tisdag 24 oktober 2017

Sålt Avega - bästa vinsthemtagningen hittills!

Skrev igår om att Avega med största sannolikhet väntas köpas upp av Tieto. Är det något jag inte tycker om så är det att sälja bra aktier i medgång. Efter längre tvekan valde jag till sist att sälja hela innehavet i Avega. Det gav en vinst på 66 procent. 85 procent av aktierna har jag dessutom köpt i mars eller senare. Detta är min bästa enskilda vinsthemtagning hittills. Enskilda aktier har utvecklats bättre men det brukar jag inte fästa någon vikt vid eftersom det är pengar på kontot som räknas i slutänden. En vinst är en vinst först när den är realiserad i form av försäljning eller utdelning.

Jag kommer sakna Avega. Det är svårt att hitta så fina aktier med en yield on cost på över 5,5 procent. Anledningen till att jag sålde var att jag tyckte det var lika bra att realisera vinsten. Tog rygg på Krösus Sork och såg till att jag nu istället får likvider så att pengarna kan arbeta någon annanstans så länge. Förlorar kanske någon hundralapp på kort sikt jämfört med att vänta in ett formellt bud på 40 kronor men tyckte att säkerheten vägde över. Blir affären inte av återköper jag gärna Avega igen.

Funderat i termer om att istället nu ska ta in Tieto i portföljen? De har en fin utdelningshistorik och god yield on cost men jag kan företaget alldeles för dåligt och är i allmänhet dåligt insatt i IT-sektorn. Lutar lite åt att öka i ATEA men proportion mellan vinst per aktie och utdelning oroar mig, även om kassaflödet är bra, så vill antingen köpa under hundralappen eller få ytterligare bekräftelse via nästa rapport. På sikt vill jag också fylla på i Kinnevik, just för att låta andra som bättre kan IT och teknik göra urvalet år mig, men tycker aktien är dyr just nu.

Har väl många aktier i portföljen just nu så att förenkla skadar inte men hade ju alla dagar i veckan hellre gjort mig av med återstående innehavet i Telia, vilket finns på min att-göra-lista, än fina Avega.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar