torsdag 8 juni 2017

Clas Ohlson höjer både utdelning och hållbarhetsambitioner

Clas Ohlson gav under morgonen besked att de höjer utdelningen från 5,75 kronor till 6,25 kronor. Nästan nio procents utdelningstillväxt! Rapporten och detaljerna finner ni här. Nedan några inledande kommentarer efter en hastig första överblick.
Vinst per aktie för helåret är nu 7,59 kronor vilket innebär en utdelningsandel på över 80 procent. Clas Ohlson har dock en så stark kassa att detta inte är anmärkningsvärt högt. Kassaflödet minskar dock marginellt med mindre än en procent.

Kvartalsresultatet är urstarkt med 17,4 miljoner kronor att jämföra med förväntan om en förlust på 10 miljoner kronor. Det är framförallt Norge och Finland som driver vinstökningen.

Resultatet för maj var dock något svagare än vad analytikerna hade förväntat sig med en försäljningsökning på 5 procent jämfört med SME förväntan om 6,3 procent. Ska bli spännande att se hur marknaden reagererar på rapporten. Om kursen inte stiger kommer jag passa på att öka.

Clas Ohlson är ett kärninnehav i min portfölj. Förvisso har de sin största tillväxt bakom sig men beskedet om att en fjärde butik på den tyska marknaden öppnar visar att det ännu finns utrymme för ytterligare tillväxt. Jag gillar särskilt att Clas Ohlson delar ut i september vilket kompletterar vårutdelningar från övriga kärninnehav på ett fint sätt. Tack vare utdelningshöjningen har jag nu en yield on cost på höga 4,8 procent!

Utlandsutdelarens handel i Clas Ohlson det gångna året

Jag är särskilt nöjd med att jag ökade så ordentligt när aktien var under press till följd av ogynnsamma valutor under slutet av 2016. Ångrar i efterhand att jag inte ökade lite ytterligare men gjorde ett par köp i april och med 4,4 procent av portföljen i aktien är min portföljandel fullt försvarbar. I höstas tog jag hem vinst och köpte tillbaka billigare. Det kommer jag inte försöka mig på den här gången. Man ska aldrig säga aldrig men aktien ska upp rejält innan jag överväger att minska.

En nyhet som särskilt gladde mig är att Clas Ohlson antar två nya hållbarhetsmål.

Det ena målet är att hjälpa konsumenterna till mer hållbara val. Tidigare mål var att 12 procent av företagets produkter ska klassas som hållbara val. Eftersom det målet redan har uppfyllts höjer Clas Ohlson nu ribban till 25 procent senast 2020.

Det andra målet är att minska utsläpp av växthusgaser i transporter. Tidigare mål på 50 procent minskade utsläpp i koldioxidekvivalenter förefaller redan ha uppnåtts. Därför sätter Clas Ohlson ett mål om att utsläppen ska minska ytterligare, eller snarare inte tillåtas öka, relativt omsättningen.

Clas Ohlson har också tecknat avtal om att fyllnadsgraden i deras containtrar som framtas via sjöfart ska öka från 80 till 85 procent. Detta bör ge indirekta miljövinster i form av färre transporter och minskade utsläpp. Det är också ett bra exempel på hur långsiktigt hållbarhetsarbete kan identifiera goda ekonomiska vinster.

Noterbart är också att företagets nya VD Lotta Lyrå tillträder sin post inom kort. Det ska bli spännande att se hur hon kan tillämpa sina erfarenheter från IKEA för att ytterligare effektivisera verksamheten.

Kommer följa upp Clas Ohlson i mer detalj framöver i serien om hållbara investeringar. Minns från att jag ögnade igenom deras hållbarhetsrapport i höstas att Clas Ohlson tydligt hör till de bättre presterande svenska företagen när det gäller hållbarhet.

7 kommentarer:

  1. Grattis! Utdelningshöjningar är grymt och man blir lika glad varje gång :). Jag hadeclas ohlson för några år sedan med sålde av, kanske får de plats igen framöver.

    SvaraRadera
  2. Glädjande! Jag är alltid lite orolig inför Clas Ohlson-rapporterna, men det här kändes bara fint.

    SvaraRadera
  3. Classes är given i portföljen. Riktigt fin rapport!

    SvaraRadera
  4. Nya utdelningen är 6,25 kronor per aktie. (inte 6,75)

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarer! Har korrigerat inlägget nu, ibland går det snabbt på morgonen. :)

    SvaraRadera
  6. Var ett bra beslut att du köpte in dig i bolaget :-) Härlig rapport. Aktien upp nästan 5% :D Hoppas det fortsätter bra framöver.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och upp över 25 procent jämfört med GAV. :)

      Enda som är synd är att jag inte ökade ännu mer men har en ganska stor portföljandel i aktien och är glad att jag vågade köpa på mig rejält när aktien handlades i intervallet 120-130 kronor.

      Radera