fredag 20 januari 2017

Veckosammanfattning - Castellum i fokus

Den gångna börsveckan har varit lugn och präglats helt av att jag inför och efter Castellumrapporten närmast har dubblerat mitt innehav med totalt 51 aktier. Räknar man med förra veckans inköp har Castellum nu gått från ett stabilt komplement på 2,5 procent av portföljen till ett kärninnehav med mer än 5 procent av portföljen. Jag har tidigare velat öka mer men aktiekursen har relativt förra årets utdelning varit högt värderad. När bekräftelsen på årets utdelning kom samtidigt som kursen sjönk kunde Castellum plötsligt handlas till en YOC på över 4 procent, alltså Köp B-signal i min köpstrategi. Mer om rapporten kan ni läsa här.

Därutöver har jag mest passat på att öka i andra kärninnehav. 4 nya aktier i Axfood, ytterligare 2 aktier i H&M. När det gäller Axfood gjorde jag något ovanligt och ökade dyrare än mitt GAV. Eftersom det kom positiva nyheter bedömde jag att aktiens trend kortsiktigt skulle stiga och ville då passa på att öka lite ytterligare inför vårutdelningen.

Det enda som grämer mig lite är att jag inte lyckades öka i VFC och Coca Cola som bägge handlades på försvarbara nivåer innan det vände uppåt igen. Har dock mina köpregler och när USD fortfarande är ganska högt värderad kändes det rimligare att bara öka i Realty Income, där det istället blev 4 nya aktier.

Idag drogs också första skatteinbetalningen sedan jag öppnade mina portföljer. Det blev en tjugolapp ungefär i skatt för min Kapitalförsäkring med mest utländska aktier (samt lite Ahlsell och Serneke som jag tilldelades efter teckningserbjudandet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar