torsdag 1 juni 2017

Positiv nyhet från Avanza: höjd ränta för Sparkonto+ Collector

Idag kom en positiv nyhet från Avanza: de höjer räntan för sin produkt Sparkonto+ genom Collector.

Collector har sedan tidigare haft en högre ränta för dem som har varit kunder med direkta konton. Nu har alltså Avanza förhandlat till sig ett avtal som innebär att räntan på Collectorkonto i Avanzadepå höjs från 0,3 procent till 0,7 procent.

Jag brukar alltid föra över den andel av min lön som jag sparar till mitt Collectorkonto hos Avanza. Det ger förvisso bara några kronor men med tanke på att jag sprider ut mina köp över hela månaden så ger det mig i alla fall lite ränta. Den största fördelen är dock att jag inte på förhand behöver ta ställning till om jag vill köpa svenska aktier i ISK eller utländska aktier i KF. Jag för helt enkelt över pengar allteftersom jag behöver dem till nya köp.

Det finns konkurrenter som ger högre ränta men Sparkonto+ Collector har fördelen att det inte är någon bindningstid och omfattas samtidigt av insättningsgaranti. Ett tryggt och smidigt val helt enkelt.

Att räntan nu höjs till 0,7 procent är därför ett mycket välkommet besked. Bra jobbat Avanza!

6 kommentarer:

  1. Hej! Vet du om det är månadsutbetalning av räntan eller årsvis på Avanza/collector-kontot? mvh Robin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robin!

      Ja, det har det varit hittills i alla fall och fungerar bra. Räntan avräknas varje handelsdag och uppdateras i din Avanzadepå. Sedan utbetalas den månadsvis. Jag fick min ränteinbetalning från Avanza igår för hela maj månad.

      Tänk bara på att inte föra över fram och tillbaka mellan ISK och räntekonto eftersom du beskattas för varje insättning på ISK.

      Mvh
      Utlandsutdelaren

      Radera
    2. Ok, tack för bra svar! mvh Robin

      Radera
  2. Tack för tipset! 0,05% bättre än SBAB där jag har mina likvider nu. 300 kr extra om året med några knapptryckningar är ju en given deal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Avanza/Collector nya ränta är nu bättre än det vanliga sparkonto där jag parkerat mitt sparkapital så funderar också på att flytta över mer pengar till Avanza. Fördel att det skulle göra mig till Platinakund med bättre lånränta samtidigt som jag snabbare blir Private Banking-kund. Nackdel att jag ogärna vill ha alla pengar på ett ställe pga insättningsgaranti och att jag skulle förlora lite av det fina förhandlingsläge jag idag har för lånelöfte den dag jag förhandlar om bolån till fastighet/fritidshus. Skulle dock bli minst en tusenlapp extra netto om året för mig.

      Radera
  3. Nordax följer efter idag.

    SvaraRadera