onsdag 22 mars 2017

Milstolpe: Axfood ger första fyrsiffriga utdelningen!

Idag uppnåddes en milstolpe: min första fyrsiffriga utdelning. 200 aktier i Axfood ger mig 1 200 kronor.

Ni kanske undrar hur utdelningen ska investeras? Det givna svaret är att jag redan i förra veckan passade på att köpa ytterligare 8 aktier i Axfood. När ex-datum uppnåddes sjönk aktien plötsligt med mer än de sex kronor som delas ut. Att öka med en yield on cost på över 4,5 procent är riktigt bra. Det enda som är lite synd är att jag får vänta ganska exakt ett år innan den utdelningen i sin tur betalas ut. Den ränta på ränta-effekten är värd en femtiolapp.


Axfood är inte portföljens största utdelare sett över helåret: H&M delar i skrivande stund ut cirka 1 350 kronor. Men då är utdelningen uppdelad på två tillfällen. 

Också Bosjö delar ut cirka 1 350 kronor över fyra tillfällen 2017 och Sydsvenska Hem delar ut mer än 1 000 kronor uppdelat på fyra tillfällen. Castellum, Hemfosa och TransAlta RES är därefter de största utdelarna just nu med mer än 500 kronor över helåret.

I skrivande stund kommer jag kunna räkna hem över 10 600 kronor i utdelningar under 2017. Och då alltså även ytterligare en femtiolapp i ränta på ränta-effekt i Axfood nästa år.

Snöboll, penningmaskin, träd - kalla det vad ni vill men visst är det fint när flera månaders gnetande och kontinuerliga köp äntligen bär frukt!

8 kommentarer:

  1. Även min första fyrsiffriga damp ned i dag, 2400 in på kontot (Axfood). Då jag för närvarande är nöjd med storleken på mitt Axfood innehav 400 st, användes utdelningen till att fylla på Skanska innehavet till 300 st där jag för tillfället är nöjd. Dom kronor som blev över räckte till 4 st ABB till kursen 202,50.
    Kommande månader med fina utdelningar innebär angenäma problem i vilka bolag man ska fylla på innehaven.

    Med vänliga hälsningar
    Bengan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bengan!

      Ökade med två 2 aktier idag i Skanska till totalt 14 aktier. Fin aktie.

      Radera
  2. Håller helt med och återinvestering gör att du nästa får mer förstås! Jag köpte lite Swedbank idag, och får mer i utd då. Jag har hållit på längre än du så kommit längre upp på utdelningsskalan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Idag blev det återinvestering i förskott av Castellum som hade ex-datum och därför sjönk. Gillar egentligen inte att köpa så långt ifrån nästa utdelning men samtidigt är priset ofta ganska rimligt.

      Radera
    2. Hm.. tror nog att Castellum handlas ex-div 24 mars. =)
      /S

      Radera
    3. Sant, ibland går det snabbt! Desto bättre för då får jag ytterligare 37,50 kronor extra i första utdelningen av två redan om en vecka. :)

      Radera
  3. Fy fan va gött! Grattis till milstolpen:)

    SvaraRadera