torsdag 20 december 2018

Analys beställd av Minesto värderar aktien till 9,10-14,50 kronor

Västra Hamnen Corporate Finance presenterade igår en genomarbetad och läsvärd analys av Minesto (länk). Så här i jultider ska jag också erkänna att jag inte har gjort någon djupdykning i analysen utan mest läst den mot bakgrund av att jag följt Minesto i ett par år. Läs därför igenom och bilda dig en egen uppfattning. Jag tycker att det är intressant att de specificerar en värdering om 9,10-14,50 kronor per aktie. Det sammanfaller ganska väl med mina tidigare blogginlägg baserade på en tidigare analys (se fliken Minesto).

OBS! Västra Hamnen Corporate Finance analys är beställd av Minesto. Jag äger själv aktier i Minesto och har ökat den senaste tiden. Även om jag alltid eftersträvar objektivitet och förutsätter att Västra Hamnen Corporate Finance gör detsamma bör du som läsare vara medveten om detta. Gör alltid din egen analys. Detta inlägg ska inte läsas som finansiell rådgivning. Det ska endast ses som en uppföljning av en aktie jag har ägt sedan börsnoteringen och regelbundet skriver om.

Analysen visar också indirekt att risken är hög men uppsidan stor om Minesto lyckas utveckla tekniken. Ett P/E på 111 på estimerad vinst 2021 är mycket högt och likaså P/E på 27,5 på estimerad vinst 2022. Estimaten om vinst 2026 ger dock ett mycket mer aptitligt P/E 2026 men då ska förstås mycket gå rätt på vägen. Resonemanget om potentiell vinsttillväxt är intressant där Västra Hamnen CF beräknar 7 procent per år mellan 2030-2040. Skulle det infrias kan aktien inte ses som dyr men då ska först kommersialiseringen lyckas och det är femton år fram i tiden. Det jag gillar med analysen är att den så svart på vitt visar hur hög risken är men också uppsidan i den här typen av aktier. Framtida kommersialisering är redan inprisad för de kommande åren men skulle den lyckas finns också en tydlig uppsida på längre sikt.

Intressant att notera är att man bedömer att märkeffekten ska utvecklas till 750 kW genom produktförbättringar av vingprofil och turbindesign. Detta var en nyhet för mig som tidigare endast läst om DG500-modellen med 500 kW. Att tala om DG750 är offensivt.

Jag tycker också att det är något offensivt att räkna med fyra orders på DG100-modellen under 2019. Min mer modesta gissning är att det nog kan ta ytterligare ett år eller två innan företaget börjar inbringa riktiga intäkter.

Uppdatering 21 december: Minesto informerade under fredagen om att man är i slutfasen av att ta in ytterligare planeringsmedel genom Wales regering. Aktien rusade 12 procent på nyheten.

1 kommentar:

  1. Värt att notera är även att en av ägarna till Västra Hannen Corporate Finance också är ägare till Minesto. Gillar dina i inägg f ö, nyanserade och informativa!
    // Gurkan

    SvaraRadera