söndag 11 december 2016

Veckoplan - v. 50.

Såväl de svenska som utländska aktier som jag tittar på har blivit dyrare än senast jag köpte och jag känner mig inte särskilt benägen att köpa. Börsen har gått upp flera dagar i rad nu och risken för en korrigering är överhängande. När allt verkar dyrt bör man dra öronen åt sig. Det är förvisso inte fel att köpa bra aktier i uppgång men jag har redan uppfyllt min Köp A-kvot i de flesta aktier och vill därför öka till bättre nivåer för att inte riskera köpa alltför mycket på toppen. Min utgångspunkt är egentligen att köpa regelbundet varje månad men nu har jag redan köpt upp två tredjedelar av min månatliga insättning och kan gott vänta några dagar med att investera den sista tredjedelen.

FED meddelar sitt räntebesked den 14 december. Först på torsdagen kan detta dock väntas ge genomslag på Stockholmsbörsen. Analytikerna är närmast helt eniga i att räntan kommer höjas med 0,25 procent. Veckan därpå kommer riksbankens reporäntebesked, där väl ingen i och för sig förväntar sig en höjning i nuläget.

Även om marknaden verkar vara enig om hur FED och riksbanken kommer agera är det långt ifrån lika tydligt i vilken utsträckning deras agerande redan är inprisat på börsen? Normalt ska amerikanska aktier falla på besked om en räntehöjning. Och dollarn stärks mot kronan, vilket bör gynna exportföretag men samtidigt gör det än dyrare att köpa amerikanska aktier. Eftersom mina decemberutdelningar i USD kommer efter räntebeskedet hoppas jag att det kan rendera någon krona extra i marginalen.

Att långräntorna har stigit indikerar att marknaden redan beaktar en kommande räntehöjning. Att fastighetsaktier backat något likaså. Jag tror därför inte att det blir en dramatisk nedgång och med tanke på hur nyckfullt börsen reagerade på presidentvalet i USA och folkomröstningen i Italien skulle jag inte förvånas om vissheten kring räntebeskedet till och med gör att börsen ökar något när kapital som inväntat höjningen ska investeras igen. Först på torsdag vet vi.

Eftersom jag redan har köpt de innehav jag vill ha i de flesta aktier jag bevakar har jag beslutat mig för att min utgångspunkt är att ligga lågt inför räntebeskedet. Just nu har jag därför parkerat en tredjedel av kapitalet på mitt korträntekonto. Jag använder Avanza Sparkonto+ för att få någon krona extra medan jag väntar på bättre köpmöjligheter. Collector ger just nu bäst obunden ränta med 0,3 procent. Det är inte mycket och kompenserar inte ens inflationen men några kronor extra är varje månad är bättre än inget. Några punkter lägre jämfört med obundet sparkonto på banken men möjligheten att med en knapptryckning snabbt föra över pengar överväger.

Ett annat skäl till att jag håller i pengarna är att vi är nära årsskiftet, vilket innebär nära nästa kvartalsvis beräkning som ligger till grund för beskattning av mitt investeringssparkonto. Om jag sätter in pengar som jag inte köper aktier för kommer resultatet bara bli att jag beskattas dubbelt bör innehavet utan att de hinner ge någon avkastning. Hittar jag inga bra lägen, och med ex-dag i annalkande, är det då bättre att vänta till januari och låta pengarna generera några kronor i ränta på sparkontot så länge.

Några aktier bevakar jag ändå särskilt:

Bonäsudden är den sista kvartalsutdelaren som jag vill köpa in mig i före nästa utdelning vid årsskiftet. Min köp A-nivå är 107 kronor, vilket ger en YOC på 7 procent. Jag har haft otur och inte fått igenom någon order denna veckan trots att mina bud varit på rätt nivå då handeln inte är särskilt volatil. Hoppas på bättre lycka nästa vecka. Egentligen är det bara kvartalsutdelare som jag på allvar tittar på just nu men undantaget Bonäsudden är de flesta lite för dyra för min smak med räntehöjning i beaktande. Saltängen och Delarka vill jag öka i men inte till vilket pris som helst.

Minesto är i svag nedåtgående trend och jag funderar på att öka ytterligare om aktien rör sig nedåt 6,5 kronor. Tanken är att sänka mitt GAV och ta hem en del av innehavet när det vänder uppåt nästa gång. Under hösten har det varit idel positiva nyheter utifrån känd information.

Autoliv funderar jag på att sälja före räntebeskedet. Aktien har ökat med 13 procent på fyra månader och även om trenden är god passar företaget inte min sparstrategi. Jag har just nu ganska många innehav i min portfölj och hinner inte bevaka dem alla, därför ser jag det också som ett sätt att förenkla portföljen. Siktar in mig på att sälja vid 15 procent, eller över 1025 kronor.

Vestas är i en överdrivet nedåtgående trend till följd av oro över hur USA:s klimatpolitik ska påverka vindkraftsinvesteringar. Något som lätt glöms bort är att det har funnits oklarheter kring Vestas investeringsmöjligheter i USA även före presidentvalet och företaget står och faller inte med marknaden. Två saker får mig att tveka. Dels är de ingen utdelningsaktie. Utdelningen är lägre än två procent och historiken är svag. Vinsten är därtill ojämn. Dels undviker jag danska aktier eftersom det är så krångligt att få tillbaka hela källskatten på utdelningen. De är dock kronjuvelen i vindenergisektorn och om vi nu närmar oss ett tillfälle att gå in långsiktigt är jag beredd att köpa 5-10 aktier. Jag avvaktar dock en signal om att trenden vänder, eller åtminstone nedåt 380 DKK som var senaste stödnivån.

Till sist kom en glad överraskning från Länsförsäkringar. Jag har fått återbäring som motsvarar en extra aktie i Axfood eller Clas Ohlson. Det har jag inte räknat med!

Kommande vecka är också ganska intensiv så i nuläget har jag främst planerat min återkommande veckosummering på fredag och nästa veckoplan på söndag.

PS. jag experimenterar lite med internetreklam just nu. Detta inlägg innehåller därför en textlänk med reklam för Avanzas sparkonto+, en produkt jag själv använder. Testar mig fram mellan AdSense, som är löjligt opraktiskt och omständligt men mycket effektivt, och WordOn, som är enkelt att använda men inte särskilt effektivt. Kommer skriva ett inlägg om detta så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar