onsdag 27 februari 2019

Minesto tecknar avtal med Antigua och Barbuda

Minesto har tecknat ett avtal med Antigua för att gemensamt utforska möjligheterna att kunna genomföra förnybar havsenergi genom Minestos teknologi. Förhoppningen är att den i framtiden ska kunna ersätta dieselgeneratorer och projektet faciliteras genom FN-projektorganet UNOPS. Informationen är relativt knapphändig i pressmeddelandet (länk). Jag gladdes över nyheten eftersom den kom som en fullständig överraskning för mig. Minesto har tidigare offentliggjort att man haft dialog med ett antal potentiella länder där man har förutsättningar för att installera sin teknik. Antigua och Barbuda har jag tidigare inte sett figurera i diskussionen och skulle man lyckas där skulle det öppna förutsättningar för fler små önationer att installera tekniken där de har ett tydligt intresse av att minska sitt beroende av energiimport.

2 kommentarer:

  1. Minesto är ett intressant bolag. Jag har träffat VD där ett par gågner faktiskt och de har en riktigt kul uppfinning men jag är fortfarande tveksam till om de kommer lyckas. Hoppas hoppas!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Genom Aktiespararna Göteborg antar jag? Trevligt! Jag har aldrig träffat någon ur företaget men deras VD ger ett engagerat och gediget intryck. Att jag har gått in stort beror på att de har undanröjt de flesta tekniska tvivel. Tekniken fungerar bevisligen. Nu är frågan det sista steget om man kan få ekonomisk lönsamhet i det och såpass god elproduktion att det bär sig kommersiellt. Aktien lider samtidigt av att många, mig inkluderad i perioder, swingtradar i den men utifrån fundamenta är den rimligt värderad OM Minesto lyckas med kommersialiseringen.

      Radera