fredag 11 november 2016

Lugn i stormen - ökat i TransAlta Renewables

Jag har fortsatt öka i TransAlta Renewables. Det blev ett köp vid 14,07 CAD och ytterligare ett köp vid 13,6 CAD. Idag har aktien varit nere och snuddat vid 13 CAD och det är helt klart frestande att öka ytterligare i en aktie som jag har analyserat närmare och länge velat öka i. CAD är dessutom en valuta som historiskt sett har små rörelser mot SEK. Med tanke på att jag har undvikit att investera i utländska aktier till följd av den svaga kronan har jag sparat en hel del kapital som det nu var ett bättre läge att använda. Just nu är kursen ganska hög men det är ändå rimligt att räkna på en nedsida på höst 10-15 procent i valutaeffekt. Det innebär att jag inte behöver oroa mig för att valutan ska sänka utdelningsandelen under 5,5 procent.

Till viss del tror jag att det är en reaktion på Trumps valseger eftersom den kan finnas oro för tillväxtpotential på den amerikanska marknaden för förnybar energi. Jag tycker inte detta är så farligt. Dels har företaget merparten av sin verksamhet i Kanada och dels har de klarat att bedriva stora delar av sin verksamhet i Australien, som inte heller är kända för de mest progressiva miljölagstiftningarna. Har dock försökt ta reda på att jag inte har missat något fundamentalt. Resultatet i tredje rapporten kände jag redan till och möjligen är detta en reaktion på en övervärderad aktie. Analytiker har satt rekommendation till avvakta/behåll. Uppskattade intäkter har skrivits ned till 0,13 CAD från tidigare uppskattade 0,15 CAD. Samtidigt är prognosen långt högre för intäkterna kommande kvartal och jag ser det därför främst som en korrigering som avser förseningarna i Australien.

Min plan är som bekant att ha 10 procent av min portfölj i månadsutdelare. För att klara det behöver jag köpa aktier för åtminstone 2600 kronor varje månad. De två innehaven som jag köpt i veckan motsvarar rent krasst bara min normala kvot för oktober och november. TransAlta RES är ett av de främsta innehaven i den kategorin och finns därför utrymme att öka ytterligare, inte minst när min andra favorit Boston Pizza fortfarande är lite för högt värderad. Nedåt 12,5 CAD handlas aktien till 7 procents utdelning på nuvarande vinstnivåer. Med tanke på att utdelningarna för första kvartalet redan är fastslagna garanteras jag därmed 1,75 procent i utdelning oavsett vad som inträffar. Då ökar jag garanterat. Kan jag fånga aktien under 13 CAD ökar jag redan ikväll.
Uppdatering kl. 20.30 - ja, jag kunde fånga aktien vid 12,99 CAD. Nu har jag köpt 98 aktier på tre dygn. Gott så - det ger mig ytterligare en femtiolapp före avdragen källskatt varje månad.

Det blev heller ingen köpfest efter presidentvalet. Jag tyckte helt enkelt inte att ett par procents rabatt var tillräckligt i ett så osäkert läge och utifrån hur stora poster jag har i mina defensiva innehav ska de ner mer innan jag ökar ytterligare.

Före valet ökade jag mitt innehav i Clas Ohlson med hela 25 procent. Aktien handlas lågt och har fördelen att den, allt annat lika, bör stiga när USD försvagas mot SEK. Den trenden har vi inledningsvis sett men återstår att se om den består.

Axfood har jag försökt öka i men eftersom mitt defensiva innehav är stort vill jag avvakta bättre nivåer för att inte dra ned portföljutdelningen alltför mycket. 4 aktier för 137,60 kronor har jag i alla fall kostat på mig att öka med.

Castellum är samma resonemang. Bra företag, fint läge att öka med 5 aktier för 117,40 kronor. Tittar på att öka ytterligare om den faller under 113 kronor och stort vid 110 kronor. Ingen brådska dock då jag främst behöver aktier som höjer portföljutdelningen.

Delarka är ett av de enfastighetsföretag som jag tittar på. Den föll äntligen under min sedan länge uppsatta gräns och jag ökade med 12 aktier för 115 kronor styck. Någon lycklig själ lyckades fånga aktien nere vid 110 kronor under raset. Jag hade order inne men de föll aldrig ut.

Hemfosa släppte sin kvartalsrapport i veckan. Jag har inte läst den i detalj men noterar att resultatet förvisso var ganska bra samtidigt som företaget har behövt hålla mer i pengarna än vanligt i en allt svårare fastighetsmarknad. Tycker det är sunt att de inte förköper sig utan bara köper när läget verkar vara rätt. Samtidigt kan det nog bidra till att förklara den lilla nedgången. Kvartalsutdelare som de är så ökade jag med 9 aktier till 30 totalt när min order på 80 kronor föll in.

MQ har jag som sagt också sålt. Tyckte att min portföljandel blev lite väl hög och ville ha utrymme att ha lite fritt kapital att placera för jag planerar nämligen att teckna Serneke för 50 000 kronor. Eftersom det tar tio dagar från teckningsdatum till tilldelning och nästa månadslön ville jag helt enkelt ha lite mer fritt kapital att placera vid behov. En tusenlapp frigörs och även om vinsten är blygsam så kan jag i alla fall räkna hem ett par procent på en vecka. Funderar på att göra detsamma med Autoliv. Det är en aktie som jag köpte mer för skojs skull för att få en tidig utdelning i september och se hur det fungerade. Deras utdelningsandel är två procent, vilket är lågt. Många analytiker och bloggare tror långsiktigt på aktien och det är säkert så att den tålmodige kan se den röra sig förbi tusenkronorsintervallet på något års sikt. Jag tror dock att jag är mer betjänt av att öka i månadsutdelare och kvartalsutdelare med hög utdelningsandel för att få igång min utdelningsmaskin. Ex-datum är på tisdag och därefter säljer jag om jag kan räkna hem en vinst, oavsett hur liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar