tisdag 28 mars 2017

Investerarsparkonto bättre för långsiktigt sparande - konkret exempel

Min deklaration tydliggjorde hur mycket man sparar på att använda investeringssparkonto istället för aktiekonto för långsiktigt sparande. Hoppas att detta inlägg kan ge ett tydligt exempel.

Jag äger sedan femton år tillbaka en handfull aktier på ett VP-konto. Detta är aktier som jag har ärvt efter min aktieintresserade farfar eller fått i gåva av min far. Dessa redovisas inte i bloggportföljen eller dess utdelningar men räknas med när jag inkluderar min samlade förmögenhet. Dessa utdelningar återinvesterades förra året dock i min aktieportfölj som jag bloggar om.

Under 2016 var den totala utdelningen från mitt VP-konto 5 328 kronor.

Dessa beskattas i sin tur med cirka 30 procent vilket innebar en skatt på 1 597 kronor.

Nettoutdelningen från mitt VP-konto blev således 3 731 kronor förra året.

Hade jag istället ägt dessa aktier på ett investeringssparkonto skulle jag ha betalat 0,42 procent skatt på dessa utdelningar. Det motsvarar 32 kronor.

Grovt förenklat kan man därför säga att jag förlorade 1 565 kronor förra året på att ha dessa aktier på ett VP-konto istället för ett ISK-konto.

Nu är det inte fullt så enkelt. Hela portföljvärdet beskattas med 0,42 procent på ett ISK-konto. Det innebär att dessa aktier som är värda cirka 150 000 kronor skulle beskattas med 630 kronor. Fortfarande en besparing på nästan en tusenlapp.

Jag har många gånger funderat på att flytta över pengarna till ISK. Det är dock inte fullt så enkelt här heller. Eftersom jag har ägt aktierna under många år varför kursvinsten är ansenlig skulle jag få en vinstskatt på flera tusen kronor vid försäljning. Då är det bättre att vänta till jag har en kapitalförlust att kvitta vinsten med. Dessutom skulle jag behöva sälja aktierna från VP-kontot och köpa tillbaka dessa (eller andra, bättre aktier) i ISK. Det skulle innebära en courtagekostnad på cirka 0,5 procent, vilket är cirka 750 kronor. Under första året skulle det alltså inte löna sig men på längre sikt skulle det antagligen vara en bra affär. Slutligen avskyr jag att deklarera och bara de timmar det skulle ta att räkna om alla emissioner, splittar och teckningsrättsavyttringar som har ägt rum genom åren gör att jag helt enkelt tycker att det är enklast att låta det vara.

Och till sist ytterligare ett skattetips: tänk på att insättningar till ISK avräknas kvartalsvis. Om du gör en insättning nu under sista veckan i mars får du alltså skatta både på Q1 och Q2. Om du inte vet med dig att du behöver köpa aktier till ett bra pris i veckan kan det alltså löna sig att vänta till nästa vecka.

Har du flyttat aktier från ett aktiekonto till ett investeringssparkonto? Hur gjorde du?

Notera att skatten för ISK är 0,375 procent under 2017 sedan nya regler om golv för schablonintäkt om 1,25 procent nu tillämpas för första gången.

4 kommentarer:

  1. Jag har min stora portfölj i KF och då får jag kostnaden på depån, och slipper betala via deklarationen vilket jag gillar!

    SvaraRadera
  2. Jag hade ett en hel del i avanza zero på vp konto som jag sparat sedan längesen. För två år sen sålde jag av allt och förde över till isk. Jag hade iofs en del förluster att kvitta mot men skulle nog sälja av ändå, då det som du säger borde löna sig på sikt. Speciellt om det är uttdelande aktier.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Jag sparar i fonder och sätter in pengar varje månad. Kommer skatten dras automatiskt på deklarationen? Eller måste jag fylla i det själv?
    Tack,

    Mvh
    Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kim,

      Om du sparar i ISK kommer din bank rapportera in automatiskt till skatteverket. Du behöver bara dubbelkolla att uppgifterna är korrekta. Avanza skötte det för mig.

      Om du sparar i fonder som vanligt utanför ISK rapporterar din bank också in automatiskt. Jag sålde t.ex. lite andelar i Avanza Zero förra året för att istället köpa aktier. De rapporterade Avanza in automatiskt och de förtrycktes på min deklaration.

      Utgångsläget är - nej, du behöver inte fylla i det själv, det förtrycks men dubbelkolla att uppgifterna stämmer.

      Hälsningar,
      Utlandsutdelaren

      Radera