tisdag 8 november 2016

Multiconsults rapport tredje kvartalet - en reality check

Flitiga läsare vet att norska konsultbolaget Multiconsult är en av mina favoritaktier. Idag släpptes kvartalsrapporten för det tredje kvartalet.

Driftsintäkterna steg med 13,9 procent jämfört med samma period ifjol. Driftsresultatet före avskrivningar sjönk dock med 18,7 procent jämfört med samma period. Anledningen är de höga driftskostnaderna i form av ett ökat antal anställda. Med tanke på förvärvet från LINK arkitektur nyligen är det nog inte så konstigt att de nyanställda ännu inte har hunnit dra in sina löner i en bransch där löptiderna för projekt kan vara långa. Orderingången föll också något.

Varför föll då aktien? Jag tror att det finns flera olika faktorer som samverkar.

Förväntningar hade byggts upp under lång tid om ökad tillväxt genom expansion. Kapitalmarknadsdagen i oktober spädde ytterligare på dessa. För att motivera en kurs över 110 NOK behövde den fina vinsten från andra kvartalet upprepas det tredje kvartalet. Eftersom vinsten det andra kvartalet blev större än vanligt till följd av vissa större order var återgången under tredje kvartalet snarast att betrakta som en reality check. Aktien återgår helt enkelt till en nivå runt 102 till 108 kronor som den borde vara värd i nuvarande vinstläge.

En annan förklaring är att aktien har gått som tåget och ökat med över 25 procent på tre månader (valutaförändring inräknad). När aktien knappt alls drabbats av valfrossan i USA (varför skulle den egentligen? Företaget verkar ju på den norska marknaden i NOK) så drogs den väl helt enkelt med nedåt när en negativ signal plötsligt kom.

För mig som har varit med ett tag är det fortfarande en fin nivå och kommande utdelningar lär inte bli lägre varför aktien känns stabil. På kort sikt kanske trenden fortsätter ned och i så fall överväger jag faktiskt att öka lite ytterligare men då ska vi nedåt 90 NOK igen. För jag tror nämligen att företagets expansion kommer bära frukt i ökade vinster igen på sikt.

Kanske undrar ni varför jag inte spekulerar i presidentvalet i USA så här sista timmarna innan resultatet är klart? Jag skrev redan i söndags hur jag har förberett mig och vid vilka förutsättningar jag är beredd att öka. Det kan ni läsa här. I ärlighetens namn är jag annars ganska trött på att matas av artiklar om presidentvalet och ska faktiskt bli ganska skönt att slippa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar