lördag 4 mars 2017

Månadssammanfattning: februari

Resultat för februari månad blev 299 362 kronor. Portföljen sjönk lite nesligt tillbaka under 300 000 kronor igen på månadens sista dag efter att Serneke sjönk.

Den enskilt viktigaste sparnyheten var dock att jag lyckades uppnå en sparkvot på 86 procent under februari månad. Mycket tack vare att löpande utgifter kunde hållas låga eftersom jag nu använt förrådet av basmat som jag tidigare köpt på rea. Vill särskilt tacka Att Välja Lycka som inspirerade mig att sätta högre mål. Det positiva är att det har lärt mig att tänka mer sparsamt i småutgifter till vardags. Jag kommer fortsatt sträva efter en sparkvot på mellan 80-85 procent över helåret men unna mig lite mer i marginalen.

På den positiva sidan har jag fått löneförhöjning både avseende inkomst av kapital och arbete. På kapitalsidan har flera utdelningshöjningar aviserats och på jobbet har jag fått en löneförhöjning som jag blev mycket glad och nöjd över. Nu under mars månad kommer bägge börja utbetalas. Eftersom mina utgifter redan är på en bra nivå innebär löneförhöjningen att jag både kan spara mer och unna mig något extra i marginalen då och då.

Utdelningarna rullar på. Februari är en svagare månad och slutade på 282,39 kronor netto efter avdragen källskatt. Annan avkastning i nettovinst från aktieförsäljningar slutade på 310 kronor.

Nu kommer dock vårutdelningarna där jag har minst 1 500 kronor per månad att se fram emot. Det är inget självändamål att utdelningarna ska öka varje månad men jag vill hellre ha en något bättre balans över helåret där ingen månad understiger 2,5 procent av totalutdelningarna. Därför har jag börjat arbeta mer aktivt med en utdelningskalender. En tanke som jag prövar är att köpa en post i en månadsutdelande aktie varje månad. Petrusko har dock uppmärksammat att Avanza inte längre betalar tillbaka hela källskatten. Samtidigt är både USD och CAD starka mot kronan nu varför jag avvaktar något. Att Avanza gör det möjligt att handla tyska aktier online till minicourtage om 1 EUR är en riktigt trevlig nyhet och något jag har hoppats på länge. Belgium, Holland och Portugal följer med som bonus. Även om ingen av dem är känd för utdelningsaktier blir det spännande att botanisera lite för nöjes skull på nya marknader de kommande månaderna.

Den största skillnaden i portföljen är att Duni och ICA har lämnat portföljen till förmån för HiQ och Scandic Hotels. Efter nio månader börjar portföljen nu få tydliga konturer. Därför tänkte jag att det kan vara intressant att ta fram en ny portföljrapport igen. Den kommer förhoppningsvis i nästa vecka.

Utelämnade veckosammanfattningen denna veckan. Dels har jag haft långa men roliga arbetsdagar, dels har min börsaktivitet varit låg. Jag skrev i tisdags om att jag ökade med 20 aktier i Serneke. Min första reaktion på företagets första rapport efter börsnoteringen kan ni läsa här. Utöver det har det bara blivit ett enda avslut: fyllde på med 4 nya aktier i Castellum inför marsutdelningen. Tycker börsen befinner sig i ett läge där många aktier dragit iväg för mycket medan de där det kan öppna sig fyndlägen ännu har några punkter kvar dit och jag har redan ökat ganska rejält på nuvarande nivåer.

Ytterligare sju företag som jag äger aktier i publicerade rapporter under veckan. De kommande dagarna kommer jag försöka läsa dessa lite närmare för att bilda mig en bättre uppfattning.

Till sist hade bloggen 11 235 läsare under februari. Bloggen snittar nu på 12 500 läsare under en 30-dagarsperiod men det är nytt rekord för en kalendermånad och årets kortaste månad därtill.

Därför vill jag rikta ett tack till alla er läsare och önska er en trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Grattis till en sparkvot på 86 procent, det är ju galet högt. Det blir det mycket över att investera om man ligger på sådana nivåer.
    MVH / http://money-f-nothing.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja i teorin kan jag gå i pension om fem år om jag vill men jag trivs jättebra med det jag gör och har inga planer på det.

      I fortsättningen kommer jag försöka hålla en sparkvot på mellan 80-85 procent per månad.

      Radera