fredag 21 april 2017

Veckosammanfattning: Minesto, TransAlta RES, H&M och lite Axfood

Minesto stod i fokus efter att jag den senaste tiden tagit en stor position sedan aktien pressats till lägre nivåer än på ett år. Samtidigt går det bra för företaget och jag skrev i onsdags om den positiva nyheten att de har tilldelats tillstånd för sin första anläggning, vilket innefattar att miljökonsekvensbeskrivningen är godkänd.

Jag tog hem en symbolisk vinst en knapp sjundedel av aktierna för att säkra affären och kunna täcka courtage och förlust om det skulle visa sig att jag hade tokfel. Efter nyheten om tillståndet valde jag att öka mitt innehav till över 1 000 aktier. Jag köpte ett par poster ytterligare för 6,40-6,45 kronor och tror på det här på lång sikt och allt pekar i positiv riktning just nu för den som är långsiktig. Därför är jag mer eller mindre inne på att inte lockas att ta hem vinst utan faktiskt behålla. En liten vinst på några kronor har jag tagit hem när jag sålde över överskjutande del för att långsiktigt ha exakt 1 000 aktier. Det tycker jag är en rimlig balans i att inte ta för stor portföljrisk och samtidigt ha ett såpass substantiellt innehav att det finns uppsida om kommersialiseringen lyckas.

Jag har bestämt mig för att köpa en aktiepost i en månadsutdelare varje månad för att säkerställa ett jämt utdelningsflöde med mål om minst 2,5 procent av helårsutdelningen varje månad. Valet föll på TransAlta Renewables och jag har nu 150 aktier totalt. Skrev mer om varför igår.

Ständigt denna H&M. Jag ökade med ytterligare ett dussin aktier när kursen rörde sig omkring min köp C-nivå runt 216 kronor med yield on cost 4,5 procent. Nu har jag 170 aktier och jag kan tänka mig att äga 200 aktier över helåret. Avvaktar att köpa fler såvida inte kursen fortsätter under 216 kronor för då blir det frestande att fortsätta öka mot min målbild. Mitt GAV totalt är 238,20 kronor vilket ger en YOC på cirka 4,1 procent.

Jag får tillbaks över 2 procent i utdelningar från H&M redan om ett par veckor. Har även passat på att öka i ett par andra majutdelare före ex-datum när de har handlats på rimliga nivåer. Avega blev det ytterligare 25 aktier i och har nu nått mitt mål på 100 aktier. YOC är 5,65 procent. 5 sista aktier i ATEA före utdelning blev det också för 99,75 NOK. Totalt har jag 37 aktier och en GAV strax under 90 NOK ger en YOC strax över 7,25 procent. Helt OK tycker jag för ett fint långsiktigt innehav.

Multiconsult passade jag på att öka i med ytterligare 3 aktier till totalt 75 aktier. Utdelning kommer den 31 maj. Här är YOC bara 3,33 procent vilket är lågt men det finns en tydlig uppsida avseende både valuta, kurs och vinsttillväxtmöjligheter som gör att jag tycker att det är långsiktigt försvarbart att fortsätta öka innehavet.

Apropå fina långsiktiga innehav presenterade Axfood sin rapport för första kvartalet och levererade ganska precis vad man har lovat. Kalendereffekt av att skottår och påsk inföll första kvartalet gav någon procent lägre resultat men där väntar jag mig precis som analytikerna att vi får igen det när påsken i år räknas in på andra kvartalet. Axfood fortsätter ta marknadsandelar och har redan kommit mycket långt med att verkställa internethandeln efter affären med mat.se. Det ser jag som mycket positivt. Jag ökade blygsamt före och efter rapporten och har nu 215 aktier totalt. Målbilden för i år är högst 250 aktier. Det känns dock overkligt att även efter en god rapport kunna handla en sådan kvalitetsaktie till YOC 4,3 procent på årets utdelning och 4,5 procent på prognosen för nästa år. Det är nära min köp C-nivå och jag sneglar fortfarande på att öka ytterligare så länge aktien handlas under 140 kronor.

Jag har haft Kopparbergs under bevakning en tid eftersom jag gärna vill gå in långsiktigt i aktien. Jag tycker dock att allt över 185 kronor (YOC 3,2 procent) är dyrt med tanke på riskerna förknippade med Brexit och försvagat pund. Börsveckan publicerade i veckan en analys där de bekräftar mina farhågor. Tidningen menar att värderingen kursfallet till trots fortfarande är hög. Ett P/E-tal på 23 understryker att det ser "inte särskilt billigt ut". Börsveckan "avstår" precis som mig. Kommer fortsätta bevaka aktien och kan tänka mig att mycket långsiktigt ta en första position om 40 aktier runt 190-200 kronor men det höga minimicourtaget på 19 kronor avskräcker från chansningar.

Önskar er alla läsare en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar