lördag 7 oktober 2017

Tanzen mit Musik - tyska aktier gör entré i portföljen

Avanza hade under fredagen kampanj för tyska aktier. Jag tyckte att det var ett nog så gott tillfälle att ta in portföljens första tyska aktier. Sedan tidigare finns amerikanska, kanadensiska, norska och en finsk aktie i min kapitalförsäkring för utländska aktier.

Kampanjen kom lite som en glad överraskning för mig men jag hade ända sedan Avanza annonserade att de öppnade för handel med tyska aktier tittar på några företag jag var intresserad av. Tyskland är dessutom ett av de länder jag har bott och arbetat i.

Två nackdelar med tyska aktier är att de i regel saknar den utdelningskultur som t.ex. svenska och amerikanska aktier ofta har av regelbunden eller höjd utdelning år efter år. Dessutom är källskatten cirka 25 procent vilket ställer till det lite samtidigt som det tillkommer en växlingsavgift.

För att courtage ska nå samma 0,25% som för svenska aktier skulle jag behöva köpa aktieposter motsvarande nästan 4 000 kronor. Den här typen av kampanjer utgör därför ett fint tillfälle att öka i små poster i utländska aktier där courtage annars skulle bli lite högre. Valutakursen är ungefär vad den har varit senaste året, betalar själv i euro till vardags så har lite perspektiv i det avseendet.

Nu valde jag ändå att köpa ganska stora poster. Priset på aktierna är egentligen inte bättre än vanligt men såg det helt enkelt som ett tillfälle för köp och behåll i aktier som jag inte tror mig behöva sälja. Jag har också haft en krigskassa på mer än en månadsinsättning på räntekontot samtidigt som vi är halvvägs till nästa löneutbetalning. När svenska aktier blivit dyrare efter fjorton dagars börsuppgång i rad var detta ett fint läge.

 
Första och största valet blev BASF. De har kvalitéerna en utdelningsinvesterare letar efter, inte minst att de har för uttalad policy att bibehålla eller höja utdelningen. Kursen motsvarar ganska precis min köp A-nivå på 3,33 procent vilket jag tycker är försvarbart men inte billigt. Jag valde att köpa ett dussin aktier vilket motsvarar en procent av portföljen när den når en miljon kronor. Ett misstag jag har gjort vid tidigare liknande kampanjer är att inte bättre tillvarata läget. Jag tror inte att jag kommer köpa tyska aktier särskilt ofta och tyckte därför att det var lika bra att ta en stor position direkt.
Ska sägas att jag inte är en vän av att investera i kemikalieindustrin. Avseende miljöansvar anser jag dock att tyska företag generellt hör till de mer pålitliga. Dessutom är kemikaliesektorn svår att investera i på svenska börsen varför jag tyckte att BASF utgör ett bra komplement i min portfölj.


Siemens är ett annat gammalt väletablerat tyskt företag som jag har velat köpa länge. Inte minst gillar jag deras starka position på den globala vindenergimarkanden som en av de fyra-fem största aktörerna. Utdelningshistoriken är det inget fel på, den har varit stabil de senaste åren om än utan större höjningar. Aktien var inte billig men kunde ändå få en yield on cost på över 3 procent. Utdelningen brukar ske i januari eller februari vilket kompletterar utdelningskalendern fint.


Det tredje valet var en chansning i flera avseenden. EON har jag sneglat lite på för möjligheten att äga långsiktigt en stor aktör i energibranschen. Min första tveksamhet rör deras icke förnybara delar av energimixen. Samtidigt känner jag väl till EON:s investeringar i förnybar energi och därför ville jag ändå ta en liten första position på riktigt lång sikt. Den största farhågan är dock att EON haft svåra år bakom sig och därför sänkt utdelningen de senaste åren. Just nu får man 0,21 EUR per aktie att jämföra med 1,5 EUR för sju år sedan. Man kan dra en parallell till Fortum som också har ojämn vinst och utdelning. Det som blev avgörande är att EON har beslutat sig för att höja utdelningsandelen från mellan 50-60 till minst 65 procent av vinsten (länk). Samtidigt strävar företaget efter utdelningstillväxt i absoluta tal. Därför tyckte jag att det var ett intressant läge att gå in riktigt långsiktigt med en liten position i ett underskattat men stabilt företag. YOC blev skamligt låg men samtidigt tyckte jag att det kompenserades i viss utsträckning av att jag inte behövde betala courtage. Min målsättning är någon enstaka promille av portföljen på ett års sikt. Denna aktie är jag helt ärligt kluven till men nu ville jag i alla fall chansa när det inte var något courtage.

Portföljens utdelningsprognos för 2018 har i och med dessa och andra köp nu passerat 19 000 kronor.

Ett önskemål till Avanza är att också i år köra en Black Friday-kampanj med möjlighet att shoppa amerikanska aktier courtagefritt.

2 kommentarer:

  1. Bra köp, har BASF o Siemens själv :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tyckte det var lika bra att passa på, bägge aktierna såpass stabila att de liksom J&J är lite av en köp och behåll.

      Radera