tisdag 1 oktober 2019

Månadssammanfattning september

Portföljen har studsat tillbaka till juli månads nivå igen trots att jag har fört över mindre än en tredjedel av vad jag brukar under september. Att Minesto har återhämtat nästan 14 procent under september bidrar. Portföljen landade på 1 695 275 kronor netto. Aktieportföljen är brutto utan avräkning av belånad hävstång värd 1 961 130 kronor vilket innebär att jag skulle studsa förbi 2 miljoner kronor netto för andra gången när månadsinsättningen kommer om några dagar om jag sätter den i aktier. Nu väljer jag dock att minska belåningen istället men före årets slut kommer jag definitivt passera 2 miljoner kronor netto en andra gång. Som vanligt sätter jag över pengarna först på det nya kvartalet för att slippa dubbelbeskattas på bägge kvartalen.
Portföljvärdet har ökat med 36 procent sedan start. Belåningen har minskat med nästan en procent till 11,8 procent och målsättningen är att minska den ytterligare under 11 procent i oktober.
Utdelningarna blir marginellt lägre än ifjol vilket är lite irriterande. Samtidigt är orsaken att Clas Ohlson har delat upp sin utdelning på två tillfällen årligen vilket innebär att jag får resterande del utbetald i januari 2020. Att jag är mindre än 300 kronor lägre än ifjol trots att det rör sig om mer än 1 000 kronor som delas ut i januari istället får ändå ses som att septemberutdelningarna växer pålitligt. Utöver Clas Ohlson och Castellum är det främst idel kvartals- och månadsutdelare i september. Brookfield RES ramlar som vanligt in med fördröjning vilket är lite störigt och därför kommer detta inlägg samt statistik uppdateras som vanligt då utdelningen blir något högre än prognos pga. svagare krona mot CAD än i min prognos. Uppdatering: 3 194 kronor landade jag på, 34 kronor mer än kalkylerat.

Standardavvikelsen minskar något till 21,93 vilket fortfarande är väl högt. Sharpekvot är ungefär den samma men förbättrades något till 0,86.

Till sist lyckades jag i september passera 2018 års totala utdelningar. 35 480 kronor totalt är 639 kronor mer än helåret 2018. Då har jag ytterligare 6 - 7 000 kronor i utdelningar att se fram emot.

2 kommentarer:

  1. Hur tänker du kring belåning, är 10-11% en nivå du siktar på att hålla på lång sikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror helt på ränteläget och mellanskillnad mellan lånränta och utdelning.

      Just nu är räntan 1,75% på mitt ISK och 0,99% för min KF. Som helhet genererar portföljen en utdelning över 4,5% som i sin tur återinvesteras vilket gör att jag ändå tjänar på det.

      10% ser jag som en ganska normal belåningsgrad OM man använder belåning. Däremot vill jag minska belåningsgraden för att få ned räntan till 0,99% på mitt ISK också. Syftet är att ha mer utrymme att öka i kvalitetsaktier om det kommer en sättning och samtidigt ha lägre räntekostnader längs vägen dit. För vid en börsnedgång krymper belåningsutrymmet och då får jag mindre utrymme att fynda.

      Med det sagt är jag i grunden mycket skeptisk till belåning vilket tidiga inlägg på bloggen vittnar om. Att jag accepterar belåning beror på att jag har sparkapital (avsatt för kontantinsats till boende när jag flyttar hem) som kan lösa mig ur belåningen omgående om det skulle behövas. Är man nybörjare med aktier bör man undvika belåning.

      Radera