torsdag 30 mars 2017

Ökad orderingång för Serneke under första kvartalet

Serneke har fortfarande inte återhämtat sig men emedan nyhetens behag har lagt sig i Europas finanscentrum fortsätter uppstickaren på Sveriges framsida att prestera en god orderingång. Enligt börsdata är Serneke en av de mest undervärderade aktierna just nu med ett P/E-tal runt 4,5.


Sernekes orderingång ökar under första kvartalet 2017

Campus Eskilstuna 700 miljoner (länk, länk)
Bostäder Sundbyberg 320 miljoner (länk)
Älvsjöstaden 310 miljoner (länk)
Pannhus Borås 159 miljoner (länk)
Trädgårdsstaden Borås 130 miljoner (länk)
Vägar Skåne 28 miljoner (länk)
Apelvikhöjds kyrka 18 miljoner (länk)

Summa orderingång 1665 miljoner

I tillägg bygger Serneke lägenheter i Lund för 85 miljoner men där framgår inte om de bokförs på första kvartalet (länk). Skulle dessa inkluderas samtidigt som Campus Eskilstuna räknas upp till 800 miljoner blir orderingången istället 1850 miljoner kronor, vilket vore ett utmärkt resultat.

Under första kvartalet 2016 hade Serneke en orderingång på 1 245 miljoner kronor och samma period 2017 något högre med 1 680 miljoner kronor. Vid två tillfällen har Serneke haft en högre orderingång de senaste åtta kvartalen men vid fyra tillfällen även en väsentligt lägre orderingång (se sidan 20 i rapporten). Hur som helst är det svårt att anse annat än att Serneke presterar en fin orderingång under årets första kvartal som lovar gott inför framtiden. Serneke förefaller helt enkelt fortsätta en mångårig trend av tillväxt.

Min slutsats är att Serneke fortsätter ta in order i god takt. På intäktssidan torde det därför inte finnas några mörka moln under första kvartalet. Den stora frågan är hur det ser ut på utgiftssidan? Med nyrekryteringar och investeringar i Karlatornetprojektet finns risk att utgifterna är högre också detta kvartal. Nästa delårsrapport kommer i augusti men intill dess tycker jag faktiskt att det första kvartalet utifrån den enda informationen som är känd sedan rapporten ser lovande ut. Beroende på hur det ser ut på utgiftssidan är en fortsatt tioprocentig tillväxt på intet sätt omöjlig även under 2017.

Med det sagt är jag bara en vanlig göteborgare ute i stora världen. Förståsigpåare i hela Europas finanscentrum och tillika Capital of Scandinavia välkomnas ödmjukt att kommentera vari min prognos brister. Ha d gôtt!

När det här inlägget skrevs värderades Serneke till cirka 104 kronor per aktie. Jag äger själv aktier i Serneke och detta inlägg ska som vanligt därför inte ses som finansiell rådgivning.

7 kommentarer:

  1. Kul att läsa om bolag som det inte skriva så mke om! Jag har ingen koll alls på serneke då jag inte investerat i dom eller har planer på det, men hur ser det ut med vinster och resultat, kostnader osv?

    Jag har hyggsat lång erfarenhet då jag tidigare jobbat inom byggbranschen både ute på plats och kontor, öven om jag jobbat i mindre bolag så vet jag att det är völdigt lätt att skapa omsättning inom bygg genom att dumpa priser etc. Det viktiga är att skapa bra avkastning på sina projekt och bra vinst, hur ligger dom till där?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut - det har du helt rätt i och det är en vanlig kritik mot Serneke. Senaste rapporten indikerade dock att intäkterna ökade jämfört med vid noteringen. Framförallt kritiserar analytiker marginalerna.

      P/E 4,5 är dock ingen särskilt hög värdering och därför tycker jag utifrån deras tillväxthistorik att det är värt risken. Det jag reagerade på med mitt inlägg var framförallt att siffrorna ser bättre ut nu på orderingångssidan jämfört med vid notering och senaste rapporten. Det förvånar mig att kursen inte reagerar på det med tanke på att ingen negativ information har offentliggjorts.

      Äger Skanska också, än så länge ett mindre innehav men ökar upp portföljandelen långsiktigt.

      Radera
  2. Jag ser att du har över 20 % av portföljen i bolaget, väldigt stor tro på bolaget? Får man fråga vad har du för gav? Själv föredrar jag NCC som byggbolag i portföljen, även de har haft en fin orderingång senaste tiden.
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tecknade för ett absolut belopp på 50 000 kronor, vilket jag på förhand hade bestämt mig för. Mitt GAV är därför teckningskursen 110 kronor och jag är ned 5 procent just nu.

      Även om jag swingtradar ibland när jag tycker att kursen blir väl lökligt pressad så har jag inga planer på att öka just nu och portföljandelen minskar allteftersom jag investerar i andra aktier. Just nu är portföljandelen 17,5 procent och vid årsskiftet bör den vara omkring 10 procent.

      Avseende etablerade byggbolag föredrar jag Skanska som jag ökar portföljandelen i bit för bit.

      Radera
  3. Såg anledningen till procentandelen i en kommentar till aktieportföljen nu! Det bör ha besvarat mina frågor, sorry!
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem - skriver en del om Serneke mest eftersom jag ändå följer aktien aktivt och få andra bloggar/analyserar aktien. Glömde att länka till mina tidigare inlägg denna gången men de finns under tagg/kategori serneke här på bloggen.

      Radera
    2. Ja, fortsätt gärna med det! Det här inlägget tycker jag var mycket läsvärt :)
      Mvh
      Bearfighter Investment

      Radera