lördag 12 december 2020

Investera i företag eller spekulera i aktier?

Investerar du i företag eller spekulerar du i aktier?

Jag ogillar trenden med småbolagsraketer och liknande för jag tycker att man tenderar fokusera för mycket på kursen på bekostnad av att förstå sig på företagen. Det riskerar att bli spekulation som vilken annan som helst snarare än investeringar i företag genom deras aktier.

Jag ägnar mig rätt sällan åt spekulation i aktier helt enkelt eftersom det är svårt och paradoxalt nog kräver långt mycket mer tid. Har man korta positioner i aktier - oavsett om det är daytrading eller över några veckor - räcker det inte bara med att bevaka företaget utan man måste också hålla ett öga på makrohändelser och andra händelser som kan påverka börsen i stort, nu senast sektorrotationen. Man måste alltså följa börsen på daglig basis för att säkerställa att man inte förlorar kapital på sin position. Går något fel måste man vara snabbare ut än andra men samtidigt snabbt göra en korrekt analys av informationen som påverkar marknaden, i fallet makro oftast komplext. Därtill måste man ha koll på hur man reagerar rent psykologiskt när man hamnar i pressade situationer för att undvika de vanligaste fällorna och sälja ut sig vid fel tidpunkt. Som lekman är man i utgångspunkt i underläge mot professionella investerare och robotar om inte annat för att man inte har samma tid som de förra och inte samma tekniska möjligheter att vara snabbare än de senare. Det är lätt att fastna i bruset och lägga alltför mycket energi på hur aktien rör sig från dag till annan och läsa in väl mycket i vilka som köper och säljer.

Jag är förvisso van och tränad för att hantera olika typer av minst sagt pressade situationer i mitt jobb men tycker därför också att det räcker så och vill inte utsätta mig för det på börsen också i onödan. En fördel är att det långsiktiga perspektivet just för med sig ger ett lugn inför de perioder då aktiekursen gör en utflykt igen till de nedre regionerna. Visst kan det vara trist i perioder när portföljen är ned men är man trygg i sina investeringscase och inget negativt har hänt i företagen finns egentligen inget skäl att bekymra sig.

Har man gjort ett investeringscase där man själv har bildat sig en uppfattning om vad aktien är värd i framtiden givet att den lyckas bibehålla sin marknad och fortsätta sin tillväxt och därtill satt upp egna riktlinjer för sin investering ger det en trygghet. I en utdelningsaktie vet jag att den över tid normalt kommer kunna ge mig en utdelning som motsvarar minst 3 procent årligen av vad jag har betalat för aktien. Pandemin har här varit ett bra kvitto på att många företag faktiskt klarar att leverera åtminstone 2/3 av sin ordinarie utdelning också i en kris vilket är väl i linje med de 3 procent jag ser som minimum medan jag normalt försöker köpa till 4-5 procent just för att ha en sådan säkerhetsmarginal. De flesta av de företag som inte har delat ut har egentligen haft utrymme att dela ut men av någon anledning valt att inte göra det, oftast till följd av politiska beslut. I tillväxtaktierna i miljöteknikbranschen har pandemin förvisso medfört mindre förseningar i stort sett i samtliga företag jag äger men det innebär inte mycket mer än att projekt flyttas fram ett kvartal. Det innebär en viss kapitalrisk men om den långsiktiga finansieringen intill kommersialisering är stabil vilket man bör ha kollat upp på förhand utgör det i sig ingen avgörande risk.

Som långsiktig investerare i företag räcker det egentligen att läsa kvartalsrapporterna, vilket går fortare med tiden eftersom man snabbare kan urskilja vad som ändras eller ej från en rapport till annan, och däremellan hålla koll på nyheter från eller om företaget. Jag är något ambitiösare och lägger även ned energi på att försöka få en bild av företagskulturen och hur personer i ledande ställning agerar liksom läsa på om marknaden i stort och de större kunderna, vilket ibland kräver lite gräv på andra språk. Egentligen tycker jag att det räcker att ställa sig frågan om man tycker att aktien är värd att köpa utifrån sitt case när man investerar i den. Naturligtvis blir man aldrig ledsen när det ges tillfällen att köpa någon eller några procent billigare men jag tycker inte att det är värt att lägga energi på att försöka tajma marknaden. Det beror på att jag sällan planerar en exit i mina aktier. Min utgångspunkt är att kontinuerligt äga och behålla aktier i bra företag som kan ge mig en viss miniminivå av utdelning, helst växande, över tid. Det gäller faktiskt också i mina miljöteknikaktier för mitt perspektiv är minst tio år fram i tiden och vid det laget hoppas jag att de gör såpass goda vinster att de också har börjat ge utdelning och utifrån mina prognoser kommer de då också att klara mina utdelningsmål med en fin tillväxt framför sig. Allt jag då behöver göra är att följa företagen för att säkerställa att inget händer som motbevisar mitt case. Endast i så fall säljer jag.

Önskar alla läsare en fin Lucia och tredje advent!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag försöker också tänka mitt sparande som att vara en delägare av företaget. Det är enklare för mig att göra så. Att spekulera hur en enskild aktie ska gå, det kräver, som du skriver, ett helt annat sorts engagemang.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Kräver mer engagemang att bevaka både företaget och aktien, det förra räcker för min del!

      Radera
  2. Jag tycker att det ligger mycket i detta. Det finns många olika sätt att tjäna pengar på börsen och alla har sin strategi. Min strategi liknar din.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att vi är eniga! Visst kan man tjäna pengar på kortare strategier med fokus på aktiens kursrörelser också men det kräver ofta mer kunskap och tid.

      Radera