lördag 27 november 2021

Lördagsreflektioner över nytt pandemiras och nya möjligheter för tidvattenenergi

Så kom till sist en börskorrigering till följd av ny pandemioro efter den senaste mutationen. Jag börjar tycka att det hela är rätt märkligt för med mindre än att mutationen innebär att merparten av de redan fullvaccinerade svävar i livsfara är det åtgärderna snarare än mutationen i sig som skadar ekonomin. Jag tror att man i framtiden när man ser tillbaka kommer se det som en exceptionell överreaktion där hälsoinstitutionerna gavs historiskt oöverträffade befogenheter. Om samma riskanalys skulle tillämpas på till exempel vägar och trafiksäkerhet skulle samhället behövt investera många gånger vad man gör idag. Och skulle samma resonemang tillämpas om alkohol och rökning skulle det antagligen vara förbjudet.

Därför tar jag det hela med stor ro och konstaterar att börsen trots nedgången inte är väsentligt billigare. Scandic åkte på en rejäl smäll. Och jag hade personligen nog trott att de så här snart två år efter pandemin skulle ha återhämtat sig till normal verksamhet. Nu verkar det dröja lite. Men med mindre än att det blir bestående förändringar i hotell- och resevanor borde verksamheten ändå komma igång de kommande två åren. De senaste rapporterna har tytt på det och jag ska ta och följa upp lite till i helgen ifall aktien går  ned ytterligare på måndag. Kopparbergs ökade jag i nyligen då den senaste rapporten visade tydliga tecken på återhämtning och normalisering från pandemieffekterna. Nu riskerar vi se ytterligare ett tufft kvartal men kanske ger det mig utrymme att köpa de sista femtio aktierna till fullinvesterade tusentalet. Oavsett tror jag att det kommer en morgondag där bra företag kommer fortsätta göra vinster när det hela lagt sig. Därför ska jag titta lite extra i helgen för att se över om något är såpass lågt värderat efter den lilla Black Friday-rea som vi såg igår att man borde lägga en order inför måndagen. Ska medges att jag har börjat titta på Evolution Gaming för första gången. Trots exemplariska data och fin skalbarhet i affärsmodellen har jag tyckt att aktien prisat in lite väl stor framtida tillväxt för lite väl lång tid framöver men nu är aktien åtminstone på nivåer där det kan vara värt att ta sig en titt sedan börsens hasardspelare verkar sålt bort sig.

Azelio har nyligen fått en tredje order i Sydafrika. De kommer tvivelsutan påverkas negativt av reserestriktionerna då det lär innebära förseningar i installation av projektet. Men det är inte säkert att det rör sig om mer än några veckor och någon enstaka månad. I ett långsiktigt perspektiv är det inget som äventyrar företagets verksamhet. Man ska dock ha respekt för de kraftigt ökade transportkostnaderna då dessa steg kraftigt när efterfrågan ökade dramatiskt på allehanda varor efter tidigare pandemivågor. Utlandssvensken märker detta på ett handfast sätt och tror att det är huvudförklaringen till att Azelio har varit försiktiga med att rulla ut orders under 2021. Något jag tycker är märkligt är att de inte har fullgjort samförståndsavtal med kunder där man har en första specificerad installerad kapacitet redan under 2021 i sin femårsplan (att de väljer ett diffust företag inom hållbart jordbruk på en av de mest svårtillgängliga, om inte svåraste, marknaderna före kunder med större avtal). Så är fallet i åtminstone ett par MoU. Men jag tror helt enkelt att detta har sin förklaring i att det för både kund och Azelio givet den mindre försening om något enstaka kvartal som pandemin inneburit sedan avtalet ingicks är kostnadseffektivare att transportera något större volymer. Jag skulle därför inte bli förvånad om Azelio omförhandlar sina avtal till denna effekt och kommer leverera en lite större volym 2022 istället. Det är helt enkelt mer kostnadseffektivt. Mitt scenario står kvar att jag har tillförsikt fram till sommaren för att avvakta att de levererar enligt plan med vissa justeringar för pandemin. Därför sitter jag lugn i båten och passade på att öka lite smått i Azelio igen nu när risk-reward är bra. Kursen är lägre samtidigt som jag blev positivt överraskad av kostnadskontrollen i den senaste rapporten. Jag hade räknat med större utgifter då man har rullat igång produktion och nyanställt för att hantera kommersiell utrullning på flera marknader samtidigt. Jag räknar fortfarande med viss nyemissionsrisk men skulle säga att den är 18 månader bort snarare än de 12 månader som jag uppskattade före den senaste rapporten. Även om de orders vi ser är små borde de ändå ge intäkter och ännu väsentligare att kassaflöde börjar röra sig i positiv riktning. Kapitalrisken är som jag ser det alltså lägre än förra kvartalet samtidigt som kursen nu är nere på rätt låga nivåer igen. Det förutsätter att tekniken fungerar och även om DNV har gjort en första verifiering är långtidsverifieringen inte genomförd. Det är normalt då all energiteknik först verifieras principiellt för att bevisa att tekniken fungerar och därefter utifrån kontinuerlig drift för att visa att det inte sker oväntade driftsstörningar eller problem i teknikens hållbarhet över tid. Så är fallet också i Minesto och andra företag jag följer. Azelio publicerade dock ett vitpapper med tekniska specifikationer som gör att jag åtminstone känner mig rimligt trygg i att tekniken kommer fungera som utlovat. Eller åtminstone inte mindre trygg än när jag var att betala några mer för aktien senast jämfört med vad den handlas för idag. Risk-reward är alltså bättre.

Utlandssvensken tackar till sist ödmjukast för den senaste veckans turer på Helgeandsholmen. Nu är jag till skillnad från popular opinion på finanstwitter av åsikten att samtliga åtta partier var och en på sitt sätt är medskyldiga till den fars som utspelade sig. Även om det är ett sorgligt skådespel såväl från regerings som oppositions sida med deras oförmåga att ta sig samman och ta ansvar för att se till att landet på ett eller annat sätt kan styras oavsett regeringsunderlag har det åtminstone positiva sidoeffekter för mig. Då jag får min lön i utländsk valuta innebär den försvagade kronan i praktiken en löneökning på mellan 5-7,5 procent för den stora majoritet pengar jag spar i svenska aktier. För utländska aktier blir det ju ingen skillnad i mitt fall. Det kan nog bli lite extra konsumtion när man kommer hem till Sverige över jul.

Det blir därför ett par tusenlappar extra att investera från lönen. Den här veckan valde jag att köpa ytterligare ett par hundra aktier i Minesto. Kan tyckas symboliskt i en tid när energipolitiken blir partipolitisk symbolpolitik där det av oklar anledning är politikerna som ska detaljstyra vilket energislag som skattepengar ska investeras i. Medan svenska politiker käbblar vidare i samma hjulspår som de senaste fem decennierna har man i Storbritannien en smart lösning för att skapa incitament för marknaden att utveckla nya energilösningar som ges förutsättningar att konkurrera med etablerade lösningar.

Det kallas contracts for difference och innebär att regeringen avsätter en viss summa pengar i ett auktionsförfarande där olika typer av framväxande energilösningar konkurrerar (länk för det fåtal som orkar göra sig besväret). De projekt som kan bevisa sig ha möjlighet att mest kostnadseffektivt producera energi vinner auktionen. Dessa företag får då under 15 år ett garantipris där staten går in och garanterar mellanskillnaden mellan faktiskt elpris och det elpris som i det initiala skedet krävs för lönsamhet.

Av den totala budgeten på 275-285 miljoner GBP per år blev i veckan 20 miljoner GBP per år öronmärkt för tidvattenenergi. Detta är fantastiska nyheter för Minesto då de av vad de har presterat i år på Färöarna bör kunna vara det mest konkurrenskraftiga alternativet. Det innebär med säkerhet att den första 10 MW-parken utanför Wales i praktiken kan prisgaranteras för parkinvesteraren. Kapitalrisken är därmed ännu lägre i Minesto än tidigare. För oavsett om det tar ett par år innan parken är i full drift är det mindre väsentligt då det som alltid är kassaflödet som är det viktiga och det kan man alltså snart börja räkna med. Auktionen startar den 13 december 2021, ansökan ska vara inlämnad den 14 januari 2022. Besked kommer någon gång under 2022 och när det väl kommer kan vi i praktiken börja räkna kassaflöde. Att själva parken är i full drift först ett par år senare är ur ett investerarperspektiv mindre relevant. Faktum är att kassaflödet som en framgångsrik auktion skulle generera för Minesto ensamt är tillräckligt för att försvara nuvarande börsvärde vid en värdering över P/E 50 (då räknar jag bara på 10 MW/år installerat).

Jag har skrivit om det här tidigare men att det skulle bli en pott endast avsatt för tidvattenenergi hade jag ärligt talat inte vågat hoppas på. Jag trodde att Minesto skulle behöva konkurrera med andra energitekniker i ett liknande skede av sin teknik- och kostnadsutveckling. Men det som kanske inte är uppenbart är att de öronmärkta pengarna för tidvattenenergi bara är en garanti. Minesto har i framtiden möjlighet att konkurrera med andra tekniker under förutsättning att Minesto är såpass konkurrenskraftigt. Det innebär att det i ett andra steg inte enbart rör sig om något tiotal MW utan öppnar upp möjligheten att få garantipris för installation i GW-skala. Det innebär att vägen till kommersiell lönsamhet är vidöppen då det finns möjlighet att få prisgaranterade projekt så att det räcker och blir över bara på den brittiska marknaden. Garantipriset för tidvattenenergi är satt till 211 GBP/MWh. Men det är satt av de brittiska tidvattenföretagens lobbyister, de tunga och inte särskilt kostnadseffektiva tekniker som kräver mycket starka tidvattenströmmar. Utan att känna till Minestos nuvarande LCOE i detalj vågar jag påstå att den är långt, långt lägre än så vilket innebär att det här är en enorm enabler för de projektinvesterare och partners Minesto för diskussioner med för de första parkerna. Det kommer accelerera kommersialiseringen då projektrisken blir lägre tack vare garantierna vilka också gör att investerat kapital räcker till fler kraftverk.

Därav gladdes jag åt hur dessa tre händelser sammanföll vilket möjliggjorde för mig att i veckan köpa ytterligare några hundra aktier. 2022 kommer verkligen bli ett mycket spännande år för Minesto.

OBS som alltid ska understrykas att aktier som berörs i detta inlägg är förenade med en väsentlig risk. Aktier i sektorer som är påverkade av pandemin kan drabbas negativt av ytterligare restriktioner. Azelio och Minesto är fortfarande företag på väg in i kommersiell fas som inte har intäkter varför de har en hög risk. I det korta perspektivet kan, som vi har sett i bägge aktierna, volatiliteten vara hög. Även i det långa perspektivet finns ytterst ingen garanti för att de lyckas. Inlägg på bloggen ska aldrig ses som finansiell rådgivning eller rekommendation. Du bör själv göra dig själv tjänsten att läsa igenom och förstå vad du investerar i. Du är själv alltid ansvarig för dina egna investeringsbeslut. Det här är endast en hobbyblogg där jag delar med mig av min sparresa och tankar längs vägen.

7 kommentarer:

  1. Jag uppskattar verkligen dina initierade inlägg. Jag följer själv Minesto och börjar få ett signifikant innehav. 2022 kommer bli spännande men det är ändå lång tid kvar. Jag undrar var du hittat garantipris för tidvatten (221 GBP/MWh) och vidare om du förstått hur det går praktiskt påverkan? CfC är ju ett smart och intressant upplägg och som kommer spela Minesto i händerna. Nu har jag äntligen fått ihop det i mitt huvud snacket om projektplanerna om Holyhead - man har alltså förberett sig för denna auktion. Att det sedan öronmärks pengar just för tidvatten är ju särskilt bra men jag undrar om inte Minesto kunnat norpa en del av auktionen även utan öronmärkningen (dvs fightats mot offshore wind). På återförande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ser att det har smugit sig in ett fel, 211 GBP/MWh ska det vara för tidvattenenergi. Det motsvarar cirka 250 EUR/MWh i dagsaktuell växelkurs. Minesto uppskattades ha en LCOE under 200 EUR/MWh redan 2018 när beräkningen gjordes på DG500 (0,5 MW märkeffekt). I senaste Paretoanalysen hade de en LCOE på cirka 125 EUR/MWh för andra generationens kraftverk (1,2 MW märkeffekt). Nu vet vi att kraftverken är än mer kostnadseffektiva att installera och att det har skett ytterligare teknikutveckling sedan dess. Jag håller det inte för osannolikt att de i praktiken kan leverera under 100 EUR/MWh redan för en första 10 MW-park i Wales.

      Det är svårt att svara i detalj på hur det hela spelar ut. Det beror på vilken kostnad och volym de själva uppskattar att de kan leverera till i detta skede. Det beror nog också på hur upplägget ser ut - om Minesto själva investerar i den första parken eller om en extern intressent gör det liksom hur och vem som finansierar elanslutningen. Men Minesto och deras partners incitament är ju att lägga sig nära konkurrenterna då de, om de kan leverera lägre när dragon class är klar, kommer få större garantier från större mellanskillnad mellan garanterat elpris och faktiska intäkter.

      Jag tror absolut att Minesto i framtiden kommer kunna konkurrera med de flesta energislagen i sådana här auktioner. I ett första skede tror jag att det är en fråga om hur stor kapacitet Minesto och deras partners bedömer sig kunna hantera. Men det viktiga i upplägget är att de nu får garantierna som behövs för att komma igång. Det kommer öppna en marknad på flera GW bara i UK över de kommande 10 åren vilket ensamt är nog att driva tillväxt samtidigt som vi vet att det finns fler marknader.

      Sedan hoppas jag personligen att åtminstone någon av konkurrenterna (i starka strömmar, annat marknadssegment) också får en liten del av potten för det är bra för Minesto att det skapas en marknad av projektörer, projektutvecklare, genomförare och logistik i största allmänhet. Den kommer komma Minesto till del när de växer.

      Radera
  2. Tack! (ursäkta alla stavfel i första inlägget, autocorrect är inte alltid bra). Jag har funderat lite vem som är projektör i Holyhead. Jag tänker att det vore bra om någon 3e-part kan vara det och Minesto får leverera enbart sin hårdvara. Då får vi igång projektörer och Minesto minskar risk och kapitalbehov.

    Vad gäller CfC så har jag uppfattat det som att en aktör inte kan ta hela kakan utan poängen är att fler aktörer ska få komma få chansen.

    //S

    SvaraRadera
    Svar
    1. VD Edlund har nämnt i år att de för diskussioner med potentiella projektinvesterare/partners från Danmark, Nederländerna, Spanien och UK. Vet inte hur det slutliga upplägget ser ut men en kvalificerad gissning är att Minesto ansvarar för produkten/tekniken, Schneider för nätoptimering/anslutning, en av de fyra ovan investerar i parken (med eller utan Minesto som delägare) och någon brittisk aktör ansvarar för nät/sjökabel.

      Jag hoppas också att de får igång projektörer snart, det skulle påskynda tillväxten väldigt mycket då t.ex. en brittisk projektör skulle kunna fungera som t.ex. Eolus Vind i vindkraftssektorn för att identifiera, söka tillstånd för och investera i parker på den brittiska marknaden. Då kan Minesto fokusera på produktion och produktutveckling. Minesto har en upphandling ute för både Wales och Bretagne, den kommer nog ge en bra indikation men det är mer för kringtjänster vid installation. Det skulle behövas någon som bygger kompetens i att identifiera, investera i och driva själva parkerna så att Minesto inte behöver binda för mycket resurser i detta. Då kommer företaget växa snabbare.

      Skulle Minesto behöva äga eller deläga första 10 MW-parken är det väl ingen katastrof då det kommer ge fina intäkter över de kommande 15+ åren men det skulle binda onödigt mycket kapital i ett enskilt projekt.

      Tror du har rätt att ingen aktör kan ta hela kakan men jag tror i praktiken inte detta är ett problem för Minesto då de i första ansökningen begränsas av hur stor kapacitet de har att bygga på ett par års sikt i UK. Skulle tippa på att de söker för ett första steg först och därefter bygger ut i kommande rundor. Det är bra för Minesto att de brittiska tidvattenföretagen är med också för de ger mycket uppmärksamhet, lobbyism och utvecklar kringtjänstsektorn på marknaden. Det vinner Minesto också på och då de verkar i olika marknadssegment (olika starka strömmar) är de i praktiken ingen konkurrent.

      Radera
  3. Jag ställer mig ytterst tveksam till Azelio. Flera negativa artiklar på sistone bl a genom DI och senast; https://www.expressen.se/dinapengar/mot-miljonen/som-nyborjare-pa-borsen-bor-halla-sig-undan-sana-har-bolag/

    Hur ser du på verkningsgraden på 29% för elektricitet?
    Även om man kan återvinna spillvärme i stor utsträckning så har man så mycket större möjligheter om man kör en värmepump med den lagrade elektriciteten. Med COP på 3-4 så får man ut 3-4 ggr mer energi från den lagrade elektriciteten som kan användas för värme, kyla eller exempelvis tappvarmvatten.
    Så som jag ser det är det mycket intressantare ur ett brukar perspektiv att inte konvertera solpanelernas el till värme för att sedan konvertera tillbaka till el.
    För mycket förluster i onödiga konverteringssteg helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Expressen-artikeln säger väl mest bara att nybörjare bör vara försiktiga med företag vars verksamhet och affärsidé man inte förstår sig på. Det är ett klokt och välment råd tycker jag. DI-artikeln valde ut några negativa delar och förstorade upp dem. Samtidigt skrev jag själv ned ett par av dessa frågetecken något år tidigare när jag gjorde min riskanalys av Azelio så tar det därför med ro eftersom det är en risk som inte var ny för mig (dvs har kunderna som i sin tur är återförsäljare kapacitet att sälja in lösningen till sina kunder och realisera MoU?). Jag ser det som ett risk-reward case där man får avgöra hur mycket man känner sig bekväm med att riskera medveten om att man kan förlora insatsen om man har fel samtidigt som uppsidan kompenserar det många gånger om man har rätt. Men Di-artikeln förändrar inte min ursprungliga avvägning då jag redan accepterade att den risk de tar upp fanns. Så är det i den här typen av aktier och därför kräver de ett långsiktigt förhållningssätt.

      Poängen med att återvinna spillvärme är väl främst att det är en sidoeffekt av produkten. Det är inte unikt för Azelio. Climeon har sådana lösningar också. Kopparbergs investerade i liknande lösningar i sina fabriker nyligen. Det är en vanlig energieffektiviseringsinvestering. Frågan handlar mycket om vilken sorts system man har till hands och hur man kan använda överskottet utifrån tillgängligt system.

      Typexemplet på problematiken är att ett elektriskt element är så nära en verkningsgrad på 100 procent vi kan komma. Men om syftet är att utvinna värme i en fastighet är det antagligen bättre att tillvarata redan existerande spillvärmen i en bostad, t.ex. från en ugn, än att slå på elementet. Exergi.

      När det gäller verkningsgrad beror det även på detaljerna i hur den räknas ut. Kanske räknar man bara ut den utifrån de 13 av 24 timmar som systemets lagringskapacitet används? (det är ju t.ex. anledningen till att Minestos lösning i havsströmmar är bättre än i tidvattenströmmar - tekniken är precis densamma men den används fler timmar på dygnet i havsströmmar än i tidvattenströmmar).

      Intressanta tankar dock och det är möjligt att du har rätt i att det finns effektivare lösningar för att tillvarata spillvärmen. Min poäng är bara att OM man nu vill ha lagring och anser att just Azelios lösning är såpass effektiv att man vill investera i den (annars är ju frågan inte spillvärmen utan andra substitut för lagring) så tillvaratar man ju rimligen spillvärmen från Azelios lösning som man redan har investerat i (tillbaka till exemplet med elektriska element vs. ugnen, du slår inte på elementet om du redan har värme från ungen även om elementet har en högre verkningsgrad). Min käpphäst med energisystem är att det alltid handlar om helhetslösningen från fall till fall även om komponenterna var och en för sig kan ha bättre substitut.

      Radera
    2. "Så som jag ser det är det mycket intressantare ur ett brukar perspektiv att inte konvertera solpanelernas el till värme för att sedan konvertera tillbaka till el.
      För mycket förluster i onödiga konverteringssteg helt enkelt."
      Jag fattar Azelius Pod som att den ska användas i varma länder. Tänk typ Namibia där man kan producera otroligt mycket solel på dagarna, och så behövs en del el flyttas till på natten. En massa värmepumpar är då fel. Eller Vad tror ni??

      Radera