tisdag 13 december 2016

Serneke steg på köprekommendation

Pareto Securities har lämnat en köprekommendation i Serneke med riktkurs 150 kronor. Aktien steg med nära 6 procent på beskedet. Noterbart är att detta är den första analysen av Serneke som jag känner till efter börsnoteringen. Tipsa gärna om ni känner till fler?

Självklart gläds jag åt köprekommendationen som drar upp aktiekursen igen. Samtidigt tar jag den inte på alltför stort allvar då jag aldrig brukar titta på rekommendationer utan utgår från min egen analys. Det är ytterst sällan som riktkurser uppnås eftersom nya nyheter tenderar inträffa längs vägen.

I Sernekes fall ser jag det egentligen inte som att så särskilt mycket har hänt mer än att en analytikerrekommendation har gjorts som, till skillnad från en del svenska affärsartiklar, förefaller resonera på ett liknande sätt som jag gjorde.

Serneke är notoriskt svårvärderat eftersom tillväxten har varit hög varför man kommer till kraftigt olika slutsats beroende på vilket basår man använder för sin analys. Om detta skrev jag i min analys. Till syvene och sist blir det då ytterst en fråga om tro - tror man, liksom mig, att Serneke även framgent kommer klara att infria tillväxt och resultat i linje med vad man har gjort under 2016? I så fall är 110 kronor en högst rimlig aktiekurs. Tror man däremot att Serneke får svårt att på längre sikt klara dessa resultat och istället tittar på resultat från 2013-2015, som en del krönikörer har gjort? I så fall är Serneke kanske inte värd mer än 50-80 kronor.

Det finns helt enkelt inget glasklart svar. Serneke är en aktie med relativt hög risk och hur de lyckas med sina framtida projekt, inte minst Karlatornet, kommer vara avgörande. Jag noterar dock att de enda nyheter som publicerats under de veckor som har passerat sedan noteringen har varit positiva med information om nya projekt, om än i såpass liten skala att de inte nämnvärt kommer driva på en betydande tillväxt. Nästa rapport släpps den sista februari 2017 och först då kan vi få en fingervisning som säger något konkret. Intill dess är allt bara spekulationer beroende på vilket perspektiv man intar.

Jag övervägde faktiskt att köpa fler aktier i Serneke när kursen började närma sig 90 kronor i förra veckan. Valde dock att avstå då jag redan har en (alltför) hög position i aktien. Det är svårt att tajma marknaden och jag tyckte att teckningskursen var rimlig. Aktien kunde lika gärna ha dragit iväg med 10-20 kronor uppåt eftersom efterfrågan var långt större än tilldelningen. Det kan man aldrig veta på förhand utan man kan endast förhålla sig till vad man själv är beredd att betala utifrån sin egen analys.

Som kuriosa kan noteras att Serneke har varit en huvudsponsor vid damernas handbolls-EM i Göteborg. Svenska landslaget har spelat med deras logga på tröjorna. Nu tror jag inte på något sätt att det påverkar aktiekursen men det är förstås inte negativt att få reklam i ett internationellt sammanhang.

För att vara övertydlig så äger jag själv 500 aktier i Serneke och har därför inte en objektiv syn på Pareto Securities rekommendation. Vill också understryka att mina inlägg om Serneke eller andra aktier inte ska ses som rekommendationer eller rådgivning. Gör din egen analys. Jag beskriver bara hur jag har resonerat kring de olika valen i min aktieportfölj. Hur jag resonerade när jag valde att teckna aktier i Serneke kan ni läsa här.

3 kommentarer:

  1. Jag sitter med en mindre post Serneke och jag blir såklart glad av kursuppgången som följde på rekommendationen. Det som gör mig lite orolig för Serneke är deras Cowboy-agerande. Dock sitter jag kvar tills vidare. Det man får säga om Ola Serneke är att han har varit bra på att bygga värde åt sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Antar att du sitter på 50 aktier från tilldelningen? Cowboyagerandet är det som oroar mig mest också. Ser dem lite som byggbranschens motsvarighet till Fingerprint, New Wave och liknande företag. Det blir med all säkerhet en svajig resa men jag tror fortfarande att det är en god affär på lång sikt.

      Radera
    2. Japp, bara 50 aktier. Jag sitter extremt tungt i fastigheter så jag vill egentligen inte ha fler företag i den branschen men tyckte det var kul att teckna ändå.

      Jag tror som sagt att Ola vet hur man skapar värden för sig själv och då kan man säkert göra någon tusenlapp men jag tror inte att jag blir jättelång i Serneke. Får jag 10 % upp så säljer jag antagligen.

      Radera