lördag 22 januari 2022

Arbitrage i Investor

Igår fanns det en fin möjlighet att få arbitrage i Investor. Arbitrage i aktier uppstår när två olika typer av aktier i samma företag handlas till så stor kursskillnad att man kan sälja det ena innehavet för att köpa det andra och få en vinst över efter att courtage för bägge affärerna är betalt.

En vanlig anledning är att A-aktien ofta berättigar till fler röster på bolagsstämman än de andra aktieslagen (detta skiljer sig åt lite i olika företag men i regel är A-aktien röststarkare än B-aktien). Storägare köper därför oftast A-aktien medan vi småsparare kan köpa B-aktien då vi har så små innehav att vårt röststyrka ändå är försumbart.

När arbitrage uppstår är det därför vanligast att A-aktien blir dyrare än B-aktien. Det kan finnas flera anledningar till det. Den vanligast är att det är en ägarstrid i aktien där en ny ägare vill in för att påverka företaget och köper A-aktier eftersom denna har fler röster än B-aktien. Då stiger A-aktien ofta snabbare än B-aktien. I Investor misstänker jag att det omvända har inträffat - att småsparare har sålt aktier direkt eller kanske i högre grad indirekt genom Sverigeindexfonder medan storägarna sitter kvar vilket leder till att B-aktien sjunker mer än A-aktien. Hur som helst är ett tips till arbitragejägare att köpa den röststarkare aktien när bägge handlas till ungefär samma värde för sannolikheten för arbitrage är som sagt hög i den riktningen. I min portfölj är det just nu framförallt Investor och Handelsbanken där det finns arbitragemöjligheter. I Handelsbanken är det också ett fint läge till arbitrage just nu om man äger B-aktien, som finns i mycket lägre antal aktier än A-aktien, och vill byta till A-aktien. Också där rör det som en kursskillnad på cirka tio kronor och lika många procent. För egen del har jag gjort många arbitrage-byten tidigare i aktien och sitter tyvärr bara på A-aktier just nu.

Jag gör inte arbitrage vid varje tillfälle då jag alltid vill ha en ganska stor riskmarginal då jag inte har svenskt fiberbredband precis och det vore minst sagt surt om det skiter sig just när man ska byta aktier. Därför vill jag alltid ha en såpass stor marginal att man har ett rimligt utrymme även för det fall det blir något trassel under affären. Fem procent är helt klart en så stor marginal men jag skulle inte göra mig besväret för några tiotal ören eller promille utan det måste ge fler aktier och någon tusenlapp över.

Prisskillnaden i Investor var groteskt höga 10 kronor när jag sålde A-aktierna för att köpa B-aktier, nästan hela fem procent! Jag brukar ha för princip att växla över ungefär hälften i aktier och hälften i kontanter, netto efter courtage, för att ha lite marginal ifall jag räknar fel eller ifall marknaden normaliseras snabbt medan jag genomför bytet. I det här fallet valde jag att bara plocka ut 5 nya Investoraktier helt gratis och istället behålla merparten - några tusen kronor - i kassan för att minska portföljbelåningen lite till.

Det har tre skäl: dels hade jag redan före swappen ökat lite i Investor med ytterligare 8 aktier och jag tycker inte aktien är på långa vägar billig trots att den oförtjänt dragits med i börsnedgången. Dels är det lite stökigt på börsen nu så jag bidar tiden an och ser om det fortsätter nedåt eller lugnar sig. Och sedan finns det ju annat som är billigare just nu. Jag har på senare tid ökat lite i Castellum, Cibus och SWECO. I tider av börsoro brukar jag titta till de lite defensivare aktierna som jag sällan får läge att öka i på någorlunda rimliga nivåer. Ingen av dessa tre är på långa vägar billig heller men de handlas åter på något mer rimliga nivåer än de har gjort de senaste månaderna. Min rutin vid börsnedgångar är att det första jag gör - alltid på kväll eller helg när börsen är stängd - är att gå i genom P/E-tal och direktavkastning för de innehaven i portföljen. Finns det några fynd ökar jag men framförallt har jag ögonen på de aktierna som det sällan går att köpa till rimliga värderingar. Innan jag köper går jag också igenom de senaste rapporterna och nyheterna för att säkerställa att företagets verksamhet utvecklas i rätt riktning. Jag har faktiskt också valt bort åtminstone tre innehav som jag gärna ville öka i baserat på värdering och direktavkastning då jag tyckte att det fanns en del oroande signaler kring hur fundamenta utvecklades i de aktierna vilket i sin tur gjorde att jag inte tyckte att direktavkastningen var låg nog då sannolikheten för höjningar är lägre än normalt i de aktierna just nu. Jag brukar sprida ut köpen och har i detta skede bara ökat lite blygsamt eftersom jag inte tycker att aktierna är speciellt billiga och eftersom jag inte vet om trenden fortsätter ned i en björnmarknad eller om marknaden lugnar sig. Min utgångspunkt är det senare egentligen men jag håller fortfarande på att amortera ned hävstången och skulle det bli en ordentlig nedgång kommer låneutrymmet minska samtidigt som fler aktier blir billigare så därför vill jag se till att jag har en ordentlig krigskassa om så skulle ske. Skulle så inte ske följer jag planen och amorterar istället i väntan på bättre köplägen. Det finns ändå alltid aktier som handlas till lägre värderingar än vanligt. TransAlta Renewables är en sådan aktie just nu då de har haft en olycka där ett vindkraftverk har vält i en av deras parker. En inventering har gjorts och en del av beståndet kommer att bytas ut. Detta innebär naturligtvis en merkostnad för företaget med associerad risk vilket gör att aktien mycket riktigt faller. Jag tycker dock att det är en överreaktion då företaget i grunden är stabilt varför jag passade på att fylla på långsiktigt. Skulle de sänka utdelningen, vilket inte har indikerats på något sätt i deras information om hur renoveringen ska finansieras, handlas aktien ändå på såpass god marginal att jag ändå får en god utdelning. Jag resonerade på samma sätt när Boston Pizza hade problem under pandemiutbrottet.

Åter till Investorrapporten som väl levererade ungefär den stabilitet man förväntar sig av Investor och framförallt är substansvärdet 248 kronor vilket innebär att jag köpte mina B-aktier till en substansrabatt på 22 procent. Jag tycker egentligen att substansvärde är lite fånigt. För vad det betyder är att Investor handlas till en lägre kurs än värderingen av summan av investmentbolagets totala innehav. Det säger egentligen inte särskilt mycket. För om värderingen på de underliggande innehaven är för hög är det ändå inte säkert att aktien är billig. Likväl är det alltid klokt att dubbelkolla substansrabatten för det är större sannolikhet att aktiekursen fortsätter utvecklas uppåt och att aktien handlas på lite billigare nivåer än vanligt när substansrabatten är låg än när man får betala en substanspremie för att köpa aktien.

Samtidigt är direktavkastningen på knappt två procent så låg just nu att den inte ens kompenserar den tillfälligt ovanligt höga inflationen. Jag blev lite besviken på att Investor delar ut fyra kronor totalt i år uppdelat på två tillfällen. Det kan låta bra med en utdelningshöjning på över 14 procent men egentligen följer Investor bara sin tidigare praxis att höja med en krona per aktie jämfört med nivån före aktiesplitten. De hade tvärtom en lite lägre utdelning ifjol i anslutning till splitten och har nu återgått till normalnivå. Kassan och vinsten är dock urstark så det finns utrymme att göra en större höjning vid något tillfälle längre fram. Och framförallt är det en väldigt trygg, stabil och defensiv hörnsten i portföljen då den stabila vinsten och mycket stora kassan bortom allt rimligt tvivel garanterar utdelningshöjningar under decennier framöver.

Jag brukar säga att Investor aldrig är billig, på sin höjd handlas den på rimliga nivåer och är inte dyr. Till och med under coronakraschens djupaste dal i mars 2020 handlades Investor inte över 3,5 procents direktavkastning. Mitt riktmärke är helst att fylla på när aktien handlas kring 3 procents direktavkastning eller mer men jag inser att det inte kommer särskilt många tillfällen på de nivåerna och tyckte därför att detta var ett rimligt nog tillfälle att öka lite blygsamt främst med avsikt att portföljandelen inte ska minska.

OBS inlägg på bloggen ska aldrig läsas som finansiell rådgivning eller rekommendation. Investor är bland de tryggaste aktierna som finns på Stockholmsbörsen men vill ändå notera att mitt perspektiv är utdelningsinvesterarens med en extremt långsiktig horisont. Jag vet inte hur aktien utvecklas i det korta perspektivet och kursen kan mycket väl fortsätta ned. Jag vet inte heller hur inflationen kommer utvecklas framöver och det är inte säkert att utdelningen överstiger inflationen på sikt. Just nu är så inte fallet. Du är själv alltid ansvarig för dina investeringsbeslut och för att dessa är rimliga utifrån den strategi och tidshorisont du har för dina investeringar.

4 kommentarer:

  1. Huruvida utdelningen nu överstiger inflationen är väl inte så intressant? Däremot att de har möjlighet att höja utdelningen snabbare än vad inflationen ökar över tid, anser jag.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag resonerar också kring utdelningstillväxten i inlägget. Fortsätter de höja på historiska nivåer är det inte självklart att utdelningstillväxten överstiger inflationen men den borde hålla jämna steg.

      Sedan håller jag inte med dig om att det är ointressant om inflationen överstiger utdelningen. Om aktien handlas till 2 procents direktavkastning och inflationen är 4 procent kommer det ta minst fem år innan direktavkastningen från utdelningshöjningar ens motsvarar inflationen.

      Radera
  2. Hur ser du på skillnaden mellan Investor A (197 kr) och B (188 kr) nu? Jag valde att korta A för att köpa lika många B. Vad tror du om det? Hur länge brukar stora skillnader bestå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är länge sedan jag skrev det här inlägget. Det normala är att A-aktien är mer värd än B-aktien på grund av olika antal röster och lägre omsättning. Sedan rapporten har det varit ett par insynsköp som kan skapa viss obalans mellan A och B-aktien men jag har inte följt det närmare. Jag brukar växla så snart jag har möjlighet att få fler aktier i arbitrage oavsett i vilken riktning. Enligt mitt sätt att se det är fler aktier bättre oavsett aktieslag då jag ändå har så få att rösträtten på stämman är försumbar. Tycker du gör rätt. Arbitrage brukar jämna ut sig rätt snabbt då marknaden korrigerar sig själv, därför vill jag alltid ha en viss marginal i kursdifferens så att jag hinner avsluta affären.

      Radera