måndag 17 april 2017

Veckoplan v. 16 - en kassa att spendera men få alternativ

Den stora utmaningen i kommande veckan är att endast fem börsdagar återstår till nästa lön men jag har fortfarande halva aprilinsättningen kvar i korträntor. Anledningen är delvis att jag också har fått generösa utdelningar som återinvesterats. Samtidigt tycker jag att börsen är ganska dyr, valutor är dyra samtidigt som många utdelningar är nästan ett år bort med ovanligt hög risk intill dess. Därför har det mest blivit till att fylla på lite här och där men man vill ju samtidigt inte öka för mycket i en enskild aktie och sänka sitt GAV och sin YOC alltför mycket.

Därför landar det åt att jag trots allt kommer öka ytterligare lite i H&M i brist på andra alternativ som delar ut i närtid och handlas till gott pris. Ett tiotal aktier ytterligare skulle göra att jag kanske ändå kan klara att nå 2 000 kronor i utdelningar under maj månad.

Avega är ett annat innehav jag kan tänka mig att öka i för att få några kronor ytterligare i maj. Tycker dock att aktien har dragit iväg lite i överkant men kommer en nedgång till trakterna 23,20-23,60 kronor ökar jag med 25 aktier till 100 totalt.

ATEA tittar jag fortfarande på att öka i. Billighetståget verkar ha gått och utsikterna för att handla för under hundralappen ser inte höga ut. Går det kommer jag direkt nypa till mig ytterligare 5 aktier.

Multiconsult tycker jag att jag fyndade rätt bra i när både kursen och valutan var nere och vände. Ytterligare 5 aktier kan jag i brist på alternativ dock tänka mig köpa på nuvarande nivåer inför majutdelningen.

Investor finns där på bevakning och kan tänka mig öka till låga YOC 3 procent om en mininedgång dit följer. Sannolikt blir det först efter ex-datum då jag återinvesterar utdelningen.

J&J sneglar jag lite på att öka i inför juniutdelningen. En utdelningshöjning väntas också tillkännages. Sannolikt blir det runt 6 procent vilket skulle innebära 0,85 cent per aktie och kvartal. Ytterligare tre aktier bör det kanske i brist på annat vara läge att kosta på mig om dollarkursen nu mer stadigt skulle vända under 9 kronor igen. Inklusive utdelningshöjning ger det dock en dålig YOC på knappt 2,7 procent. Eftersom J&J är en defensiv aktie som gör sig väl i lågkonjunktur samtidigt som jag saknar juniutdelare kan det ändå vara försvarbart.

Jag sneglar av samma skäl fortfarande mot Kopparbergs men det bär mig egentligen emot att köpa över 200 kronor per aktie. Inte minst eftersom minimicourtaget är 19 kronor varför jag helst bör köpa 40 aktier vid ett enda tillfälle vilket skulle sänka genomsnittsutdelningen betänkligt.

Spännande ska bli att se om Serneke testar noteringskursen 110 kronor igen i veckan. Aktien är fortsatt svajig med ett betydande säljtryck men bryter den över 107 kronor bör nya test ske. Minesto blir spännande att se om aktien har bottnat. Jag ökade ganska ordentligt vid 6,45 kronor eftersom det är ett historiskt bra pris allt annat lika.

Ett alternativ att placera pengar torde teoretiskt vara att köpa inlösenrätter i HiQ för 3,08 kronor och sedan vänta på inlösen för 3,10 kronor. 259 inlösenrätter kan köpas för minimicourtage 1 krona. Det skulle ge blygsamma nettovinsten 4 kronor efter courtage. Det kan låta löjligt lågt men är ändå 0,5 procent vilket är ganska bra på endast ett par-tre veckor. Man kan undra varför denna möjlighet till gratispengar finns? Jo antagligen finns det investerare som till skillnad från mig bedömer att de kan få mer än de 0,5 procenten genom alternativa placeringar. Då är det rationellt att sälja. Jag har ingen tidigare erfarenhet av handel i inlösenrätter men är nyfiken på att i brist på alternativ ändå pröva. Köptrycket är dock större än utbudet så sannolikheten att lyckas är inte jättehög. Någon läsare som provat på?

På torsdag är det dags för månadens sista utdelning från Gjensidige. Knappt 300 kronor efter källskatt blir det. Också Realty Income delar ut några kronor som vanligt i veckan.

10 kommentarer:

  1. Jag tror att din strategi att vänta tills utdelningarna är annonserade och att köpa nära inpå dom är en långsiktigt förlorande strategi. Jag tror aldrig du långsiktigt kan slå index på det sättet. Har du räknat på det här historiskt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! På sätt och vis går det ju på ett ut men ogillar att kursen är uppdriven före ex-datum - ofta tenderar den att rasa något mer strax efter även om den brukar korrigera sig snabbt.

      Jag försöker inte slå index. Funderar på att skriva ett stående inlägg om det för får många frågor om just det. Är nöjd så länge jag får mina 5 procent årligen med lagom risknivå.

      Radera
    2. OK strunt i index. Säg så här då, den här varianten, dividend capture eller utdelningssurfning eller vad man nu skall kalla den, jag tror den är suboptimal och att man får lägre långsiktig YOC med den. Men det är bara ett intuitivt antagande, jag kan ha fel.

      Radera
    3. Inser att mina veckoplaner kan ge intryck av det men det är främst så att jag kontinuerligt ökar i alla aktier. Att jag tycker att det är roligt att köpa nära utdelning är för att det snyggar till utdelningsstatistiken när jag fortfarande är ny med portföljen. Jag skulle dock aldrig köpa en aktie som är orimligt hög före utdelning bara för att utan endast om den handlas till rimliga priser.

      Har också ökat i Axfood, Castellum, Handelsbanken och Skanska senaste veckorna trots att det är ett år till nästa utdelning så jag gör bägge delar. Det är bara det att det inte är lika spännande att skriva att jag ökar i Axfood när pengarna finns på kontot först om ett år men redovisar också de köpen.

      Radera
  2. Inlösenrätterna låter intressant. Hur ser courtaget ut om man köper många?

    Håller i lvrigt med om stt det mesta ser dyrt ut. Utom möjligtvis HM. Och det finns ett par fastighetsbolag som ser hyfsat prisvärda ut. Tex Castellum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vad courtage är men den handlas på Stockholmsbörsen så det borde vara 1 krona. Hyggliga siffror från H&M nu under morgonen - får se var det landar.

      Radera
    2. Jag tyckte också att HM levererade okej siffror. Marknaden tyckte annorlunda...

      Radera
    3. Jag ökade med tio aktier - ganska försvarbar nivå kring 216-217 kronor med YOC 4,5 procent.

      Radera
  3. Dividend carpet bombing är en kul grej att syssla med. Bonäsudden holding Akelius pref och Pfizer, täcker in så du får utdelningar 12 mån av 12 möjliga.Sen e det ju bara kul att bygga vidare på modellen.Aktier finns det gott om. Det gäller ju bara att leta upp dom man gillar o sen sätta sig o räkna på hur man ska vikta modellen för absolut högsta % i utdelning. Vilket brukar bjuda på nöje om man gillar o leka med siffror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min strategi är inte renodlad dividend carpet bombing. Strävar efter att få minst 2,5 procent av totala utdelningar varje månad men försöker i övrigt inte nå en jämn utdelning.

      Thelenius har bevisat matematiskt fördelen av att återinvestera utdelning regelbundet. Jag försöker göra det men då kanske snarast genom att återinvestera i halvårsintervall snarare än helårsintervall. Försöker inte återinvestera så ofta som möjligt utan ser det mer som du är inne på som en rolig krydda i hobbyn. Juni och augusti tycker jag är svåraste månaderna - de utgör tillsammans bara 2,6 procent av min årsutdelning.

      Bonäsudden och Akelius vill jag öka i men tycker bägge är något dyra just nu så har passat på att öka i lite tråkigare klassiska men mer stabila aktier istället under årets första månader.

      Radera