söndag 8 januari 2017

2017 års första veckosammanfattning

Här kommer så en sammanfattning av mina senaste köp och mina tankar inför kommande vecka. Har varit lite dålig på att uppdatera bloggen under ledigheten men är nu tillbaka igen.

Jag storhandladeHemfosa och ökade innehavet med 100 aktier. Ex-dag är imorgon den 9 december varför kursen nu kan väntas vända nedåt ytterligare. Utdelning kommer dock redan på fredag och den ska räcka till att öka i andra aktier. Också Castellum drogs med i fastighetsyran nedöver. Tycker fortfarande inte det på något sätt är fyndläge men funderar på att öka med ett tiotal aktier mest för att bibehålla portföljandelen när aktien varken är dyr eller billig.

Många har ökat i H&M som har fallit den senaste veckan. Jag har en ganska stor andel av portföljen i aktien och tycker fortfarande inte att det är något fyndläge. Det blev till sist ändå en blygsam ökning med två aktier när kursen tillfälligt kröp under mitt GAV på 245 kronor. Såg det helt enkelt som ett rimligt, men inte billigt, tillfälle att bibehålla min viktning i portföljen. Vid 243 kronor eller lägre kommer jag fortsätta öka för då handlas aktien till en yield on cost på över 4 procent och det är trots allt inte sannolikt att utdelningen sänks även om lite heller talar för att den ökar i år. Därför tror jag inte att aktien heller denna gång kommer krypa så mycket lägre än 240 kronor. Då blir aktien nämligen för billig i relation till utdelningen. H&M går trots allt med vinst och expanderar, det är bara det att vinstmarginalen har krympt och tillväxten inte längre är lika hög. Jag tror att H&M kommer gå samma öde som t.ex. Coca Cola till mötes, något krympande vinsttillväxt men en mer realistisk syn på vad aktien kan leverera under många år framöver. Att kursen justeras ned till en mer realistisk nivå är i det långa loppet bra.

Under mellandagarna ökade jag också i ICA. Jag har länge ansett att ICA är ett tredjeval efter Axfood och finska Kesko. Det gör jag fortfarande. Efter nyheten om expansion i Litauen och efterföljande insiderköp tyckte jag dock att det var ett lockande nog läge att ta en liten position. Har jag rätt kommer aktien sakta men säkert klättra tillbaka runt 282 kronor och i ett längre perspektiv uppemot 300 kronor. Det rör sig knappast om någon kursraket men möjligheten att hämta hem en årsutdelning eller två på ett par månaders sikt var lockande nog. Skulle jag ha bedömt aktien fel finns utdelningen på över 3,6 procent att falla tillbaka på. Det är något lägre än jag vill köpa till men i en så uttalat defensiv aktie är det ingen katastrof utan trots allt väl inom min strategi. Innehavet utgör i skrivande stund ungefär 0,75 procent av portföljen.

Jag undviker egentligen att investera i flygbolag av principskäl men gjorde ett undantag och köpte en preferensaktie i SAS. Fler lyckades jag inte köpa med marginal till 525-kronorsgränsen men håller utkik efter lägen att öka med upp till dussinet preffar under januari. Det som hägrar är februariutdelningen som är nästan 2,5 procent YOC mot vad jag betalade för aktien. Tanken med innehavet är endast att äga på högst ett års sikt över 2017.

Två andra februariutdelare är Akelius och MQ. I den förra har jag ett ganska fint innehav men skulle preferensaktien återigen handlas under 300 kronor, som är mitt GAV, kommer jag öka. I den senare har jag ett innehav på ungefär en procent av portföljen. Mitt GAV är under 35 kronor och jag tycker att kursen är lite för hög just nu men trenden är kortsiktigt nedåt varför det kanske kan bli läge att öka.

Just februari, augusti och november är de månader som ger lägst utdelning enligt min utdelningsprognos. Att vikta upp preffar som Akelius och SAS eller utländska innehav som P&G skulle ge mig ett något jämnare kassaflöde.

Håll lite koll på Handelsbanken. Där har det stundtals sett ut att finnas möjligheter till arbitrage då den billigare B-aktien har närmat sig den dyrare A-aktien. Jag har såpass få aktier att ett byte inte kommer ge fler aktier, om än några kronor i vinst men för er som har större poster kan säkert lägen uppstå.

I Serneke har det blivit en liten ökning. Skrev om det här tidigare i veckan.

De utländska aktierna tittar jag lite extra på. Northwest Healthcare vill jag köpa in mig i men inte över 10 CAD. Eftersom den förvisso höga utdelningsnivån inte ökar är jag mån om en bra köpkurs. VFC är ganska lågt värderad just nu och dollarkursen har snuddat vid niokronorsstrecket. Nu tror jag förvisso att jag har missat lägstanivån för den här gången och att aktien vänder uppåt igen men tittar lite försiktigt på att öka. P&G delar också ut i februari och är ganska rimligt värderad just nu varför jag sneglar på att öka. Hur det blir beror på hur dollarkursen utvecklas kommande veckan. NOK har vänt uppåt igen och rean verkar vara över för den här gången. Sneglar dock ändå på att öka om kursen skulle minska med någon krona i ATEA och Gjensidige.

Till sist har årets första utdelningar kommit in på kontot från enfastighetsaktierna. Jag kommer skriva ett särskilt inlägg om det längre fram för att följa upp hur jag försöker minska risken. Nu uppstod ett tillfälle att ta hem vinster varför jag har minskat några av innehaven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar