lördag 3 juni 2023

Utdelningar och aktieköp i maj

Maj bjöd på en rekordutdelning som ensam nästan är lika stor som helårsutdelningen för 2018 och 2020. Utdelningsportföljen tuffar på i det tysta och växer planenligt år för år. Jag är redan på en nivå där jag teoretiskt kan leva på utdelningarna men just nu lockar det inte då jag trivs med mitt jobb. Däremot är det härligt att veta att jag har möjligheten. Totalt blev utdelningen 32 314 kronor under maj månad. Nästan dubbelt så mycket som förra året och i grafen nedan syns det tydliga skuttet uppåt! Nu är maj alltid portföljens största utdelningsmånad men det är helt klart inspirerande att få ett kvitto på att det går.

Hela 23 aktier delade ut under maj månad. Några av de aktier jag har köpt när de var historiskt nedpressade börjar ge tillbaka. Tänker framförallt på de nära 10 000 kronor jag får från Kopparbergs som jag kunde köpa till över 6 procents direktavkastning under pandemikraschens botten. Inwido och Intrum har jag passat på att köpa till nedpressade kurser och fått fin utdelning från i år. Där återstår det att se hur de utvecklas kommande år då de har en lite tuffare tid framför sig. Ett annat fint exempel i vår är Multiconsult som analytiker till sist verkar ha fått upp ögonen för och riktkurserna är nu mer än tre gånger vad jag betalade när jag ökade med en stor position för fem år sedan i aktien. Tio procents yield on cost.



 

 

 

 

 

Något jag är stolt över är att jag under maj har sänkt portföljbelåningen till den lägsta räntenivån. Som lägst var jag nere på 4,3 procents belåning men belåning och räntenivå studsade tillfälligt tillbaks till 5,0 procent efter nyemissionen i Castellum. Att få möjlighet att köpa Castellumaktier till en tredjedel av eget kapital (före emission och utspädning) är riktigt förmånligt. Det var självklart att teckna fullt. Eftersom det är mitt största fastighetsinnehav kostade det dock en liten slant men redan i juni kommer jag vara tillbaka på dessa låga ränte- och belåningsnivåer igen om inget exceptionellt bra köptillfälle dyker upp. Från och med juni när jag planenligt har lägsta räntenivå och låg belåning kommer jag öka andelen köp igen.

Å ena sidan är det säkert ett långsiktigt bra läge att investera mer. Men å andra sidan är det ändå inte så många aktier som kan köpas till rabatt nu. I fastighetssektorn handlas alla aktier just nu långt under eget kapital, delvis på grund av marknadens förväntningar om nedjusterade fastighetsvärden. Jag har det senaste året bland annat förkovrat mig i Benjamin Graham (the intelligent investor är en tidlös bok om investeringar som alla långsiktiga aktiesparare borde läsa!) och enskilda aktier har kunnat handlas vid eller nära hans tumregel om 50 procent av eget kapital, vilket få företag uppnår på en modern aktiemarknad.

Jag har därför en bra kassa där det finns möjlighet att gå in och ta en stor position direkt i enskilda aktier om läge skulle uppstå framöver. Jag tänker, liksom Graham, inte så mycket på hur börskurser utvecklas i det korta perspektivet. Det är en fälla som det är lätt att fastna i där känslorna kring aktiekursens utveckling riskerar att ta över. Det väsentliga att fråga sig är om företagen rider ut stormen eller inte. Gör de det finns det fina lägen men det finns också lägen där risken för att de inte gör det är så stor att det inte är värt att öka. Hur som helst har jag gjort en bruttolista med åtminstone ett dussin företag som jag följer lite extra där jag är beredd att öka om lägen skulle uppstå. Tyvärr har Avanza för stunden upphört med möjlighet att köpa i flera fina kanadensiska utdelare. Trist att det inte kan finnas förutsägbarhet som kund. Hur börsen utvecklas kommande månader vet jag inte och funderar inte heller så mycket kring. Börsen brukar å ena sidan vara några månader före vad som händer i realekonomin. Samtidigt kan det bli ytterligare en räntehöjning och det sker en eftersläpning i realekonomin i hur räntehöjningarna påverkar där det inte är säkert att vi har sett hela effekten ännu. Bostadsmarknaden är iskall just nu och på ett par av de ställen där jag tittar på att köpa boende har det inte sålts en enda boende av det slag jag letar efter på senare tid trots ett rekordhögt utbud. Marknaden har helt enkelt inte justerat sig efter det högsta ränteläget på femton år och det kommer den förr eller senare tvingas att göra. Vissa säljare övervintrar nog det hela men de som kommer behöva sälja kommer också behöva gå ned i pris ordentligt för att få sålt bostaden. Jag är tacksam att jag inte har bolån just nu utan istället kan spara inför framtiden men tänker även där att det kan vara ett läge att passa på kommande år. Det är också ett skäl till amorteringen i portföljen - att jag vill ha lite mer utrymme att agera både på börsen och fastighetsmarknaden när helst ett bra läge uppstår.

Några köp har det ändå blivit. Dels nämnda stora emission i Castellum och dels en väsentligt mindre emission i Midsummer.  Jag ökade också i Intrum. Företaget har hög risk men över 18 procents direktavkastning är en nivå där marknaden prisar in konkurs vilket jag hoppas är överdrivet. Att det kan bli sänkta eller uteblivna utdelningar vid svårigheter räknar jag med men ser det som sagt som med råge inprisat. De kan hålla inne utdelningen i ett par-tre år och det är fortfarande försvarbart om de därefter återgår till normal lönsamhet. Det har även blivit en ökning i XACT högutdelande. Jag ser det som ett bra ställe att parkera pengar då utdelningen är rätt pålitlig. Däremot räknar jag inte med någon väsentlig kursutveckling i den börshandlade fonden då de höjda utdelningarna brukar jämna ut kursen över tid. Till sist passade jag också på att öka i TransAlta Renewables. Som utlandssvensk får man lite distans till den stundtals extremt polariserade diskussionen om vindkraft i Sverige. Istället för att fästa någon vikt vid den la jag en timme på att lyssna på presentation och frågestund från den senaste kvartalsrapporten. Jag tycker att man fick kloka svar kring en ambitiös investeringsplan framöver men där man samtidigt inte tar risk bara för att. Det är sunt och klokt. Det pratades även om aktieåterköp vilket sänder en sund signal. Det finns helt enkelt möjligheter att fortsätta skapa aktieägarvärden för TransAlta Renewables framöver.

Utdelningarna har redan nästan passerat 2022 års totala utdelningar vilka kommer att passeras under juni månad. Hittills i år har jag fått in 67 000 kronor i utdelningar. Med tanke på att jag inte räknar med återbäring för utländsk källskatt innan den är inne på kontot är jag nog redan på samma nivå som hela 2022 då jag fick 4 485 kronor i källskatteåterbäring förra året. Efter ett par innehållna utdelningar är jag inte längre säker på att jag kommer att klara 100 000 kronor i utdelningar redan i år men jag kommer att vara nära nog. Det är inget självändamål utan jag fortsätter att köpa de aktier som jag på lång sikt tror är vettigast att bygga portföljen kring oavsett om de delar ut under våren eller hösten eller bådadera.

8 kommentarer:

  1. Avanzas förändringar vad gäller både GUI samt vilka aktier som kan köpas är mycket irriterande. Det känns som om det sällan är för kundens bästa och dessa två saker är de mest negativa med/mot Avanza. Är väldigt trött på GUI förändringar och att "gamla aktiesidan" ersätts av "nya aktiesidan" som mest liknar modernt trams utan den finess den gamla hade är både irriterande, nonchalant och dumt gentemot kund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer! Det retar mig att man plötsligt inte längre kan handla i fina kanadensiska aktier som Brookfield RES eller Boston Pizza. De borde fokusera mer på kärnverksamheten. Jag är old school och använder fortfarande en del funktioner i deras gamla interface.

      Radera
  2. Hej.Du brukar alltid skriva något om minesto men det uteblev denna gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Månadssammanfattningarna är egentligen bara en slags månadsvis dagbok och avstämning från månad till annan. Att jag kommenterar Minesto ofta beror på att jag ofta ökar i aktien. Nu ökade jag nyligen och inget särskilt hände föregående månad. Under juni har det kommit flera bra nyheter, bland annat att de har förberett sjökabel på Färöarna för D12-kraftverket, att miljötillståndet i praktiken verkar klart enligt färöisk media och att SEV har uttalat sig positivt i dito om de kommande parkprojekten. Jag ser det personligen inte som nytt då jag tycker att SEV har varit tydliga nog tidigare men för många är det möjligen ett kvitto på att D12-installationen är på riktigt och att SEV verkligen är beredda att investera i infrastruktur till parkprojekten. Från stämman fick vi också höra om utökade planer på Färöarna där potentialen är mer än dubbelt så stor som jag räknade på i mina första scenario.

      Radera
  3. Hej . Inget om minesto har ni sålt av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då mitt innehav är långsiktigt så länge företaget gör vad de ska. Se ovan svar, månadssammanfattningarna är främst en slags dagbok från månad till annan. Att Minesto ofta är med beror på att jag ofta ökar i aktien och följer företaget aktivt men jag skriver inte alltid om företaget bara för att.

      Radera
  4. Hej !
    Skulle vara spännande att höra dina tankar om Minesto som du brukar kommentera!
    Med vänlig hälsning,
    Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas!

      Se ovan svar. Jag skrev min månadssammanfattning före nyheten om sjökabeln. Jag ser det som förväntat att Minesto och deras färöiska partners installerar infrastrukturen inför sjösättning av D12. Vi fick nu också höra i färöisk media att den är på väg rätt snart och SEV bekräftade hur de ser på de kommande parkprojektens potential. På stämman presenterade man en plan för Färöarna som är mer än dubbelt så stor som jag räknat på i mina tidiga scenario. Genomförs den är det bra nyheter. Det verkar röra sig på marknader utanför Europa också och vi får säkert se nyheter om förberedande steg på någon av dem senare i år även om det tar tid innan tillstånd, infrastruktur och konkreta order är på plats på någon av dessa marknader. Det finns en större potentiell marknad bara kommande decenniet än jag har vågat hoppas på ens i mina mest optimistiska scenario men samtidigt är det nu upp till Minesto att få D12 att leverera, sy ihop kommersialiseringen och börja leverera i parkskala på Färöarna. Det kommande halvåret tror jag kommer ge en bra indikation för vart de är på väg.

      Radera