söndag 20 november 2016

Veckoplan - v. 37. Teckar Serneke och inväntar lön.

Veckans stora höjdpunkt är givetvis att se hur många av de 600 aktier jag har tecknat i Serneke som jag till sist kommer tilldelas. Jag tycker egentligen att 500 aktier vore lagom men tecknade lite i överkant eftersom jag inte ens tror att jag kommer tilldelas så många. Skulle jag få full tilldelning kommer jag sälja 100 aktier. Får jag låg tilldelning lägger jag eventuellt en blygsam köporder i ISK.

Om du också vill teckna har du till och med på tisdag den 22 november kl. 17.00 på dig.

Rekommenderar Gottodix mycket läsvärda och gedigna analys här.

Mina tidigare inlägg om Serneke läser du lättast här.

I mina basinnehav har jag redan en tillräckligt god andel för att inte behöva göra några större ökningar före nästa utdelning. De ser alla ut att ha vänt uppåt. Särskilt glädjande med H&M, där jag gick in tungt, som nu drar upp portföljen rejält efter att aktien har ökat med 25 kronor mer än mitt GAV. På sikt kan jag komma behöva öka stegvis i uppgång och höja mitt GAV i dessa aktier för att bibehålla portföljbalansen. Kommer publicera ett inlägg om detta på tisdag.

Amerikanska aktier undviker jag fortsatt när USD-kursen var en cent ifrån att tangera 2009 års toppnotering. Dessförinnan får vi gå fjorton år tillbaka i tiden innan vi hittar en högre värdering. Nog för att det jämnar ut sig i längden men över 8,5 USD/SEK är jag skeptisk till att köpa om aktiekursen inte är så låg att den kompenserar. Det är trots allt nio procents skillnad bara dit ned och hela tjugofem procent ned till 7,5 USD/SEK. Dyrt och osäkert.

Andra utländska aktier är inte överdrivet lockande och TransAlta Renewables har jag redan ökat så att det räcker såvida den inte faller under 12,5 CAD per aktie. Övriga alternativ är dyra sett till både kurs och valuta.

Vad återstår då? Som flitiga läsare vet vill jag höja både utdelningsfrekvensen och portföljens genomsnittliga utdelning. Eftersom ex-datum är en månad bort är tidpunkten god att passa på att fylla på i dessa aktier. Sydsvenska Hem och Bosjö handlas på Aktietorget med minimicourtage på 19 kronor. Det innebär att jag behöver köpa cirka 75 aktier vardera för cirka 7800 kronor styck. Där är mina huvudordrar inför initiatvet uppesittarkväll. Sydsvenska Hem ger ett YOC på 6,3 procent vid 102-103 kronor, som är min målkurs. Bosjö vill jag köpa till 105,50 kronor eller lägre för en YOC på 9 procent. Det här är inga aktier som jag vill ha stora innehav i då risken är ganska hög men det är sällan som jag kan undvara så mycket kapital för bara två aktier men nu när alternativen börjar bli dyrare är läget ganska bra att passa på. Eftersom det inte är sannolikt att kunna köpa aktierna väsentligt billigare nöjer jag mig rent av med dessa bägge innehav vilket på lång sikt innebär att de utgör 1 procent totalt om portföljen någon gång i framtiden uppnår 1,5 miljoner kronor. Därför accepterar jag att de tillsammans kommer utgöra nästan 8 procent av portföljen på kort sikt.

Dessutom kommer jag fiska vidare i de andra kvartalsutdelarna som går att köpa i mindre volymer. Bonäsudden som har ett mer diversifierat innehav vill jag köpa in mig i.

Således blir det bara låga bottenfiskeorder intill löneutbetalningen. Jag har ju dessutom lånat pengar av mig själv för att köpa Serneke så ser det som att jag kan ta det lugnt på börsen i veckan.

Är inne i en intensiv period men genom att skriva ett par inlägg i förväg under helgen hoppas jag ändå kunna publicera ett inlägg nästan varje dag.

Måndag - om höjda utdelningar.
Tisdag - om att köpa i uppgång.
Onsdag - hinner nog inte blogga.
Torsdag - Serneke - så gick det. Om jag hinner tweetar jag ut hur många aktier det blev innan jag går till jobbet, ett inlägg publiceras under kvällen.
Fredag - sedvanlig veckosammanfattning.
Lördag - fortsätter min serie om kvartalsutdelare.
Söndag - veckoplan - v. 38.

2 kommentarer: