söndag 21 maj 2017

Veckoplan v. 21

Kopparbergs är jag nu stolt ägare av mina tio första aktier i. Eftersom det är ex-dag på onsdag tittar jag aktivt på att försöka köpa en lika stor post om fallet med cirka sex kronor blir lägre än vad jag köpte för i veckan. Högst 200 kronor vore rimligt i så fall. Kan jag köpa före ex-dag gör jag det men det tåget har rimligtvis gått. Förstår för övrigt inte de stackare som köper enstaka aktier. Köper man en eller två Kopparbergsaktier tar det ju två år bara att få tillbaka courtage i utdelning.

HiQ handlas på aptitliga nivåer mellan 5-5,25 procent YOC. Jag funderar på att öka lite försiktigt.

Handelsbanken är ett kärninnehav som är underviktat. Återigen endast 0,74 procent av portföljen trots att det långsiktiga målet är mellan 2,5 till 5 procent. Jag funderar därför på att öka redan vid 4 procent YOC för att säkerställa att portföljandelen åtminstone inte minskar ytterligare.

Skanska handlas nu till ganska exakt 4 procent YOC. Under 204 kronor kommer jag öka lite försiktigt.

MQ ökade jag lite i under den gångna veckan. Aktien handlas nästan till YOC 5,5 procent och P/E nära 12 vilket är en ganska rejäl riskpremie. Därför funderar jag på att öka ytterligare under 32 kronor.

Axfood förlorade en order till en konkurrent i fredags. Risk att aktien faller och i så fall tittar jag på att öka blygsamt. Ska ned under 140 kronor för att jag ska tycka att det är värt risken med tanke på min redan stora portföljandel.

Duni inleder jag bevakning på igen. Aktien handlas nu på fullt försvarbara nivåer med en YOC över 4,1 procent. Det är, precis som när jag sålde innehavet, bara det att andra innehav ger lika god avkastning. Duni skulle närmast sänka portföljens genomsnittsutdelning. Därför vill jag ha en något högre riskpremie och en YOC på åtminstone 4,25 procent innan jag tar in Duni i portföljen igen.

Multiconsult publicerar kvartalsrapport imorgon. Eftersom jag har ökat mitt innehav ordentligt på både kort och lång sikt när både kurs och valuta snuddar vid historiskt lägstanivåer är jag förstås mycket nyfiken på att få facit. Lita på att det kommer ett blogginlägg i veckan om detta.

Notera till sist att vi har en kort börsvecka framför oss då flera börser stänger tidigare på onsdag och helt under torsdag och fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar