fredag 12 maj 2017

Veckosammanfattning: H&M, Serneke och Kopparbergs

Det har varit mycket att göra i veckan samtidigt som börsen har varit dyr. Därför har jag vare sig hunnit handla eller blogga. Några småaffärer har det dock blivit.

Veckans i det korta perspektivet finaste affär var att återinvestera min H&M-utdelning i samma aktie på förhand. Jag köpte ytterligare sex aktier dagen före ex-dagen för i genomsnitt under 215 kronor. Det berättigar mig till 2,3 procents utdelning redan på onsdag! Som om inte det vore nog har aktien studsat tillbaka på ett imponerande sätt och har redan efter en handelsdag hämtat igen vårutdelningen.

Multiconsult har jag dubblerat innehavet i från 50 till 100 aktier den senaste tiden när norska kronan har handlats under 1,05 svenska kronor. De sista aktierna köpte jag i början av veckan med en växelkurs runt 1,025 kronor. Idag var ex-dag och den sista maj kommer utdelningen. Med lite tur kan jag redan i år få ett par procents extrautdelning tack vare valutaeffekten.

Retar mig förstås att jag missade köpa Kopparbergs. Har tidigare skrivit att jag egentligen inte vill köpa aktien bortom intervallet 180-195 kronor. Trenden var nedåt och jag hade en första order på tio aktier inne runt 201,50-203 kronor som tyvärr aldrig föll in. Jag handlar som bekant inte i realtid utan gör mina order före eller efter arbetsdagen. Idag kom nyheten att Kopparbergs börjar sälja i utvalda Wal-marts-affärer i New York. Att Kopparbergs expanderar på den amerikanska marknaden är positivt men jag tycker att dagens uppgång på 3,67 procent är överdriven sett till hur stor påverkan den försäljningen har i det korta perspektivet på intäktssidan. Jag har läst rapporten och på kort sikt är resultatet faktiskt rätt bistert just nu. På lång sikt har många med rätta en förhoppning om tillväxt genom expansion till nya marknader. Problemet är att jag tycker att detta redan är inprisat i aktien samtidigt som risken kvarstår i det korta perspektivet.

Minesto har jag fortsatt swingtrading i. Aktien verkar nu ha bottnat och är återigen i stigande trend. Jag lyckades sänka mitt GAV till 6,35 kronor och har fått några vinster här och där på köpet. Har fortfarande en position som jag avvaktar med att sälja till högre nivåer med tanke på att jag med råge redan har säkrat min affär.

Jag har sålt av ytterligare tio aktier i Serneke i min Kapitalförsäkring. Detta är en del i flytten till Investeringssparkonto, där jag vill äga alla mina svenska aktier. Mitt mål är sedan noteringen att ha 500 aktier på riktigt lång sikt. De därutöver säljer jag av vid tillfälle. Denna gången gav det en förtjänst på cirka 7,5 procent. Anledningen är också att jag inte vill ha en osunt hög portfölj i aktien även om den nu går rätt bra. För första gången sedan noteringen är min portföljandel nere under 17 procent, vilket fortfarande är mycket högt. VD Ola Serneke köpte 30 342 aktier nyligen. Att ledningen ökar på ATH-nivå vittnar om självförtroende och framtidstro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar