lördag 23 november 2019

Utdelningar november 2019

Utdelningarna fortsätter att trilla in i portföljen. I november blev det 3 768 kronor vilket är en ökning på 17,3 procent jämfört med ifjol.
Att utdelningen är lite lägre hänger framförallt ihop med att jag har investerat mycket i Minesto och hållbara aktier i år varför hela månadsinsättningarna inte har gått till utdelningsaktier. Det påverkar också att Oriflame återköptes vilket annars skulle ha tagit mig över 4 000 kronor i november. Jag fick också min sista utdelning från Akelius Pref som också återköps vilket innebär att jag behöver hitta nya utdelare till nästa år. En liten ökning i Boston Pizza är gjord på raset även om jag ser en stor risk för sänkt utdelning där vilket jag har skrivit om tidigare. Vitreous Glass ska också in i portföljen på prov men det får bli efter årsskiftet eftersom jag behövde spara kapital för att kunna teckna fullt i Minestoemissionen i december.
Totalt delade 13 aktier ut i november. Av dessa utgjorde H&M en tredjedel av utdelningarna. ATEA, Investor och Resurs är tre betydande november utdelare som står för ungefär 10 procent vardera.

Årets utdelningar ser ut att landa lite lägre än min ursprungliga prognos helt enkelt eftersom jag har investerat i annat än utdelningsaktier också. Valutaeffekten gör dock att jag kommer landa strax under 44 000 kronor netto med källskatt avräknad när årets utdelningar summeras.

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte riktigt jag förstår din ökning i Boston Pizza. Vad ser du där, mer än att kursen gått ned?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det rör sig om ett tillfälle att öka för att bibehålla min nuvarande portföljandel på lång sikt. Min totala portföljandel är bara försiktiga 1 procent av portföljen just på grund av risken att utdelningen sänks. Har skrivit om den på bloggen tidigare. Ökningen är 3% av nuvarande innehav. Det är med sikte på en portfölj på 5 miljoner kronor på lång sikt snarare än 3 miljoner kronor som jag hade som prognos när jag köpte en post om 1% i Boston Pizza, därför kommer min långsiktiga andel vara mindre än tidigare prognos men jag är inte beredd att inte öka alls för att bibehålla en rimlig portföljandel.

      Jag ser en stor risk för sänkt utdelning men med en YOC > 9,5% för ökningen anser jag att riskmarginalen är försvarbar. Rapporten var tråkig läsning men åtgärderna och att utdelning bibehålls tills vidare var tillräckligt för att lugna mig.

      Radera