söndag 22 januari 2017

Veckoplan v. 4

Efter ett uppehåll är så veckoplanerna tillbaka och här kommer det nya årets första veckoplan. I väntan på lönen talar det mesta för ännu en lugn vecka med fokus på att försiktigt öka portföljandelar. Eftersom jag tog ut 5 000 kronor extra i förtid för att öka i Castellum är det ingen brådska att använda januarilönen ännu. Kan jag knipa någon ytterligare februariutdelning till rätt pris före ex-datum kommer jag passa på. I kärninnehaven som delar ut under våren är jag ganska väl investerad just nu. Därför är det egentligen ingen brådska att öka och mycket talar för att jag ligger lågt denna veckan.

Akelius Pref rör sig just nu ovanför 300 kronor. Eftersom utdelning är den 8 februari med exdatum den 2 februari kommer jag passa på att öka om bra läge uppstår. YOC är helt försvarbar på över 6,5 procent men med tanke på kursrisken vill jag ha viss marginal och köpa under 300 kronor. Två aktier i taget för 299 kronor och lägre är mitt riktmärke. Högst 12 aktier som i så fall skulle ge ett totalt innehav på 25 aktier och en portföljandel på allra högst 2 procent.

MQ delar också ut i februari men där har jag ett hyggligt innehav, om nu än under 1 procent av portföljen. Historiken är svajig och vill att kursen dyker under 35 kronor innan jag ökar. Med utdelning i närtid ska nog mycket till för att trenden fortsätter såpass djupt redan kommande vecka.

H&M står i ett vägskäl utifrån kortsiktig teknisk analys. På lång sikt är det årsrapporten och hur ledningen kommunicerar att de har en plan för att vända trenden som är av betydelse. Senast ökade jag lite vid 241,70 kronor och är tveksam till att öka till högre kurs. Har dock i nuläget 98 aktier och att köpa ytterligare 2 för att få 100 jämt vore trevligt så det blir nog en försiktig order nu när det är ett tillfälle att långsiktigt bibehålla min portföljandel i H&M. I höstas gick jag in större först när aktien passerade under 240 kronor och det är min utgångspunkt också denna gång.

Castellum ser jag nu som ett riktigt långsiktigt kärninnehav. Samtidigt har jag redan dubblerat portföljinnehavet och med tanke på att höjda räntor i framtiden bör sänka aktiekursen vill jag ha viss premie innan jag ökar ytterligare. Vid en värdering runt 110-115 kronor kommer jag öka men inte sannolikt att kursen dyker dit kommande vecka.

Duni är en aktie som jag inte riktigt har tagit ställning till om jag vill behålla eller inte. De är en bra utdelare och ett företag som gör fina vinster. Har hittills sett dem som ett intressant breddkomplement till min portfölj. De handlas redan idag till en YOC på 4 procent och skulle de fortsätta nedåt 120 kronor blir det nog en liten ökning.

Minesto börjar bli värderade i underkant och fortsätter de nedåt 6,50 kronor per aktie kommer jag kanske öka lite. Inga negativa nyheter finns och allt har varit positivt under hösten så det är främst en fråga om de kommer hinna få kontrakt på en fullskalig modell kommande åren eller inte. Det värsta som kan hända som jag ser det är att de gör en emission för att vinna lite tid om förseningar skulle uppstå.

Telia frestar att öka i efter spekulationerna om danska äventyr förra veckan. Risken i aktien är dock hög och jag tycker inte att premien är tillräcklig över 35 kronor. Dyker aktien igen ökar jag ändå lite.

Utländska aktier är i ett lurigt läge. Osäkerheten är särskilt stor just nu samtidigt som valutakursen är hög. Därför är min utgångspunkt att avvakta. Skulle Realty Income sjunka igen samtidigt som dollarkursen fortsatt håller sig under 9 kronor per dollar överväger jag att öka inför februariutdelningen. Ex-datum 30 januari. Grämde mig över att missa köplägen i VFC och Coca Cola och har dem på fortsatt bevakning för det fall de vänder nedåt igen. 50,5 respektive 40 är mina riktmärken för att öka något annars har jag redan en ganska god portföljandel som det är.

Om jag vill förhålla mig försiktig till USA just nu så är norska aktier ganska hyggligt värderade samtidigt som valutakursen fortfarande är något i underkant, även om den vände över 1,05 svenska kronor per norsk krona igen i förra veckan. Tittar på att öka med ytterligare 4 aktier i Gjensidige om aktien fortsätter under 136 kronor. Som en rolig kuriosa fick jag just 136 (svenska) kronor i återbäring från Länsförsäkringar och vad passar väl bättre än att återinvestera dem i en försäkringsaktie?

Vill även gärna öka i ATEA om jag kan lyckas göra det till 77 kronor eller lägre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar