söndag 11 september 2016

Veckoplan - v. 37

Förra veckan var en svag börsvecka. Köpte mina första 25 aktier i Avega liksom mina första 10 aktier i Castellum. Som alla utdelningssparare följer jag förstås Castellum. Håller förvisso med om analysen att aktien är värderad på höga förhoppningar om framtida tillväxt. Är inte heller lika förtjust i Castellum som många andra av skälet att jag tycker att det finns en risk i fastighetsbranschen, vars vinster också drivits av senaste decenniets exempellösa prisökningar på bostäder. Även om bostadsbristen medger en fortsatt hög efterfrågan tror jag att vinsttillväxten kommer mattas av framöver. Samtidigt tyckte jag att den lilla minidippen på några procent var ett intressant läge som uppfyllde mina kriterier för ett köp A. 3,33 procent mot nuvarande utdelningsnivå är på intet sätt billigt och kursen är historiskt högt värderad. Samtidigt kändes det som en rimlig parkeringsplats i brist på bättre alternativ.

Börsen för högt värderad för min smak men har samtidigt gått nervös kräftgång där många verkade avvakta ECB:s räntebesked. Återstår att se om fredagens fall är början på en nedåtgående trend eller inte. Jag avvaktar åtminstone tydligare tecken på nedgång innan jag går in stort. Har dock intensifierat bevakningen på särskilt kanadensiska aktier men även amerikanska där det kan uppstå hyggliga köptillfällen.

Valutakurserna för NOK och CAD har också varit högre än tidigare i sommar men positivt att de börjat vända nedåt mot slutet av veckan vilket förhoppningsvis kan innebära lite valutarabatt igen kommande veckor. Lutar ändå åt ännu en defensiv vecka där jag bidar bättre tider och möjligen ökar i mindre portioner eller placerar pengar tillfälligt i andra aktier.

Min bevakningslista är densamma som tidigare med ett tillägg:

Duni har jag funderat på att köpa en tid och i brist på bättre alternativ är de åtminstone rimligt värderade, om än inte billiga, för att köpa en första post. Hade dock helst sett att de gått nedåt 125 SEK före köp.

Axfood är också värt en kommentar. Som förväntat har kursen stabiliserat sig igen efter nyheten om Lidls planer på ökade investeringar i Sverige vilket ökar konkurrensen. Nyheten att norska Reitangruppen dumpade hela sitt innehav i Axfood var inte lika väntad. Aktien har svarat med att visa viss styrka men samtidigt kan korta candlesticks tolkas som indikation på nedåtgående trend. Jag har redan köpt Axfood i två omgångar nyligen och helst ska aktien ned åtminstone en bit under 150 SEK innan jag tycker det är värt att öka ytterligare. För den som inte redan äger aktien är den dock rimligt värderad på nivåer som, i brist på bättre alternativ, kan motivera ett litet första köp.

Noterar för övrigt att konkurrenten ICA återigen har backat under de nivåer där jag sålde av mina innehav. Tycker dock aktien är för dyr, inte minst med ökad konkurrens från Lidl att beakta, och den ska nedåt min tidigare köpnivå 270 SEK innan jag överväger att köpa in aktien i portföljen igen.

Clas Ohlson skrev jag om förra veckan. Det blev inget fyndläge utan istället ökade aktien rejält inför utdelningen. Det följer egentligen marknadens logik. Återstår att se om fyndlägen kan uppstå även om jag snarare tittar mot oktober-november för värderingar nedåt 135 SEK igen.

Ratos pendlar fortsatt på intressanta nivåer för långsiktigt köp. Ser dock ingen brådska då jag tror att en sannolik nyhet om utebliven eller kraftigt minskad utdelning kan sänka kursen ytterligare på kort sikt. Uppsidan är åtminstone inte särskilt stor i nuläget. Överväger att köpa en mindre post på längre sikt men utan utdelning är det inget strålande alternativ så avvaktar nog ytterligare.

Enfastighetsbolagen har fortsatt vara för högt värderade för att jag ska känna mig bekväm med risken de innebär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar