tisdag 20 december 2016

Karlatornet försenat i byggnadsnämnden

Sernekes prestigeprojekt Karlatornet har försenats i byggnadsnämnden som vill granska den reviderade detaljplanen sedan justeringar har gjorts i byggnadens utförande. Bland annat kommer Karlatornet bli cirka tjugo meter lägre än i de ursprungliga planerna.

Det här behöver inte vara ett allvarligt bakslag, tvärtom kan det vara klokt att projektet förankras och granskas ordentligt i ett tidigt skede för att undvika segdragna processer eller svekdebatter längre fram. Enligt Göteborgspostens artikel ska det finnas en majoritet som är beredda att godkänna detaljplanen redan vid nästa möte.

Karlatornet är självfallet avgörande för att Serneke ska kunna upprätthålla en framtida vinsttillväxt. Som aktieägare försöker jag därför aktivt följa med i vad som händer i frågan. Samtidigt får man vara beredd på att byggprocesser kring så stora byggnader är knepiga och tar tid. Jag skulle inte bli förvånad om det blir nya förseningar i form av krav på justeringar efter miljökonsekvensbeskrivningar eller överklagandeärenden från andra personer i närområdet.

Serneke sjönk endast marginellt med en halv procent på dagens besked. Vad som däremot förbryllade mig var att Carnegie plötsligt började nettosälja aktier (över 10 000 aktier under tisdagen enligt Avanzas handelsstatistik). Har lite svårt att se poängen med det och är det någon läsare som kan förklara tas kommentarer tacksamt emot? Förbereder man sig för att stödköpen snart upphör? Hur som helst är det i det mycket korta perspektivet ett visst styrkebesked att aktien håller sig flytande trots att stödköparen plötsligt börjar nettosälja.

Till sist är det årets sista #uppesittarkväll idag kl. 20. Jag gillar konceptet och rekommenderar er som har tid att göra som mig och följa Nicklas och Filips livesändning på youtube!

För egen del har jag redan köpt vad jag vill under december. Fokus är framförallt på att öka i de kvartalsutdelare som inför ex-dag handlas på rimliga nivåer (Bonäsudden, Delarka, Saltängen, Sydsvenska Hem) samt att öka i månadsutdelare (NorthWest Healthcare finns på min radar). Håller lite koll på VFC och Realty Income där det kan finnas lägen att öka om de skulle sjunka med ett par USD. Tittar även på februariutdelningen och då är det främst Akelius Pref (som har sjunkit en del och nu verkar ha bottnat tillfälligt) och MQ (som hade en svag rapport men samtidigt närmar sig nivåer där den även det beaktat är ganska ok värderad). Vad det blir kommer jag att bestämma först när lönen kommer och det är trots allt några börsdagar till dess som mycket kan hända på, inte minst efter Riksbankens räntebesked imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar