söndag 20 januari 2019

Utdelningar januari 2019

För första gången sedan jag började spara sommaren 2016 minskar utdelningarna en enskild månad. Anledningen stavas MQ och är än så länge en dyr läropeng. Tack vare den svaga kronan har mina månads- och kvartalsutdelare landade utdelningen ändå på 1 401 kronor vilket var något mer än jag hade förväntat mig. Jag hade räknat med en femhundralapp mindre än ifjol men så illa blev det inte.





















Utdelningshistorik samt prognos baserad på nuvarande innehav

MQ delade ifjol ut 1,75 kronor per aktie. Jag var väl medveten om att utdelningen skulle sänkas och hade hoppats på en utdelning omkring 1 krona per aktie. Det skulle ha inneburit ganska exakt en tusenlapp i utdelning. Det fanns utrymme eftersom vinsten per aktie landade på 1,17 kronor 2018 samtidigt som kassa finns. Samtidigt tycker jag att det är klokt att den nya ledningen har lanserat ett mer offensivt program för att investera i framtiden istället för att kortsiktigt gynna oss aktieägare. Jag är tveksam till om jag vill behålla MQ på sikt. En viktig anledning till att den åkte in i portföljen var den höga utdelningen i början av året som ett komplement på cirka 1 procent av portföljen. Min tanke är att avvakta de kommande två rapporterna och därefter ta ställning. Aktien är så dumpad nu att om MQ inte går i konkurs finns ändå en uppsida och det är inte omöjligt att man levererar en utdelning nästa år istället.

Nio aktier delade ut totalt med nya NorthWest Healthcare som kompletterande månadsutdelare. Jag köpte på 9,50 CAD och ångrade att jag inte köpte mer, så också i Boston Pizza, men med tanke på många köp under börsnedgången med som mest tio procents belåning ville jag vara lite försiktig. Det tar trots allt ett kvartal att betala av de lånen. Jag har därför tagit det väldigt lugnt på köpfronten sedan börsen vände upp igen. Det har blivit en påfyllnad i Hemfosa för att börja kompensera att halva innehavet emitterats till Nyfosa.  Därutöver är det bara marginella påfyllningar i Axfood, Holmen och Investor för att inte minska portföljandelen.

Standardavvikelsen närmar sig femton procent vilket är rekord. Det beror till stor del, utöver börsuppgången, på den höga andelen aktier i Minesto där jag också småhandlat mer mer aktivitet. Min sharpekvot är återigen positiv och närmar sig en halv procent. Den ska vara över en procent för att portföljen ska vara att betrakta som stabil över tid men också här spökar Minestohandeln. När jag summerar månaden om ett par veckor hoppas jag att dessa bägge indikatorer har stärkts ytterligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar