lördag 17 december 2016

Ökat i fallande kvartalsutdelare inför ex-dag

Planen var att ligga lågt inför räntebeskedet. Det gjorde jag också. Men efter räntebeskedet blev flera av mina kvartalsutdelare på bevakningslistan såpass billiga att det var frestande att öka. Risken är överhängande att de fortsätter nedåt men med tanke på att jag kan inteckna flera utdelningar redan om ett par veckor gör att jag tyckte att det var ett bra tillfälle att passa på.

Bonäsudden var mitt sista mål för denna månaden att köpa in mig i. Det är nu gjort och jag äger 15 aktier. Slarvade lite och betalade en krona extra i courtage i onödan men sådant händer ibland. Att jag inte har köpt fler aktier beror på att det finns en osäkerhet om framtida utdelningar, utöver januariutdelningen om ett par veckor. Eftersom företaget senast redovisade negativa resultat är jag lite försiktig och vill inte ha en för stor andel. Tittar på att öka när det finns klarhet i 2017 års fyra utdelningar och efter nästa rapport.

Bosjö ökade jag däremot i. Det var lite av ett spontanköp. Egentligen vill jag inte ha en för stor andel aktier i företaget. Nu är det dock så att de kommande tre utdelningarna om totalt cirka 7 procent ger en hygglig krockkudde mot kursfall eller negativa nyheter. Företaget rapporterade nyligen en vinst på 7,2 miljoner kronor i sin kvartalsrapport. Bosjö kommer ensam göra att jag i december månad får en utdelning som är högre än totalutdelningen hittills i år. 143 aktier har jag nu totalt.

Delarka ansåg jag mig egentligen ha en ganska hygglig andel aktier i men när aktien föll ned till 116 kronor igen efter räntebeskedet tyckte jag att det var läge att öka lite. Fem nya aktier blev det och det ger mig ytterligare en tia den fjärde januari.

Det har i veckan utfärdats varning för preffar till följd av förväntningar om höjda räntor. Jag är skeptisk till preferensaktier och ägde före räntebeskedet endast tre preffar i Akelius. Efter räntebeskedet blev det dock kursfall och jag köpte därför ytterligare tio preffar i samma företag. De kommer ge mig ytterligare en femtiolapp i februari.

Gjensidige har jag fortsatt öka i med ytterligare 10 aktier. Det är en aktie som jag länge har velat äga och den handlas just nu till fyra procent lägre än min köp A-nivå. Huvudanledningen till att det blir just Gjensidige är dock att jag har en del kapital som skvalpar i min kapitalförsäkring efter utdelningar. Samtidigt är amerikanska och kanadensiska aktier lite för dyra för att jag ska köpa poster om över 7 500 kronor som jag brukar.

Till sist har jag äntligen sålt Autoliv. Företaget har en ljusnande framtid framför sig och kommer säkert öka mer. Jag kunde räkna hem 15 procent i kursvinst och ytterligare 1 procent i utdelning. Anledningen till att jag ville sälja var dels att aktien inte uppfyller mina utdelningsmål och dels att jag börjar få många innehav i portföljen. Det ökar risken att jag inte hinner bevaka dem alla och jag tittar därför samtidigt på att minska innehav för att frigöra utrymme för andra innehav. Att jag sålde just nu berodde dock på att jag ville få utrymme att slå till i de tre kvartalsutdelande aktier jag köpte enligt ovan samtidigt.

Följetången Serneke fortsätter. Carnegie stödköper fortfarande och många rykten surrar om hur det ska gå när stödköpen upphör. Jag fokuserar på substansen och där kom idag en positiv nyhet i form av ett nytt kontrakt för att renovera stadsparksbadet i Borås. Har ingen uppfattning om vad det kan vara värt och det lär sammantaget inte vara stort nog att påverka kursen nämnvärt men negativt är det hur som helst inte.

H&M behöver också kommenteras. Fortsatta besvikelser men det beror på vilket perspektiv man intar. Aktien ökade trots allt försäljningen med 9 procent men det var inte så mycket som analytikerna hade räknat med. Därför föll aktien. Eftersom jag har ett GAV på under 245 kronor och inte behöver vare sig köpa eller sälja sitter jag still i båten. På längre sikt är trenden lite oroande men jag ser det som att jag kan ge företaget åtminstone hela 2017 på sig att reda ut resultatet och invänta om de investeringar de har gjort i e-handel bär frukt eller inte. Det finns helt klart utdelningsaktier med bättre utdelningstillväxt men jag vill ha H&M i portföljen eftersom det är en förhållandevis defensiv aktie som väl kompletterar mina mer riskfyllda högutdelare. Kassan är såpass god att jag inte tror att man vill sänka utdelningen så jag räknar kallt med bibehållen utdelning under 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar