lördag 17 juni 2017

Veckosammanfattning: likviden ökar som planerat

Var inför veckan inställd på att öka min likvid på sikt och minska andelen köp något. Normalt spenderar jag mellan 10-25 procent av min månadsinsättning varje vecka. Den här veckan har jag spenderat ungefär 5 procent. Därmed ökar min likvid eftersom det kommer finnas kapital kvar inför nästa månadsinsättning.

Två köp har det dock blivit. Bägge löpande påfyllning i kärninnehav:

H&M ökade jag i med ytterligare en handfull aktier i intervallet 200-202 kronor. Jag tog fasta på att försäljningen trots allt ökade mer än motsvarande period föregående år. Att KJP och analytikerna har haft orimligt höga förväntningar är deras huvudverk. Nu handlas aktien till en YOC över 4,85 procent vilket innebär en viss riskpremie. Mitt mål är 4 procent utdelning årligen från H&M. Det når jag vid nuvarande köpkurs även om utdelningen skulle sänkas till 8 kronor.

Handelsbanken blev det också en handfull aktier i. Med en sannolik utdelningshöjning i åtanke handlas aktien till en YOC på över 4,25 procent mot 2018 års förväntade utdelning (5,25 kronor min gissning) och det är gott nog för att motivera att öka.

Kopparbergs har vänt nedåt igen i veckan. Är inte förvånad men återstår att se hur långt ned vi ska.

Mest glädjande i veckan annars nyheten om att Serneke har beviljats tillstånd av kommunstyrelsen för detaljplanenen som avser Karlatornet. Därmed har det på förhand mest känsliga hindret på vägen passerats och risken i Serneke måste nu därför bedömas som väsentligt lägre än för ett halvår sedan.


6 kommentarer:

  1. Faller Kopparbergs pga pundet eller är det någon annan orsak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill inte spekulera avseende hur stor utsträckning pundet/Brexit påverkar Kopparbergs.

      Analytiker bedömde redan runt 200 kronor att aktien var något högt värderad. Företaget är klockrent och stabilt men noterade i förra rapporten att omsättningen faktiskt inte ökade. Jag tror helt enkelt att många har prisat in alltför stora förhoppningar om tvåsiffrig utdelningstillväxt och vinsttillväxt enligt historiken. Kopparbergs kommer med säkerhet fortsätta växa på nya marknader men inte på samma rekordartade sätt som historiskt. Därför tror jag att aktien snarare bör vara värd strax under 200 kronor utifrån de resultat som framkom i senaste rapporten.

      Radera
  2. Gillar verkligen dina inlägg om sammanfattning och veckoplan! Noterade själv att jag har 60% av mina tillgångar i aktier. Resten är i räntor, P2P, hyror etc. Hur ligger du? Fullt investerade i aktier förutom likviderna du redovisar eller även viss del i annat?

    Mvh
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sett till mina totala kapitaltillgångar har jag grovt uppskattat 40 procent i aktier, utöver portföljen som redovisas på bloggen även i gammalt VP-konto som inte redovisas här. Har sparat kapital i räntekonto för att ha likvider den dag jag återvänder hem och köper bostad i Sverige, eller som det börjar klia rejält så här års ifall jag får ett infall och hittar ett bra fritidshus. Jag anser dock att jag har tillräckliga likvider på räntekonto (nästan två årslöner netto) och slår snart i taket för insättningsgarantin ändå. Det var faktiskt själva orsaken till att jag åter började snegla på aktiesparande och varför jag fastnade för just utdelningssparande. Jag har aldrig velat maximera min inkomst mot index utan vill bara ha en stabil portföljavkastning från utdelningar som är ett par-tre procent bättre än bankkonto och slår inflationen. I tillägg har jag några andra mindre investeringar också.

      I aktieportföljen är jag normalt nästan alltid fullinvesterad sett över hela månaden. Nu tycker jag dock att min portföljandel är stor i de flesta aktier samtidigt som kvartalsutdelarna som jag vill öka i har för hög kursrisk. Därför avvaktar jag något och ökar mina likvider lite mer än vanligt.

      Roligt att du gillar sammanfattning och veckoplan! Bägge är en slags dagbok som jag gör varje vecka för att planera mina köp bättre. Veckoplanen gör att jag i lugn och ro under helgen kan välja ut vilka aktier jag ska bevaka särskilt kommande vecka. Det gör att jag i morgonstressen bara kollar på 5-10 aktier och ser om det är värt att lägga order på väg till jobbet eller inte. Det gör det enkelt för mig eftersom jag på förhand har bestämt ungefär vad, för vilket pris och hur mycket jag är beredd att öka. Sammanfattningen är en bra utvärdering för att följa upp. Då och då går jag tillbaka och tittar hur jag resonerade tidigare. H&M är ett bra exempel där jag förvisso har fortsatt öka men samtidigt haft tydliga steg för steg avseende hur mycket jag ökar i proportion till portföljen och på varje nivå. Hur jag vågade satsa på att öka kärninnehav när de var billiga är ett bra annat bra exempel. Alltför försiktig avseende dyra aktier som J&J, Kopparbergs, hur jag minskade i enfastighetsaktier och att jag tidigare tog alltför små positioner när det var köp B/C-lägen utifrån min köpstrategi är med facit i hand exempel på misstag som jag har dragit lärdom av i efterhand.

      Viktigt att understryka att det INTE är finansiell rådgivning. Det är bara min spardagbok som jag har valt att dela med mig av eftersom jag tycker att det är roligt att läsa hur andra bloggare resonerar. Följ gärna mina framgångar och inte minst misstag men ta inte rygg på mig utan läs på och gör din egen analys.

      Radera
  3. Modigt att köpa H&M nu! Men det är ju svårt att sia om framtiden och jag tror att många säljer i panik. Jag behåller mina aktier ett tag så får vi se vad som händer. Försäljningen ökar som sagt, allt är inte nattsvart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett tacksammare psykologiskt läge eftersom jag har köpt in mig i H&M på vägen ned. Därför är mitt innehav bara 12,5 procent ned just nu vilket förvisso är kännbart i portföljen men inte på långa vägar att jämföra med de som köpt runt 300 kronor som har tappat en tredjedel av värdet sedan dess.

      Det är svårt att bedöma H&Ms framtid. Jag kan konstatera att det finns två grundantaganden:

      1. Värdet just nu i H&M överstiger vida de 200 kronor som aktien nu handlas för. YOC 4,85 procent är en bra riskpremie så länge företaget lyckas minst bibehålla utdelningen. Många av de som, liksom mig, köper har detta som utgångspunkt.

      2. H&M framtida vinsttillväxt förväntas bli lägre än idag till följd av tuffare konkurrens från e-handel och effektivare värdekedjor där H&M butiker och internethandelsplattform ännu har mer att bevisa. De som säljer räknar med att H&M får det minst lika tufft framöver.

      Varför behåller då jag? Mitt mål är långsiktigt utdelningssparande. Jag vill bara få ut minst 4 procent om året från H&M i utdelning. Många som säljer gör däremot den fullt riktiga kalkylen att det finns aktier med bättre kurstillväxt och vinsttillväxt varför de helt enkelt säljer för att flytta pengarna till bättre investeringar. Eftersom jag bara intresserar mig för långsiktig utdelning väljer jag däremot att fortsätta öka i H&M, som trots utmaningarna ändå är en utdelningsaristokrat och en av de aktier som handlas till bäst YOC just nu. Skulle dock inte förvåna mig om vi testar 195 kronor, kanske hela vägen ned till 185 kronor, innan det vänder. Där någonstans handlas aktien till såpass hög riskpremie (YOC 5,25 procent) att man verkligen måste tro på sjunkande vinster (inte bara sjunkande vinsttillväxt), utdelningssänkning och att företagets framtid hotas för att fortsätta sälja. Så pessimistisk är uppenbart inte jag även om jag tar höjd för risk för en utdelningssänkning till 8 kronor när jag beräknar om jag ska öka mer eller inte.

      Vem som har rätt eller fel vet vi först om ett par år. Min modesta gissning är att pessimisterna får rätt såtillvida att det var riktigt att sälja H&M för att investera i bättre aktier som kan slå index. Samtidigt tror (hoppas) jag att vi som köpt får rätt såtillvida att H&M reder ut stormen (ny VD såsmåningom styr upp det?) och åtminstone klarar att bibehålla utdelningen för att sedan försiktigt höja till 10 kronor om något år. Framtiden får utvisa.

      Radera