söndag 18 september 2016

Veckoplan - v. 38

Som jag skrev igår finns det viss risk att nya besked om Brexit kan ge hicka på börsen. Under lördagen kom även nyheten att UK väntas planera aktivera artikel 50 i Lissabonfördraget om EU-utträde i februari, vilket skulle innebära att UK står utanför den interna marknaden med allt vad det innebär i form av merkostnader redan 2019. Egentligen ska ju börsen ha prisat in detta men efter sommarens glädjeyra är min uppfattning att bankaktier och aktier med viss exponering mot UK kan falla ytterligare i veckan. I min portfölj innebär det särskild bevakning för SHB, H&M och Clas Ohlson. SHB är dock ganska högt värderad och ska ned ordentligt mot 100 SEK innan jag ökar igen.

Valutakurserna för NOK och CAD är just nu på ganska bra nivåer vilket gör att norska och kanadensiska börsen fortsatt är under extra bevakning.

Boston Pizza fortsatt bevakning för att öka med 20 aktier om aktien rör sig under 20,5 CAD. TransAlta Renewables är historiskt högt värderad men tittar på att öka med 25-30 aktier om kursen skulle falla en bit under 14 CAD. Månadsutdelning lockar i bägge fallen.

ATEA tittar jag på att öka stort vid min Köp B-nivå på 75 NOK och eventuellt en mindre ökning med 5 aktier halvvägs dit. Min prognos är dock att aktien kommer stabilisera sig strax över 80 NOK igen.

Avega är i ett liknande läge där aktien snuddat vid min Köp B-nivå på 20 SEK. Liksom ATEA kommer aktien sannolikt stabilisera sig runt 21 SEK igen.

Dollarn är däremot ganska dyr men kommer fortsatt bevaka Coca Cola för Köp B vid 40 USD (3,5 procents utdelning). Realty Income tittar jag på att köpa vid fall under 60 USD (4 procents utdelning), vilket är mindre sannolikt. Håller ett litet öga på Berkshire Hathaway också. VFC är annars den amerikanska aktie jag helst vill köpa. Försäljningen till trots behåller företaget sina allra starkaste varumärken som Timberland (kvalitetsprodukter som jag själv använder) och North Face. Min Köp A är satt omkring 62 USD (trots att det är strax under 3 procents utdelning).

Duni utgör i nuläget mindre än 2 procent av portföljen och det finns utrymme att öka om aktien skulle falla en bit under Köp B på 125 SEK för 4 procents utdelning.

Har ökat tungt i både Axfood och H&M senaste tiden. När det gäller Axfood väntar jag egentligen på att kunna gå in större på en Köp B-nivå nedåt 143 SEK (3,5 procents utdelning). Samtidigt går aktien sällan att köpa så billigt och med 6 procent av portföljen i Axfood finns fortfarande utrymme för att öka lite försiktigt om aktien faller under 150 SEK igen (3,33 procents utdelning). För H&M är situationen den omvända eftersom jag redan är tungt överviktad i aktien. Faller aktien under Köp B-nivån på 244 SEK (4 procents utdelning) kommer jag ändå öka och än mer så om jag lyckas köpa på 239,9 SEK igen som vid Brexit.

Clas Ohlson har jag redan ökat i och har nu 5 procent av portföljen vilket är i överkant. Är därför och i kombination med lite osäkerhet kring framtidsutsikterna skeptisk till att öka ytterligare. Skulle aktien fortsätta ned under 132 SEK kommer jag dock öka lite försiktigt på lång sikt.

Ratos är en aktie som jag inte riktigt kan bestämma mig för om jag vill gå in i eller inte. Det är möjligen ett bra första köptillfälle för en mindre post nu när aktien är lägre värderad än på tio år. Samtidigt finns förstås en anledning - som utdelningsinvesterare kanske då främst att utdelningen sannolikt blir mycket lägre eller helt uteblir nästa år. Frågan jag ställer mig är om det är värt att köpa en liten post Ratos på långsiktig spekulation när utsikterna kommande året antagligen fortsätter vara svaga? Är det inte bättre att i så fall öka i någon av de stabilare aktier som just nu också är relativt lågt värderade? Fortsätter fallet nedåt utan nya negativa nyheter blir frestelsen nog för stor att krydda portföljen med en liten spekulation på 15 aktier vid 33-35 SEK.

Telia är en annan aktie som jag inte helt kan släppa. Det verkar vara domedagsstämning och jag ärligt talat lite förvånad över den plötsliga pessimismen över aktien. Att expansionen i riskländer lagts på is har varit känt länge och att notan på 12 miljarder nu kom är en engångskostnad som så att säga avslutar ett inte helt igenom lyckat kapitel i företagets historia. Den stora frågan jag ställer mig är om Telia kommer klara att upprätthålla en hygglig tillväxt på hemmamarknaderna när man övergett expansionen. Jag tror att aktien kommer bli tråkigare och stabilare. Det finns helt uppenbart bättre alternativ. Samtidigt har aktien inte varit så lågt värderad sedan finanskrisens värsta dagar och att kunna plocka hem höstutdelningen till hela 4 procent mot nuvarande värdering är i det korta perspektivet mycket lockande. Har svårt att bestämma mig också här men vid fortsatt fall nedåt 35 SEK utan nya negativa nyheter kommer jag öka lite försiktigt med sikte på höstutdelningen.

Enfastighetsbolagen har fortsatt vara för dyra. Tittar på samma värderingsnivåer som tidigare om inte hittar andra köplägen men kommer prioritera mer långsiktiga alternativ före att parkera pengar på kortare sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar