lördag 28 januari 2017

Ökade i VFC

VFC handlades igår på den lägsta nivån sedan oktober 2013. Samtidigt höjde de nyligen utdelningen och kronan har stärkts mot dollarn. Även om nedsidan i valutarisken fortfarande är hög är den åtminstone på en acceptabel nivå i det översta spannet av någon sorts normalnivå.

Amerikanska utdelningsaktier handlas normalt till en lägre yield on cost än svenska och det är ganska sällsynt att kunna handla ens till över 3 procent. Igår handlades VFC till en YOC som inklusive växelavgift och courtage översteg 3,33 procent. Det motsvarar min köp A-nivå och därför ökade jag helt i linje med min köpstrategi med ytterligare en post aktier. Just nu utgör aktien nästan två procent av min portfölj. Det är lite i överkant med tanke på den låga utdelningen relativt mitt utdelningsmål. På lång sikt är detta dock en aktie som jag vill äga eftersom utdelningshistoriken är i världsklass. Då är det lika bra att utnyttja lägen när aktiekursen är pressad.

Jag köpte till sist till 50,56 USD per aktie. Min målkurs var 50,50 USD men efter att jag missat den målkursen med minsta möjliga marginal vid flera tillfällen senaste tiden tyckte jag att det var lika bra att betala de där tre extra kronorna för att inte riskera missa läget ännu en gång. Nu visade det sig att aktien var nere och vände vid just 50,50 USD under en kort period på knappt fyra minuter men sådant vet man ju aldrig på förhand.

VFC har höjt utdelningen 34 år i rad, vilket gör dem till en riktig utdelningsaristokrat. Sedan jag köpte mitt första innehav i höstas har de redan hunnit höja utdelningen med hela 13,5 procent. Med en mer blygsam höjning från 0,42 USD per aktie till 0,45 USD per aktie nästa år skulle min YOC redan om ett år överstiga 3,5 procent.

Som vanligt ska inlägg inte ses som rekommendationer. Läs på och bilda dig din egen uppfattning.

1 kommentar:

  1. Passade också på att dubblera mitt innehav igår:) Kvalité på rea:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera