söndag 26 februari 2017

Veckoplan - v. 9: åtta rapporter motsvarande en tredjedel av portföljen i fokus

Under februari månads sista dagar rapporterar hela åtta företag. Dessutom utgör de totalt hela 37,25 procent av portföljens värde. Det vore en underdrift att säga att resultaten blir direkt avgörande för om portföljen kommer klara att krypa över 300 000 kronorsgränsen på februaris sista börsdag eller inte. Just nu är jag retliga 174 kronor ifrån.

Mest nervös är jag förstås inför Serneke som på tisdag släpper sin första rapport sedan börsnoteringen i november. De utgör i skrivande stund hela 21 procent av aktieportföljen. Relativt sett har andelen minskat med en halv procent sedan januari eftersom jag har ökat mer i andra aktier. Jag har som sagt köpt på mig lite extra i ISK för att på sikt flytta hela innehavet från KF till ISK. Om uppgången fortsätter under måndagen kanske jag säljer av fem aktier för att minska risken något inför rapporten. Min bild är att företaget var rimligt men inte lågt värderat vid teckning till 110 kronor. De presenterar på löpande band nya projekt och det borde vara positivt. Samtidigt är jag ödmjuk inför att vissa analytiker menar att aktien inte är värd mer än 80 kronor. Först när rapporten kommer och vi har resultatet svart på vitt får vi marknadens slutgiltiga dom.

Imorgon måndag publicerar Bonäsudden (0,39%) och Sydsvenska hem (5,9%) rapporter. I den förra överväger jag att öka positionen igen sedan jag tog hem vinst vid årsskiftet. Nu avvaktar jag besked om hur stor utdelning blir under kommande fyra kvartal - med visshet om det är risken något lägre på kort sikt. I den senare har jag redan en stor position och utdelningar är redan kända - där främst viktigt att få bekräftat om resultatet går i rätt riktning och låneandelen minskar.

På tisdag släpper utöver Serneke även följande fem företag rapporter:

Multiconsult (2,2%) hade ett svagt tredje kvartal bakom sig men är inne i en intressant period av organisk tillväxt och expanderar till nya marknader. Är därför mycket nyfiken på om vi redan i Q4-rapporten kan få en indikation på att vinsten ökar igen. Jag tror på ljusare tider och ökade nyligen mitt innehav. Sjunker kursen på måndag under 97 NOK köper jag ytterligare 5 aktier. Mer om mina tankar inför rapporten kan ni läsa här.

Kone (1,5%) är redan utdelningen känd och jag gick nyligen in i aktien. Här handlar det främst om att få bekräftelse på fortsatt vinsttillväxt. Utdelning redan om en vecka och ex-dag på onsdag varför en plötslig nedgång på tisdag öppnar för att öka ytterligare med pengarna i handen den 9 mars.

Bosjö (5,6%) är liksom Sydsvenska hem ett stort innehav där jag främst vill ha bekräftelse på fortsatt hållbara resultat. Planerar inte öka före sommaren eftersom portföljandelen redan är stor och lägsta courtage också här är 19 kronor.

Delarka (0,44%) och Saltängen (0,22%) tog jag liksom Bonäsudden hem vinst i nyligen för att minska risken något. Precis som där tittar jag nu på att få bekräftat utdelning för kommande fyra kvartal och om resultatet är i rätt riktning går jag antagligen in i aktien igen.


Veckoplan

I övrigt noterar jag att OMX verkar ha toppat för den här gången och börjar vända nedåt. Tror fortfarande vi är i bulltrend då inget fundamentalt har förändrats. Är samtidigt mentalt inställd på några dagar av röda siffror vilket är en naturlig reaktion på sju veckor av uppgång. Det innebär som alltid dock tillfällen att passa på att öka ytterligare i mina långsiktiga innehav inför utdelningssäsongen.

Axfood har jag redan en stor portföljandel i men vänder kursen nedåt 136 kronor fortsätter jag öka som vanligt (YOC 4,4%). Utdelning redan i mars gör att jag snart kan återinvestera utdelningen i annat och i det hänseendet ser jag inte aktien som särskilt dyr.

Handelsbanken har jag inte lyckats öka i sedan i somras. Jag tycker fortfarande att aktien är alltför dyr och marknaden likaså av nedåtgående trend att döma. Eftersom portföljandelen nu är löjligt låga 0,47% i vad jag normalt ser som ett kärninnehav med ett långsiktigt mål om 2,5% kommer jag ändå titta på att öka lite försiktigt på vägen nedöver under 125 kronor (YOC 4%) och den höjda utdelningen är bara en månad bort vilket gör det försvarbart om än inte billigt.

Hemfosa är i nedåtgående trend igen men jag tycker att aktien är rimligt värderad redan vid nuvarande nivåer givet fin rapport nyligen. Har en stor portföljandel och kommer därför öka om kursen fortsätter nedåt 80 kronor igen (YOC 5,5%).

H&M har stor portföljandel men ökar ytterligare med ett par aktier i taget under 235 kronor (YOC 4,1%). Jag kan tänka mig att köpa ytterligare 66 aktier i år för att nå 200 totalt när företaget inte är högt värderat. Därför fyller jag på lite pö om pö varje gång kursen vänder nedåt. Större position kommer jag dock inte ta utan det handlar framförallt om att bibehålla en långsiktig position.

Scandic köpte jag nyss in mig i efter fin rapport. Skulle aktien dras med nedöver i en generell åktur för OMX som helhet kommer jag öka under 78,75 kronor (YOC 4%).

Avseende utländska aktier är min grundinställning att passa då kronan försvagats igen. Håller dock ett öga på norska aktier om kursen sjunker med det 2-3 procent som krävs för att kompensera valutaökningen.

Sammanfattning av februari månad kommer senare i veckan men lita på att det blir ett inlägg om Serneke på tisdag kväll!

2 kommentarer:

  1. Takk igjen.
    Et lite spørsmål. Ser "de fleste" svenske bloggerne jeg har vært innom mangler AstraZeneca....
    Er det noen historie her som jeg ikke har fått med meg?
    Skjønner at de minsker produksjon i Sverige, men - er det andre ting her som ikke vi på denne siden av grensen får med oss.... ok - jeg da :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takk för kommentar!

      Jag undviker generellt läkemedel eftersom det är en svår sektor att förstå sig på och i den mån jag alls köper aktier är det små positioner. En utmaning med AZ rent allmänt är att de har levt mycket på vissa patent som blivit stora försäljningssuccéer men dels är möjliga för konkurrenter att kopiera och dels uppfattar jag det inte som att de har lika mycket intressant i pipeline. Jag har flera bekanta som har arbetat i AZ också och är väl inte översvallande imponerad över hur företaget har utvecklats det senaste decenniet. :)

      Det händer att svenska bloggare skriver om AZ men någon favorit är de inte. Många väljer JNJ istället (jag har en symbolisk post också och kommer fortsätta öka nästa gång USD-kursen är mer normalt värderad) eller Pfizer. Jag har också kryddat portföljen med IPO Alligator Bioscience på lång sikt. Getinge är en annan aktie i sektorn som har varit populär tidigare men nu har det tuffare - jag följer dock inte aktien själv och kan allmänt lite om just läkemedel/hälso/biomedicinsektorn.

      Följer norska aktier desto mer aktivt men skrev bara om svenska i den här listan. Ökat i Gjensidige senaste tiden, vilket kommer synas i nästa portföljsammanställning. Ökade lite i Multiconsult inför rapport på tisdag och funderar på att öka mer i ATEA om den sjunker nu sedan deras CFO sålde aktier. Skulle jag inkluderat norska aktier hade Data respons, Orkla och YARA ha platsat då jag tittat på dem länge men av olika anledningar inte köpt.

      Radera