söndag 12 mars 2017

Veckoplan v. 11

Eftersom jag hittills under månaden mest ökat bit för bit har kommer jag behöva köpa åtminstone två aktieposter om dagen för att hinna investera kapitalet innan nästa lön.

Just nu är det goda investeringstillfällen i alla mina svenska kärninnehav. Eftersom börsen är i uppåtgående trend samtidigt som utländska valutor är högt värderade lutar det åt mer kärninnehav också kommande vecka. Börjar dock närma oss fyndläge för norska aktier igen.

Axfood har jag ökat i ordentligt den senaste tiden inför utdelningen. Aktien har handlats till en YOC långt över 4,25 procent vilket är ovanligt bra. Just nu har jag retliga 196 aktier och hinner jag öka lite innan ex-datum på torsdag gör jag kanske det. Aktien steg dock ordentligt under fredagen och det lutar åt att jag avvaktar bättre lägen. Under 140 kronor ökar jag.

Castellum har jag ett långsiktigt mål att köpa 150 aktier i under året. Nu saknas bara tre. Det skulle ge mig en långsiktig portföljandel på 2,5 procent. Jag funderar starkt på att öka ytterligare något så länge det går att fynda till en YOC över 4,25 procent, alltså 117,50 kronor eller lägre.

Clas Ohlson är också rimligt värderad med en YOC över 4 procent men där storköpte jag före årsskiftet när dollarkursen var som starkast mot kronan och kan därför avvakta något. Rapport publiceras dock på onsdag och då kan det öppna sig lägen att öka lite om marknadens förväntningar har visat sig vara för optimistiska.

Handelsbanken ökade jag lite i nyligen vid 124,80 kronor för att inte tappa portföljandelen. Mer betalar jag inte för aktien eftersom jag tror att den ska ned igen på lite längre sikt. Kan jag köpa ytterligare en post för ungefär samma pris gör jag nog det för den löjligt låga portföljandelens skull.
OBS: just nu kan du sälja A-aktien till arbitrage! Jag kommer inte göra det eftersom mitt antal aktier är litet. Det måste vara minst en kronas kursdifferens för att den försumbara vinsten ska vara värd risken.

Hemfosa har jag nu uppnått mitt mål om att äga 200 aktier i. Skulle aktien på nytt testa av stöd vid 78,50 kronor kommer det dock vara frestande att öka ytterligare lite (YOC 5,6 procent).

H&M handlas fortfarande till en YOC strax över 4 procent. Jag har dock fyndat ordentligt på lägre nivåer och kommer i veckan inte öka så länge inte aktien återvänder ned under 235 kronor igen.

Bonäsudden tittar jag sedan den positiva rapporten på att öka i igen. Under 107 kronor handlas aktien till en YOC på 7 procent och sedan Delarka åkte ut tycker jag att Bonäsudden är en fullgod ersättare.

Minesto bröt igenom positiv trend när aktien under fredagen stängde på 8,20 kronor. Jag är ganska nöjd med mitt innehav som är upp 17 procent. Funderar dock på att ta hem en vinst om 30 aktier eftersom det är en aktie som jag ofta swingtradar i och tror mig kunna köpa på lägre nivåer igen senare i år. Företaget presenterar idel positiva nyheter men det är samtidigt långt kvar till kommersialiseringen och kursen lär fortsätta åka jojo. Rapport i slutet av månaden.

MQ publicerar en rapport på torsdag. Jag har sedan utdelningen övervägt att sälja innehavet eftersom vinst- och utdelningshistoriken är opålitlig samtidigt som företaget rimligtvis borde möta samma utmaningar som H&M. Min YOC är dock över 5 procent så det är ingen brådska. Rapporten kommer hur som helst bli viktigt beslutsunderlag för mig.

Funderar på att ta en swingtradeposition i Serneke. Aktien är nere och nosar på stödnivån vid 100 kronor igen trots att inga negativa nyheter har presenterats sedan rapporten som i många avseenden var bättre än informationen som publicerades i samband med teckningserbjudandet. Jag tror åtminstone att aktien ska upp till 105 kronor igen i det korta perspektivet.

Bland utländska aktier tittar jag egentligen bara på Realty Income just nu. Där ökade jag i förra veckan och fortsätter nedåttrenden kommer jag köpa ytterligare en post. Under 57 USD handlas aktien till en YOC på 4,25 procent vilket är försvarbart trots stark dollarkurs just nu.

Boston Pizza är i nedtrend efter ett oroväckande svagt fjärde kvartal. Jag tycker fortfarande inte det är fyndläge och min utgångspunkt är att aktien ska nedåt 21 CAD innan jag tittar på att öka.

Norska kronan stängde under 1,05 NOK/SEK i fredags. Det är den lägsta nivån på mer än ett halvår. Därför kommer jag titta lite extra på att öka ytterligare i mina norska innehav. I första hand ligger Gjensidige bra till som handlas över YOC 5 procent. ATEA har jag tänkt öka i en längre tid och även om aktien ökat sedan senaste rapporten kan en svag norsk krona vara precis rätt tillfälle att köpa ytterligare en post. En ny stororder från Kammarkollegiet innebär ökade vinster på längre sikt. Multiconsult ökade jag i förra veckan men handlas aktien fortsatt på låga nivåer kommer jag köpa ytterligare några aktier. Orkla är godtagbart värderat och går i tankar om att ta en första position till YOC omkring 3,5 procent. Pioneer Property pref känns också hyggligt intressant med en YOC på 7,5 procent och möjlighet att få lite valutavinster uppe på det på längre sikt. Av samma skäl kan jag tänka mig ta en första position i fina Data Respons trots hög kurs. YOC på över 4,25 procent gör det helt försvarbart.

4 kommentarer:

  1. Det är ju ett lyxproblem du har när du måste öka inköpen för att hinna investera innan nästa lön :) Jag gör som du och funderar på att investera mer i Norge. Multiconsult kände jag inte till, så de måste jag kolla lite extra på.
    MVH http://money-f-nothing.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norska börsen påverkas ganska mycket av oljepriset och när oljan sjunker så sjunker i regel NOK också. 1,04 tycker jag är en ganska bra kurs som jag ser som 2-3 procents valutarabatt mot en försiktigt normal värdering. NOK brukar historiskt vara värd cirka 1,10 mot SEK.

      Har skrivit om Multiconsult tidigare ett par gånger på bloggen. Klassiskt ingenjörskonsultföretag som växer genom förvärv i Skandinavien. Borde ha fin tillväxtpotential på längre sikt även om de just nu pressas av kostnader i anslutning till förvärv och att norsk ekonomi återhämtar sig från oljekrisen.

      Radera
  2. Många fina bolag du nämner. Själv ökade jag i Castellum samt några andra fastighetsbolag idag :) Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Vi får se hur räntehöjningarna påverkar. Fick Castellums rapport hem med posten och de verkar göra mycket rätt i sina långsiktiga investeringar i tillväxtstäder tycker jag. När aktien handlas till över 4,25 procent YOC så nära utdelning tycker jag det är rena fyndpriset trots ränteläge och topp på boprismarknad.

      Radera