söndag 8 oktober 2017

Varning för ändrade fonder i pensionssparande

Brukar inte skriva om pensionssparande eller fondsparande men vill dela med mig om en obehaglig överraskning jag möttes av som kunde ha blivit dyrbar. Både mitt PPM och den del av min tjänstepension som förvaltas i Avanzadepå brukar jag se över högst ett par gånger om året.

I princip har jag gjort ett aktivt val en gång för alla när jag först fick möjligheten och vidhållit mina fonder men mest justerat någon gång om året så att balansen blir rätt allteftersom aktiefonderna sticker iväg då de växer snabbare än räntefonderna.

Till min förvåning upptäckte jag nu en fond som jag inte alls kände igen. Därtill hade den en förvaltningsavgift på två procent. Jag undviker av princip fonder med en förvaltningsavgift på över en procent. Skagen Global, som är en gammal favorit, klarar att leverera till en procent i förvaltningsavgift vilket jag tycker är rimligt för en aktivt förvaltad fond.

Det visade sig att den fonden som jag först hade valt, med en väsentligt lägre förvaltningsavgift, hade upphört tidigare i år. Jag hade fått ett meddelande om att den nu var ihopslagen med en annan fond. Jag tittade igenom listan över fonder i motsvarande kategori med låg förvaltningsavgift och hittade nu istället två andra fonder med en förvaltningsavgift under 0,5 procent. Bägge dessa fonder är säkert mer indexliknande men samtidigt spar jag 1,6-1,8 procent om året ceteris paribus i avgift.

Avanza Zero är en fin fond att ha i sitt pensionssparande eftersom den kommer gå precis som index och inte kostar dig ett öre. Den har jag som en bas i både min PPM och tjänstepension. Nu passade jag på att vikta om Avanza Zero och ett par andra globalfonder eftersom de hade vuxit såpass mycket. Eftersom vi har en lång period av börsuppgång bakom oss tyckte jag det var ett rimligt läge. Det handlar alltså inte om att vikta ned utan snarast om att vikta åter till normal. Man kan säga att jag tar hem vinsten från aktiefondens uppgång och stoppar in i räntefonder så att rätt balans bibehålls.

Även om det kan tyckas underligt i en lågräntemiljö har jag en bas av billiga räntefonder för att vara garderad mot större börsfall. Skagen Tellus, som dock inte gått särskilt bra just i år, gillar jag som komplement i kategorin eftersom den har en något högre risk än räntefonder i allmänhet men också möjlighet till faktisk nettoavkastning vilket den har levererat över perioden jag har ägt fonden.

Detta inlägg är inte privatekonomisk rådgivning. Däremot vill jag uppmana er att logga in på er PPM och tjänstepension ett par gånger om året för att kolla att allt går som det ska. En hög förvaltningsavgift kan bli kostsamt på flera års sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar