söndag 7 maj 2017

Veckoplan v. 19

Jag har en tid övervägt att svälja stoltheten, tumma på principerna och köpa Kopparbergs eller Johnson & Johnson strax under yield of cost på 3 procent. Det gör jag fortfarande. Bägge aktierna rör sig förhållandevis horisontellt just nu varför jag har velat avvakta. Desto intressantare är att bägge aktierna den senaste veckan har gett en svag antydning till rörelse nedåt. Jag förlitar mig aldrig på enbart teknisk analys och det kan lika gärna vara en ny botten som bildas som ett nytt test av lägre nivåer. Hur som helst ger det mig skäl att bevaka bägge aktierna än mer aktivt kommande vecka.

J&J rör sig horisontellt - nytt test under 123 USD eller har tåget lämnat perrongen?

Johnson & Johnson var under fredagen nere och nosade på 122,86 USD, vilket är den lägsta nivån på två veckor. Det ger en indikation på rörelse nedåt. Samtidigt stängde aktien på 123,52 USD vilket är en förhållandevis hög nivå i linje med den senaste tidens horisontella rörelse. Min gissning är därför att det nog ändå är mer sannolikt att aktien testar uppåt än nedåt. Jag hoppas dock att jag har fel och att nya lägen att öka uppstår. Dollarkursen på 8,8 kronor är försvarbar i det korta perspektivet.

Kopparbergaktien under vecka 18 - svag indikation nedåt?

Kopparbergs har under den gångna veckan också rört sig horisontellt men med en mycket svag indikation på nedåtgående rörelse. Från ett spann på 208-212 kronor i tisdags har aktien rört sig nedåt 207-211 kronor i fredags. Däremellan följde två handelsdagar med 210 kronor som högsta kurs. Det är egentligen mer av en förhoppning men jag hoppas att aktien åtminstone testar 206 kronor igen innan vi får ett tydligt besked om den fortsatta riktningen. Viktigt att komma ihåg är att vi bara är två hela handelsveckor från ex-datum den 24 maj. Normalt brukar aktier öka något inför ex-datum. Den horisontella rörelsen är i det hänseendet en försiktig indikation på svaghet. Efterfrågan har varit lägre än utbudet de senaste 2-3 veckorna men likviditeten är låg och säljarna har ännu inte förefallit beredda att sänka priset i en hast. Jag ser inget egenvärde i att köpa före utdelningen om köpkursen inte ger premie. Mitt utgångsläge är fortfarande att 180 kronor vore en någorlunda rimlig värdering som tar hänsyn till den ökade risken de kommande åren. 195 kronor tycker jag är försvarbart för ett första köp runt YOC 3 procent. 203 kronor och YOC 2,9 procent efter ex-datum torde vara en bortre smärtgräns för min del. I så fall skulle jag också nöja mig med ungefär tio aktier vilket ger en netto-YOC på 2,85 procent till följd av det höga minicourtaget på 19 kronor. Helst vill jag köpa en post om 40 aktier vid ett enda tillfälle. Det är dock mer än 2 procent av portföljen varför jag är mån om att ett sådant tillfälle är väl genomtänkt.

Hade funderingar på att återinvestera utdelningen i Investor. Aktien har sedan ex-datum i torsdags på bara två handelsdagar tagit igen nästan hela utdelningen. Det är imponerande! Tyvärr lär det dröja innan jag får ett läge att återinvestera och ångrar att jag inte var modigare och tog en större position när jag väl hade chansen. Min YOC på 3,6 procent är bra men jag vågade inte ta en större position eftersom det då skulle sänkt portföljens genomsnittliga utdelning för mycket. Det var kortsiktigt tänkt. Värt i sammanhanget att hålla den lärdomen i minnet om jag nu hittar ett rimligt och försvarbart läge att gå in i Kopparbergs eller Johnson & Johnson.

Det ska till sist också bli mycket spännande att följa utvecklingen i Serneke. Blev mycket förvånad över att Affärsvärlden nu har gett aktien toppbetyg 5 denna veckan. Kanske är det bara en notering om stark uppåtgående trend. Hur som helst kan jag inte undgå att tycka att det är lite hyckleri att många som totalsågade Serneke längs fotknölarna i samband med noteringen nu plötsligt ser tillväxtmöjligheter. Man motiverar det med den underliggande tillväxten i byggsegmentet samt en stark orderingång. Den starka orderboken har det hela tiden funnits indikationer om, även innan den svaga Q4-rapporten släpptes. Att tillväxten i byggsegmentet var stark framgick tydligt redan i prospekt inför noteringen. Visst var resultatet det första kvartalet bra men som jag tidigare skrivit fanns indikationerna där på de många nya orders som företaget offentliggjort de senaste månaderna. Samtidigt kvarstår de risker som underströks i de kritiska artiklarna. Konstigt nog känner jag mig trots att jag alltsedan noteringen varit positiv till att långsiktigt äga Sernekeaktier nu plötsligt som en av få pessimister istället för en av få optimister. Det svänger fort. Jag kommer behålla mitt innehav som planerat. Eftersom jag har kvar 45 aktier sedan teckningen i min kapitalförsäkring som jag på sikt ska föra över till investeringssparkonto tittar jag på att sälja ytterligare 5 aktier i veckan om jag kan få mer än 115 kronor per aktie. Det handlar dock främst om att jag har en portföljandel på 19 procent vilket är väl högt. Även när jag har sålt de här 45 aktierna kommer min portföljandel fortfarande vara stor med 5-10 procent även på ett par års sikt.

I övrigt tycker jag fortfarande att börsen är ganska dyr just nu samtidigt som jag redan har en portföljandel i överkant i de innehav som fortfarande handlas på ganska rimliga nivåer.

H&M har jag fortfarande utrymme att köpa ytterligare 20 aktier i detta året. Ex-datum är på torsdag den 11 maj. Om aktien fortsätter handlas på nivåer mellan 212-217 kronor kommer jag passa på att köpa ytterligare en handfull aktier med tanke på att vårutdelningen är en slags ytterligare riskpremie och en liten bonus för långsiktigt ägande. Aktien handlas nu väl under YOC 4,5 procent vilket i sig själv är en god riskpremie även om jag inte har några illusioner om att företaget är utan stora utmaningar. Likaså kommer jag nog återinvestera utdelningen efter ex-datum så länge aktien handlas inom samma intervall.

Akelius Pref hade ex-datum i veckan och jag ökade blygsamt. Här vill jag verkligen öka innehavet väsentligt och skala upp till en portföljandele med sikte mot 2,5 procent. 310 kronor första nivån.

Telia tittar jag nu efter vårutdelningen faktiskt på att minska i eller rent av sälja av. Jag har en YOC på 5,35 procent men det finns bättre aktier som levererar på den nivån.

CAD och NOK handlas fortsatt på frestande nivåer varför jag fortsatt tittar lite extra på dessa börser. De norska aktierna kräver ingen närmare presentation för dem har jag skrivit om många gånger.

Multiconsult är värd en särskilt notering eftersom de har ex-datum på fredag den 12 maj. Kan jag handla aktien på låga nivåer runt 90 NOK kommer jag passa på att öka långsiktigt när jag får 3 procent åter på månadens sista dag. Här känner jag mig egentligen redan nöjd med portföljandelen.

TransAlta Renewables sjönk i veckan men med tanke på att jag ökade där ganska nyligen avvaktar jag lite. 14,85 CAD är en första nivå där det blir lockande att öka i en fin månadsutdelare. 14,65 CAD ger en brutto-YOC på 6 procent vilket egentligen är den riskpremie jag vill ha i aktien.

NorthWest Healthcare vill jag helst köpa till en YOC på 8 procent med tanke på att aktien aldrig höjer utdelningarna. Med tanke på den hyggligt gynnsamma valutakursen kan jag dock tänka mig att köpa en första post på nuvarande nivå 10,65 CAD eller YOC 7,5 procent. Även om utdelningarna inflateras bort med tiden skulle det med en inflation på 3 procent ändå ta tio år innan nettoutdelningen har sjunkit till 5,5 procent. Vid det laget är min förhoppning att ha nått en drömgräns om ett aktiekapital värt 2,5 miljoner kronor och vid det laget är det ett mindre problem att utdelningen inflateras bort eftersom jag vid det laget bör ha skalat upp mer defensiva kvalitetsaktier.

Till sist funderar jag faktiskt på att öka lite ytterligare i Avega efter den mycket fina kvartalsrapporten. Jag var lyckosam nog att öka från 25 till 100 aktier redan före rapporten men nu när kursen fallit tillbaks lockar det att köpa ytterligare 50 aktier runt 25 kronor.

8 kommentarer:

  1. Spännande att vi har ungefär samma tankar om Telia :)
    Är också i valet och kvalet om hur jag ska göra med bolaget och då är det nog bara en sak att göra ifall man är osäker på ett innehav. Men man borde ta sig en extra funderare innan man trycker på sälj.

    Vad är Yield of cost som du skriver om i rapporten?

    Tack för en bra redogörelse! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min YOC är 5,35% Men jag köpte alldeles innan novemberutdelningen varför jag redan har räknat hem 6,65% på ett halvår. Det är jag ganska nöjd med och om aktien stiger med cirka en krona motsvarande höstutdelningen ser jag inga starka skäl att behålla. Jag tror att risken är överhängande för sänkta utdelningar också framöver samtidigt som utdelningstillväxten kommer vara högst begränsad. Därför funderar jag helt enkelt på att minska antalet aktier i portföljen och istället öka i något annat med YOC över 5 procent.

      Ett annat skäl är att jag har ett innehav som jag fick till skänks innan jag blev myndig på 200 aktier i Telia på ett gammalt VP-konto. De kommer bli kvar eftersom jag inte orkar mecka med flytt/skatt så därför har jag inget starkt skäl att ha dem i min ISK-portfölj. Var dock ett bra läge att plocka hem 9,5 procent i utdelning över en ettårsperiod (två höstutdelningar och en vårutdelning). Nu när börsen står högt och aktien är ganska högt värderad igen funderar jag helt enkelt på att passa på att gå ur. Det är nog ganska sannolikt att nya lägen att köpa billigare dyker upp igen i framtiden om jag skulle ångra mig.

      Radera
  2. Stort tack för dina tankar! Själv får jag vänta till den 25 med att köpa.
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Jag har lite likvider sparade sedan förra månaden och har mer än halva månadsinsättningen kvar att spendera. Delvis tack vare att jag har fått ett par-tre tusen kronor i utdelningar också de senaste veckorna.

      Radera
  3. Köpte du Kopparbergs igår? Den var nere och vände på 201,50. Jag plockade en smula på 202 av ren slump.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har fiskat i Kopparbergs hela veckan men inte gjort något avslut. Även om den kort testade 210 kronor igen är trenden med en stängning på 204,5 fortsatt svagt sjunkande. 204,5 är lägsta stängningen på två månader och köptrycket är fortfarande svagare än säljtrycket.

      Jag funderar dock fortfarande på att köpa 10 aktier i intervallet 201-203 kronor med tanke på att jag får utdelningen redan den sista maj vilket gör det något mer försvarbart.

      Radera
  4. Den här uppgiften om Affärsvärldens syn på Serneke får nog ses över.
    Inget råd gavs inför noteringen och nu har tidningen ett vänta-råd ute med hänvisning till hög risknivå. http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/avsta-spannande-utmanarbygge-6847181

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gav en 5a på Serneke men det baserade sig nog mer på TA. Hur som helst tycker jag det är märkligt att så många nu plötsligt är positiva till Serneke när man sågade företaget längs fotknölarna för ett halvår sedan. Min syn är att företaget förvisso levererat något bättre än förväntat men att både förtjänster/tillväxt och utmaningar/risker i allt väsentligt är desamma som vid noteringen.

      Affärsvärlden beskrev också dessa förtjänster samtidigt som de noterade riskerna förknippade med om Karlastaden lyckas eller inte.

      Radera