torsdag 4 maj 2017

Serneke rusar efter fin kvartalsrapport

Idag tog Serneke äntligen fart. Teckningskursen på 110 kronor sprängdes och kursen var som högst uppe och nosade på 115 kronor. En ökning på 9 procent på en dag även om den mattades av något under eftermiddagen. Aktiespararna följer upp sin bevakning av Serneke med två mycket läsvärda nya analyser (länk, länk). Jag har skrivit mycket om aktien på bloggen, senast igår.


I linje med vad jag tidigare förutspått har Serneke en mycket stark orderingång. Aktiespararna noterar att orderstocken på cirka 8 miljarder kronor är tillräcklig för att uppehålla företagets verksamhet i två år. Aktiespararna noterar att det är mer än någon av konkurrenterna och att det talar för stigande vinster framöver. Det ser onekligen starkt ut och ger tyngd åt VD Ola Sernekes ord att företaget nu kan kosta på sig att vara mer selektiv och vårda sina kundrelationer nogsamt. Här noterar Aktiespararna också den långsiktiga strategin att bygga upp en referensbok med flera projekt som omsätter hundratals miljoner kronor för att på sikt kunna konkurrera om stora projekt värda över en miljard kronor. Lyckas Serneke skulle de som Aktiespararna är inne på också bli mindre känsliga jämfört med om de endast verkade på den högre konkurrensutsatta marknaden för mindre projekt.

Aktiespararna noterar särskilt också den goda rörelsemarginalen på runt 4 procent. Det är bra för att vara byggsektorn. Samtidigt sockrar projekt och byggrätter antagligen marginalen något. De noterar också att prisbilden har normaliserats sedan 2015 och tar därmed avstånd från ryktet att Serneke endast skulle sätta underpriser. Bilden som träder fram är att Serneke börjar bli såpass etablerade på marknaden att de kan sätta väl så goda priser och har en uppenbart fullgod efterfrågan på sina tjänster. Orderboken och marginalerna bekräftar detta.

Uppenbarligen har Serneke även fått bättre ordning på kostnadssidan. Man arbetar nu också med att vända förluster i anläggningsområdet till vinst. Det bådar gott med tanke på att stora investeringar i personal och inför nästa skede i Karlatornetprojektet bör ha gjorts under de gångna två kvartalen. Fortsätter Serneke på samma spår kan det här bli en riktigt trevlig resa.

Aktiespararna landar i en riktkurs på hela 135 kronor. Märkligt att det kan svänga så snabbt när många analytiker talade om 80 kronor före jul. Jag tycker personligen att 135 kronor låter lite väl högt med tanke på att svängningar i orderingång och projekt enskilda kvartal snabbt kan ge något lägre resultat. Jag tror också att det kommer bli utmaning nog att återupprepa förra årets resultat i år med tanke på att det kryddades av enskilda större projekt. Precis som tidigare handlar mycket på kort sikt om hur det går med Karlatornetprojektet. Där borde vi få ytterligare besked de kommande två månaderna från kommunen. På längre sikt finns dock en uppenbart välfungerande och stadigt växande underliggande verksamhet som gör att jag till och med börjar fundera på om Serneke inte kommer kunna konkurrera på allvar med byggjättarna?

Jag valde idag ändå att minska lite försiktigt. Anledningen är att jag har haft en långsiktig plan att sälja av mina 50 aktier som jag tilldelades vid börsnoteringen från min kapitalförsäkring. Jag äger redan 50 aktier extra som jag köpte till i intervallet 102-105 kronor i mitt investeringssparkonto. Eftersom Serneke nu efter kursuppgången utgör nästan 19 procent procent av portföljen vill jag helt enkelt på medellång sikt balansera portföljen lite bättre. Samtidigt bär det mig emot att sälja alla 50 aktierna eftersom det är ett klassiskt nybörjarmisstag att sälja i uppgång. 9 procent upp som högst idag är en tydlig indikation på uppåtgående trend. Därför sålde jag 5 aktier och kommer kanske sälja ytterligare 5 aktier runt 115 kronor. Därefter avvaktar jag nog kursutvecklingen något.

4 kommentarer:

  1. Kul att det verkar rulla på för serneke nu, snyggt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den underliggande byggverksamheten är god i Serneke.

      Radera
  2. Jag sitter på 100 Serneke i två olika portföljer och hade egentligen tänkt kliva av om de gick upp 10 % men den här fina rapporten får mig nästan att vilja köpa fler istället. Får se hur jag gör.

    Tack för bra input.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resonerar likadant. Försökte faktiskt köpa fler i morse runt 106-108 kronor men aktien ville tydligen rusa mer än så.

      Får se hur jag gör också, att jag minskat något har mest att göra med att portföljandelen är så överdrivet stor. Ohälsosamt att ha nästan en femtedel av portföljen i en enda aktie även om den är bra. Fem aktier till kommer jag nog sälja men avvaktar därefter nog lite med de sista fyrtio aktierna i kapitalförsäkringen.

      Radera