söndag 11 juni 2017

Veckoplan v. 24

Tycker det blir allt svårare att hitta bra aktier att öka i för varje vecka som går. Det är inte bara det att aktiekurserna fortsätter uppåt utan framförallt att jag redan har såpass stora innehav i de flesta aktier som just nu handlas på rimliga nivåer att det bär mig emot att öka ytterligare då portföljen skulle bli alltför obalanserad med för stor risk i enskilda aktier som följd.

Det jag vill öka i, där portföljen är underviktad, är kvartalsutdelare och månadsutdelare med något högre utdelning och risk. I när samtliga dessa aktier är kursrisken dock i högsta laget just nu. Eftersom i synnerhet preffar och enfastighetsaktier kan behöva säljas av i framtiden är det inte oviktigt att köpa dem med viss riskpremie och säkerhetsmarginal eftersom en försäljning tio procent ned i aktiekurs utan problem kan spoliera mer än ett års utdelning. För ovanlighetens skull har jag därför egentligen inga aktier som jag aktivt bevakar i veckan. Några aktier följer jag dock lite mer än övriga.

Akelius Pref, Bonäsudden, NorthWest Healthcare och Saltängen vill jag öka i men ingen av dem passar mina kursriskkriterier trots att utdelningen är fullt försvarbar. Delarka tittar jag lite på för ett kortsiktigt innehav igen nu när kursen har lugnat sig. Samtidigt är deras framtid på några års sikt osäker eftersom deras hyresgäst PostNord redan har aviserat att de söker efter andra fastigheter.

Boston Pizza verkar aldrig bli billig nog och därtill vill jag ha en riskpremie om jag ökar eftersom den senaste rapporten var något svagare och man delar ut i stort sett hela vinsten. Utrymme för utdelningstillväxt begränsat samtidigt som kursen är högt värderad.

TransAlta Renewables har jag redan ökat mycket i. Dessutom bör det komma ett besked om utdelningshöjning snart och väntar hellre in att få den bekräftad.

Realty Income återstår. Här handlas aktien till en YOC på över 4,6 procent vilket ironiskt nog är lägre än samtliga ovanstående. En stabil månadsutdelare där ännu en liten utdelningshöjning ligger i korten sannolikt senast september är det dock något jag gärna ökar i regelbundet. Dollarkursen är dessutom ganska rimlig just nu. Nackdelen är att jag har ökat rejält den senaste tiden varför aktien redan utgör 5,5 procent av portföljen - mycket för en utländsk månadsutdelare som är lite svårare att följa och analysera än mina svenska kärninnehav. Skulle aktiekursen fortsätta under 53 USD den kommande veckan kommer jag dock fortsätta öka. Augusti är en svag utdelningsmånad och att fylla på med månadsutdelare är därför logiskt.

Bosjö skrev jag om också i förra veckans veckoplan. Det har gått sådär och trots att kursen vände ned är den nu åter i nivå med vad den var för en vecka sedan. Med ex-datum den 29 juni och utdelning i juli i beaktande skulle jag eventuellt kunna tänka mig att köpa vid 112 kronor. Aktien är ett typexempel på ovan om kursrisk och jag räknar med att den kan sjunka till 100 kronor vid en framtida räntehöjning. Om jag samtidigt beräknar att YOC på 8,5 procent är bättre än vanligt och att en YOC på 6,5 procent är vad jag förväntar mig så skulle jag vid ett medellångt ägande över fem år dock ha höjd för stora delar av kursrisken, åtminstone såtillvida att jag sannolikt kan sälja av med förlust i framtiden och samtidigt räkna hem att den inte sänker min genomsnittliga utdelning.

H&M har jag köpt tillräckligt i nu. Jag hade bestämt mig sedan lång tid tillbaka för att köpa en portföljandel som vid årets slut motsvarar 200 aktier. Eftersom aktiekursen har sjunkit har jag dock haft utrymme att köpa fler aktier för samma portföljandel vilket i det korta perspektivet innebär högre utdelning än jag hade räknat med. Om jag ska öka ytterligare behövs i första hand positiva indikationer från rapporten den 29 juni eller i andra hand att kursen testar nivåer runt 195 kronor och YOC 5 procent.

Det mesta talar avslutningsvis därför för en ny vecka där min andel likvider ökar. Jag ser det som ett bra tillfälle att ta det lite lugnt, bygga en kassa och låta börsen vara över midsommarhelgen. Sedan kan jag därefter i lugn och ro analysera om det är rimligt att öka lite smått i dyrare aktier eller om jag hellre avvaktar nya rapporter. Min andel likvider är bara 3,5 procent så det vore inte på något sätt orimligt att utöka den till åtminstone 5 procent de kommande veckorna utan att för den sakens skull ta alltför stor risk att missa fortsatta börsuppgångar. Jag har trots allt redan 96,5 procent aktier i portföljen just nu och det är ändå väldigt mycket. Vill understryka att detta inlägg som alltid inte ska tolkas som finansiell rådgivning och jag tror inte att en börsnedgång är runt hörnet. På lite längre sikt tror jag dock att vi kommer få se en korrigering och att bygga upp en "krigskassa" på 10 procent likvider till dess skulle ge mig möjlighet att gå in större i aktier när bättre lägen förr eller senare uppstår. Samtidigt ger det mig en möjlighet att ta lite andra utgifter och sänka sparkvoten något under sommaren.

Skatteåterbäringen var ett trevligt besked. Jag brukar dock se den som ett buffertsparande för oförutsedda och nödvändiga utgifter av engångskaraktär under året. Det möjliggör i sin tur att jag kan hålla bra disciplin på mina månadsinsättningar.

Bästa resultatet hittills! :)

Noterar till sist att min sharpekvot har ökat till 1,57 samtidigt som standardavvikelsen har minskat till 10,09 procent. Det må vara blygsamma resultat relativt de bästa och mer aktiva förvaltarna men för mig är det antagligen mina bästa resultat hittills. Det är en spännande indikation på att portföljen, utmaningar i H&M och väl stor portföljandel i Serneke till trots, på lång sikt rör sig i rätt riktning och att min riskspridning blir bättre och bättre med tiden allteftersom portföljen växer och balansen mellan mina olika innehav blir bättre avvägd.

4 kommentarer:

  1. Många som gillar Akelius, finns ju andra preffar med liknande fastighetsbestånd fast med högre risk som Heimstaden tex. Kikat på dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ganska tung i fastigheter/bygg i övrigt så är lite försiktig av det skälet.

      Kollat på några andra preffar, framförallt Oscars Properties, men aldrig landat i att köpa. Har dock några få norska Pioneer Pref i KF. Heimstaden ska jag kolla upp - tack för tipset!

      Radera
  2. Jag har funderat mycket på HM. Trots alla olycksfåglar som kraxar har jag alltjämt en bra känsla för HM. Jag tycker dock att utdelningen kunde växa mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räkna inte med höjd utdelning i H&M. Risken är snarare större att de sänker i det korta perspektivet. Min kalkyl är att de klarar 9,75 kronor de kommande åren, möjligen höjer till 10 kronor för att kompensera inflationen. Jag har resonerat som så att 4,7 procent är en god riskpremie. De kan sänka utdelningen till 8 kronor och jag får fortfarande 4 procent mot köpkurs i utdelning...

      Radera