansiell rådgivning.

2 kommentarer:

  1. Förstår jag dig rätt att du ser detta mest som en utdelningsposition? Isåfall förstår jag inte riktigt hur du tänker faktiskt. För HM är knappast framgångsrika idag och de verkar i en riktig problembransch. Högst osäkert kort.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från början var det ett kärninnehav i portföljen. Jag har längs resans gång minskat portföljandelen genom att sluta öka. Håller med om att kläder är en problembransch men där är MQ en dyrare läxa. H&M har fortfarande ett starkt varumärke. Det som oroar mig är om trenden med lägre vinstmarginaler fortsätter men som det ser ut idag tycker jag att det är värt en chansning eftersom en utdelningssänkning redan är inprisad. Min strategi är ju utdelningssparande på lång sikt så i stort sett alla aktier utom Minesto och något mindre innehav kan sägas falla under den kategorin.

      Radera