söndag 4 juni 2017

Veckoplan v. 23

Just nu är jag ganska rådvill inför var jag ska öka den kommande veckan. Det mesta blir dyrare och jag tycker i många fall att jag har köpt tillräckligt vid nuvarande pris. Kan nog bli så att jag blir lite mer likvid än vanligt nu när Avanza har höjt räntan på Sparkonto+ Collector.

Handelsbanken handlas till en YOC väl över 4 procent. Jag tycker förvisso att jag har ökat ganska lagom på nuvarande nivå men min portföljandel är knappt en procent och jag vill på sikt ha 2,5-5 procent i aktien som är ett kärninnehav. Om den fallande trenden fortsätter nedåt 118 kronor når vi plötsligt en YOC på 4,25 procent där det blir intressant att öka i lite större skala. Jag kommer oavsett försöka öka lite ytterligare i veckan som kommer.

Akelius Pref vill jag öka i men just nu är kursrisken för hög. Fanns försiktiga tecken på att preferensaktien nu har toppat. Jag vill dock ogärna köpa över 314 kronor och helst inte ens över 307 kronor så det blir nog inget köp denna veckan heller...

H&M är jag bara två aktier från målet om 200 aktier i år. Vill dock ogärna köpa dessa över 216,70 kronor och det talar för att jag hellre avvaktar nästa rapport och tydligare besked om framtiden.

Minesto testar lägre nivåer igen. Kanske prövar jag att ta en liten swingtradeposition i veckan med förhoppning om att sälja av runt 6 kronor igen.

Multiconsult är det frestande att öka lite ytterligare i på historisk lägstanivå runt 83-84 norska kronor samtidigt som valutan också värderas lågt under 1,03 svenska kronor. Jag har redan en kortsiktigt för stor andel men ser inte att nuvarande låga kurs är långsiktigt motiverad med tanke på den fina rapporten.

Vestas vände ned i fredags. Börjar bevaka igen men vill ogärna köpa till YOC under 2 procent. Skulle i så fall vara en liten position på högst en procent som långsiktig krydda i portföljen.

Kort sagt talar inget just nu för annat än ytterligare en handfull Handelsbankenaktier och mer pengar kvar i likvider. Börsen får dock gärna överraska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar