måndag 21 november 2016

Hög utdelning först - utdelningstillväxt sedan

Jag prioriterar utdelning före utdelningstillväxt. Varför? Jo för att min portfölj är i nuläget såpass liten att jag vill ge den fem år med högre utdelningsnivå för att växa. Därför använder jag enfastighetsaktier och preffar för att höja snittutdelningen trots att dessa i regel inte har någon utdelningstillväxt.

Min avsikt är dock att på längre sikt gradvis växla över till stabila utdelningsaktier som har en historik av god utdelningstillväxt även om det innebär lägre utdelningsnivå. Just nu är det dock viktigast att snabbt bygga upp ett grundkapital.

Privata affärer skrev en fin artikel om svenska aktier som väntas höja eller sänka utdelningen nästa år. Observera att detta endast är prognoser och att mycket kan hända som föranleder att företagen föreslår en annan utdelning. Jag är personligen mer pessimistisk än prognoserna men tycker ändå att det är roliga exempel att spekulera kring.

Axfood uppges sänka utdelningen. Då talar vi dock om total utdelning. Jag räknar som bekant endast ordinarie utdelning och i sådana termer är artikelns prognos tvärtom en höjning från 5 kronor till 5,82 kronor, vilket motsvarar 16 procent. Det skulle innebära att jag redan har en YOC på över fyra procent. Nu tror jag inte att Axfood höjer fullt så mycket men väntar mig åtminstone en ökning med 50 öre per aktie, vilket det dessutom finns kassa till. Detta är ett bra exempel på att man alltid bör räkna ordinarie utdelning när man värderar utdelningsaktier.

Castellum uppges också sänka utdelningen i reala termer på grund av emissionen. I mitt fall spelar det mindre roll eftersom jag köpte mitt innehav efter emissionen. För mig blir det därför en ökning från 4,25 kronor till 4,67 kronor, vilket motsvarar hela tio procent och höjer min YOC till 3,8 procent.

Handelsbanken sänker utdelningen till 5,39 kronor. Den ordinarie utdelningen höjs dock från 4,50 kronor och det motsvarar i så fall nästan tjugo procent. Nu har jag en YOC på 5,25 procent. Skulle de verkligen höja den ordinarie utdelningen såpass mycket är jag kanske beredd att öka lite, lite även om det höjer mitt GAV dramatiskt.

Telia väntas sänka utdelningen från 3 kronor till 2 kronor. För mitt kortsiktiga innehav innebär det dock en YOC på 5,2 procent.

H&M väntas bibehålla sin utdelning, vilket jag tycker är gott nog eftersom jag har köpt in mig förhållandevis billigt med ett GAV på 145 kronor.

Exemplen ovan visar hur viktigt det är att inte bara räkna på nuvarande utdelning utan också beakta såväl ordinarie utdelningsnivå som risk för utebliven utdelningstillväxt. Köper man till ett rimligt pris kan det dock ändå bli en bra affär.

Bra företag som fortsätter att öka vinster har förutsättningar för att höja utdelningen. Det viktigaste för mig är dock att utdelningen är stabil och att jag kan få en bra långsiktig YOC till ett bra GAV.

Utdelningstillväxt är mycket värdefullt om man har ett stort kapital som man vill skydda långsiktigt för att säkra utdelningarna men aktier med hög utdelningstillväxt har ofta en lägre utdelningsnivå, inte minst amerikanska aktier som sällan handlas till en YOC över tre procent. Då tar det lång tid innan utdelningstillväxten kommer ikapp en högutdelare där utdelningen är fast och realutdelningen inflateras bort. Därför väljer jag högutdelare.

Först när jag har ett aktiekapital på minst 2 miljoner kronor är jag beredd att börja vikta ned högutdelarna och vikta upp utdelningstillväxten. Då vill jag minska risken, och därmed utdelningsnivån, men istället stärka långsiktigheten. I praktiken innebär det att jag minskar ned på preffar och enfastighetsaktier till förmån för att vikta upp utdelningsaristokrater som JNJ och VFC. Det är dock 7-8 år bort enligt plan så först om 5 år, när jag bör ha ett aktiekapital på cirka 1,5 miljoner kronor, kommer jag börja fasa in aktierna mer aktivt.

Denna grundstrategi innebär dock inte att jag ignorerar utdelningstillväxt, tvärtom vill jag ha aktier som åtminstone bibehåller utdelningen men gärna också höjer. De kraven ställer jag även på defensiva innehav som Clas Ohlson och H&M, där jag skulle dra öronen åt mig om de börjar sänka utdelningen. Och skulle det uppstå ett tillfälle att köpa Johnson & Johnson billigt, t.ex. under courtagefria kampanjer, kommer jag förstås köpa små innehav ändå.

Vill rekommendera två mycket läsvärda inlägg om utdelning jämfört med utdelningsväxt av Stefan Thelenius och Miljonär innan 30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar