torsdag 6 april 2017

Portföljen mars 2017

Det var två månader sedan senast så här är en uppdatering av min portfölj. Kärninnehaven börjar ta form. De utgör ganska exakt en tredjedel av portföljen vilket ger en god balans mellan tråkiga, mer defensiva innehav och flera mindre mer offensiva innehav med högre utdelning.

Portföljen efter börsens stängning den 31 mars 2017

Andelen IPO är fortfarande för hög - totalt cirka 20,5 procent. Portföljandelen i Serneke har dock minskat med 2,25 procent sedan i januari eftersom jag har ökat i andra aktier. När månadssammanfattningen gjordes hade jag också en liten swingtradeposition i Serneke vilket innebär att andelen är några punkter större än vanligt. Denna har jag nu sålt samtidigt som kursen steg på årsrapporten idag. Min portföljandel i Serneke är just nu 18,58 procent.

Jag räknar inte Ahlsell som en IPO eftersom aktien trots allt ger utdelning, om än lägre än mina utdelningsmål. Samtidigt levererar Ahlsell kursmässigt och eftersom jag har en god kassa samtidigt som aktiens framtidsutsikter är goda har jag valt att behålla.

Extra tydligt blir skillnaden i portföljutdelning. Med IPO inräknade är min portföljutdelning 3,86 procent. Om IPO räknas bort är portföljutdelning från mina utdelande aktier 4,85 procent. Mitt mål är att befinna mig i intervallet 4-5 procent per år långsiktigt. Jag bör därför fortsätta öka andelen utdelande aktier och snart börja titta på att öka lite mer i högutdelare igen.

IN

HiQ är ett IT-konsultföretag och aktien ger en hög utdelning. Ett bra komplement till mina övriga aktier som bidrar till sektorsvis diversifiering. Portföljandelen är ganska liten och ska högst vara en procent.

Scandic har jag länge velat äga och när ett läge att köpa till en YOC på över 3,75 procent plötsligt uppstod tog jag direkt en ansenlig portion i ett enda köp. Det har hittills visat sig vara en god affär. Också Scandic bidrar till viss sektorvis diversifiering eftersom jag inte äger några andra hotellaktier.

Pioneer Pref har jag tagit en kompletterande minimal position i. Passade på när norska kronan var lågt värderad. Ser det som ett hyggligt komplement till mina enfastighetsaktier med hög kvartalsvis avkastning.

UT

Delarka valde jag att sälja efter nyheten att Posten hyr ut delar av fastigheten. På längre sikt har risken alltså ökat. Då valde jag att ta hem innehavet medan det gick att sälja med vinst. Har istället valt att investera mer i Hemfosa och Akelius Pref som känns som något mindre riskabla alternativ med relativt likvärdig värdering och utdelning.

Sedan tidigare har jag också sålt Duni och ICA. Även här för att det fanns andra alternativ med bättre framtidsutsikter som gav en högre utdelning.

Ökar (eftersom jag har ökat innehaven)

Axfood, Castellum, Hemfosa, Realty Income, Gjensidige, Skanska, Handelsbanken, Minesto

Minskar (eftersom jag inte har ökat innehaven)

Serneke (köpt för förutbestämd fast summa, ökar inte), Bosjö (köpte tillräckligt före årsskiftet), Sydsvenska Hem (köpte tillräckligt före årsskiftet), Clas Ohlson (köpte tillräckligt före årsskiftet), TransAlta RES, Boston Pizza (kommer jag någonsin kunna öka till rimliga nivåer igen?), Coca Cola (vill jag någonsin öka igen?)

Kommentar

Kärninnehaven har nu börjat ta form. Andelen i Handelsbanken är fortfarande liten men nu har jag äntligen kunnat öka portföljandelen lite försiktigt igen. Clas Ohlson ökade jag ordentligt i när dollarkursen var som högst före årsskiftet och där behöver jag rent krasst inte öka mer före utdelning i september om inga bra lägen uppstår. Hemfosa har jag redan önskvärt antal aktier för i år och där ökar jag bara om aktien handlas med än mer premie.

Nu när jag snart har ökat tillräckligt också i majutdelarna och kärninnehav i stort bör fokus bli att åter börja titta på aktier med lite högre utdelning. Månadsutdelarna och kvartalsutdelarna kommer i fokus igen och då ingen av dem egentligen är billig kommer jag mer aktivt försöka identifiera lägen där det är försvarbart att ändå öka på lång sikt. Grunden är lagd och nu gäller det att lyfta utdelningen ytterligare ett snäpp genom att öka de mindre men något mer riskabla innehaven igen. Att skala upp Akelius Pref till 2,5 procent av portföljen blir ett första steg i väntan på billigare valutakurser.

2 kommentarer:

  1. Inspirarande läsning! Ja HiQ är ett av de finaste IT-konsulterna man kan köpa. Dock tycker jag att informationen på Avanza kring utdelningar har varit väldigt röri, det har saknats datum, och nu gjorde man en splitt som krånglade till det ytterligare.

    En kommentar, ditt fina pajdiagram är lite väl litet för att man ska kunna se vad som står där, även när man klickar på det blir bilden för liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar och feedback!

      Jag experimenterar med diagrammet och har inte hittat någon bra lösning för att få det lagom stort. Förra gången blev det för stort och skar in i menyn till höger, därför prövade jag att göra det lite mindre vilket i sin tur gick ut över läsbarheten. Återställer till större igen.

      Har du bra tips tar jag tacksamt emot tips på mailen!

      Håller med dig om HiQ. Gillar inte splittar och Avanzas information är minst sagt rörig (liksom om enfastighetsaktier där ex-datum/utdelningsdatum sällan stämmer). Får se hur jag gör men som du skriver är det en bra aktie att köpa och behålla.

      Radera