onsdag 1 januari 2020

Årssammanfattning 2019

Portföljen landade på 1 762 221 kronor netto vilket är en ökning med 27,54 procent sedan start. Det motsvarar ungefär 8,25 procent per år vilket är över mina relativt blygsamma mål. Det bör där noteras att mitt stora Minestoinnehav fortfarande tynger efter emissionen i december. I avsaknad av motgångar borde aktien återhämta sig under 2020 vilket skulle ge portföljen en ordentlig skjuts uppåt.

Trots det klarar jag för fjärde gången under 2019 att till sist också avsluta året med en aktieportfölj värd knappt över 2 miljoner kronor brutto exkl. belåning: 2 001 441 kronor. Belåningsgraden var vid årets slut 11,9 procent vilket är högre än jag långsiktigt vill ha men det förklaras av att jag utnyttjade tillfället att teckna fullt i Minesto samtidigt som jag fick möjligheten att teckna ytterligare aktier utan företräde i emissionen. Om teckningsoptionerna är rimligt värderade när de börjar handlas kommer jag nog köpa åtminstone det antal som jag inte fick tilldelade i tillträde utan företräde. Det fina med teckningsoptioner är att risken begränsas till optionens värde även om jag samtidigt får betala lite mer i framtiden när den löses in. Det passar mina förutsättningar bra.

Mitt innehav i Minesto är oproportionerligt stort just nu. Kommer en uppstuds i Minesto under året är den tredje miljonen inom räckhåll åtminstone brutto och möjligheten finns att bli Pro-kund hos Avanza redan under 2020 vilket skulle innebära lite lägre courtage och ränta.

Samtidigt har flera aktier försvunnit ur portföljen till följd av olika återköps- eller uppköpserbjudanden: på rak arm Akelius, Hemfosa, Oriflame. Data Respons förväntas också köpas upp. Därför publicerar jag inget portföljdiagram då det inte skulle ge en särskilt rättvisande bild av min sparfilosofi. Antalet aktier har minskat till 64 vilket jag tycker är rätt sunt då jag har tyckt att det har varit lite väl många småinnehav att följa. Det var också ett av mina målsättningar under året. Hemfosa blir svåra att ersätta och kommer i början av året se över hur jag åter kan få en god balans i stabila utdelare över hela året och olika sektorer.

En viktig uppgift under 2020 blir att finna en ny balans i utdelningsaktier. Jag har tummat på utdelningsaktierna till följd av möjligheterna att investera i framförallt Minesto. Därför uppnådde jag inte mitt utdelningsmål om 50 000 kronor i år. Det blir desto viktigare att investera regelbundet i utdelningsaktier 2020. Hade det inte varit för Oriflameåterköpet hade jag däremot klarat mitt mål om att få minst en tusenlapp i utdelning varje månad. Nu saknades därför 98 kronor under augusti men övriga månader klarade jag det målet.

Återkommer om decemberutdelningarna så snart Brookfield RES har trillat in på kontot. Klart står dock att de blir lägre än ifjol framförallt eftersom Bosjö nu delar ut i januari 2020 istället. På helåret kommer utdelningarna landa omkring 43 400 kronor vilket är lägre än mitt ambitiösa mål om 50 000 kronor. Det beror dels på att jag har lagt en hel del på Minesto i emissionen och dels på att jag under andra halvan av 2019 företrädesvis har ökat i aktier som delar ut först på det nya året.

Träningsmålen gick inledningsvis bra och jag klarade att minska vikten mer än på många år liksom plankan/sidoplankan. Däremot föll jag tillbaka vid årets slut då det har varit ett tungt och intensivt år på många plan. Kommer därför ta tag i det ordentligt i år nu när jag har sett att det ger resultat.

Sparandet ser lovande ut inför 2020. Boendekostnaderna har sänkts samtidigt som intäkterna är högre. Därför hoppas jag på att kunna höja sparnivån i absoluta tal räknat samtidigt som jag sänker sparkvoten något och faktiskt unnar mig lite mer än idag. Kommer återkomma till detta men ambitionen är att börja räkna på sparkvot och sparande igen för att få bättre disciplin samtidigt som det ger mig en morot att få mer pengar över att spendera på nöjen, kläder och resor.

Det finns anledning att skriva mer om detta. Min förhoppning är också att kunna börja blogga mer aktivt igen under 2020, något som jag av olika skäl inte har gjort under hösten.

6 kommentarer:

  1. Får man fråga hur det kommer sig att du tycks addera så pass tungt i Minesto? För en utomstående känns det nästan som någon form av "confirmation bias", men jag kan ju inte alls bolaget.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har skrivit tidigare om varför jag har investerat i Minesto och inget som har hänt sedan sommaren nämnvärt har ändrat förutsättningarna i mitt investeringscase.

      Confirmation bias innebär att man bara söker positiva nyheter om ett företag. Även om man förstås kan se tveksamheter finns också konkreta nyheter om nya projekt och mer stabil finansiering som marknaden inte verkar ha diskonterat in ännu. Det är en nyhet jämfört med den väsentligt högre värdering aktien hade under sommaren. Jag ser det snarare som att jag behåller och ökar i mina vinnare. Min största oro är att Minesto blir uppköpta innan de har hunnit realisera sin potential.

      Av olika skäl vill jag inte skriva om specifika aktier i nuläget på bloggen men hoppas kunna skriva om Minesto mer specifikt igen under våren. Västra Hamnens uppdaterade analys (beställd av Minesto) reflekterar den senaste tidens utveckling på ett tydligt sätt. Fann det naturligt att gå in i emissionen och teckna fullt. Min inställning till emissioner rent generellt är att antingen tecknar jag fullt eller också säljer jag av och det senare var inte ett alternativ i Minesto.

      Radera
  2. Intressant att lösa om din övertygelse i Minesto. Jag har lyssnat på VD där för några år sedan och deras teknik lät verkligen bra. Tycker dock att det tar lite för lång tid för dem att få fart. Tidsandan med stängda kärnkraftverk och Greta och allt vad det är talar dock för dem.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det tar tid men det ligger i sakens natur i den här typen av aktier. För egen del tittar jag mer på mikro än makro - klarar företaget att leverera elproduktion och LCOE i linje med potential för produktutveckling är de lönsamma på egna meriter. Det förutsätter dock att kommersialiseringen lyckas och att de får sina kritiska första kommersiella ordrar och levererar bortom de 2-3 projekt som redan är igång. Lyckas det är makroperspektivet med klimat, Greta osv. en ren bonus.

      Är medveten om att jag tar en betydande risk i Minesto men det är ett aktivt val och jag har följt företaget noga under fyra års tid. Förvånas därför snarast över den ständiga otåligheten i bägge riktningar över nyheter. Företaget har kommunicerat tydligt vad de gör och i väntan på att så sker sitter jag lugnt i båten. Min största farhåga är att de blir uppköpta för tidigt av någon större aktör.

      Hoppas kunna skriva om Minesto på bloggen till våren men avvaktar i nuläget att skriva företagsspecifika inlägg.

      Radera
  3. Sunt att du ser avkastningen till din långsiktiga målsättning och inte bara varje år för sig. Ska bli kul att se utfallet i Minesto också, jag har fått heta tips om den aktien från folk i branschen men ännu inte vågat slå till.

    Lycka till under 2020!

    mvh,
    10årsplanen
    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lycka till själv!

      Jo mitt modesta mål är egenligen bara 5 procent avkastning årligen varav 4 procent genom utdelningar som återinvesteras. Sedan ser jag väl 7 procent som ett realistiskt mål men mer räknar jag ärligt talat inte med. Hålla på med index och procentenheter får andra syssla med, har hittat en filosofi som passar mig och kör på den.

      Minesto är lite av ett specialfall eftersom jag har följt aktien under fyra år ordentligt och gjort medvetna val att fylla på nu i emissionen (jag väljer nästan alltid att antingen teckna fullt eller sälja innehavet av principskäl i emissioner då jag anser att övriga alternativ är suboptimala). Mitt ägande i Minesto är långsiktigt så jag tar det med ro och agerar bara på konkret ny information från företaget som ändrar förutsättningarna. Allt annat lika utgår jag från min hemläxa sedan tidigare och hoppas att min bedömning ska visa sig vara riktig. Utmaningen blir att företaget ska leverera i praktiken vad de ser ut att klara i elproduktion på Färöarna samtidigt som de kommer behöva ta in ett par första kommersiellt finansierade projekt. Emissionen ger dock finansiella muskler och arbetsro.

      Hoppas på att kunna skriva om Minesto på bloggen senare i vår men just nu avvaktar jag helt att skriva om specifika aktier och håller mig till generella uppdateringar.

      Radera